1 Senaste redigerad av Audiosnail (2023-08-22 17:49:57)

Jag ska montera dit länkarna från en 75 års modell på min -73 bubbla.
Har 2 st begagnade liggande på hyllan,
Dessa är "nakna" dvs. Utan bussningar och spindelleder.
Hur vet man vilken som är höger respektive vänster?
De ser lika dana ut.
Blir inte klok på detta.

Enligt bild om man köper nya så verkar det vara olika på hö & vä sida?

Någon som vet?

Post's attachments

Screenshot_20230822-063746_Chrome.jpg, 75.54 kb, 1080 x 879
Screenshot_20230822-063746_Chrome.jpg 75.54 kb, 103 downloads since 2023-08-22 

Germanlook eats BMW for breakfast...

2

De passar inte på en 73:a om du inte byter hela fjäderbenet och tar från 74:a eller nyare.

3

Kjell T skrev:

De passar inte på en 73:a om du inte byter hela fjäderbenet och tar från 74:a eller nyare.

Tackar, men det har jag koll på.
Framvagn består av följande...
Fjäderben är bytta till Kerscher coilovers med silver project top-plates. Kerschers 17mm spindelled (passar i 74- länkarmarna)
Porsche 944 turbo spindlar med porsche 968 bromsok.
Kuggstångstyrning från vw -75.

För att få ihop det hela så behövs länkarmar av 74- modellen monteras dit.

Men frågan kvarstår... hur ser man skillnaden på höger respektive vänster länkarm?

4

Ska konsultera en vän som har skruvat med detta. Ska föröka komma ihåg att rapportera tillbaka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Han svarade snabbt men blev inte klokare av det.
Kan det vara så att själva länkarmen är lika men att bussningen till kränghämmaren sitter olika och då blir det höger och vänster? Det påverkar caster.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6 Senaste redigerad av Audiosnail (2023-08-23 21:37:45)

Svwerker skrev:

Han svarade snabbt men blev inte klokare av det.
Kan det vara så att själva länkarmen är lika men att bussningen till kränghämmaren sitter olika och då blir det höger och vänster? Det påverkar caster.

När jag lägger båda jämte varandra på en plan yta så är det lite lutning på yttre ringarna där spindelleden ska pressas in.
Antingen så ska spindelleden luta lite frammåt när dem är monterade på bilen,  eller så ska dom luta lite bakåt.
Frågan är vilket... humm...

7

Fick lite fler svar och de sa att det som skiljer är från vilket håll bussningen till kränghämmaren är monterad.

Om vinkeln på spindelleden skiljer så borde den luta lite framåt om man tänker på hur armen står i normalläge, ride hight.

Det borde rimligen vara samma på de tidigare. Där har jag skruvat en del men aldrig upptäckt någon skillnad där.
Om jag kommer ihåg ska jag kolla verkstadshandboken.

Ali G