1 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-08-15 20:21:02)

Jag vet att jag borde hålla fingrarna borta från min 1500cc 34hk motor, då jag har många andra projekt.

Men jag plockade fram en fläktkåpa utan friskluftvärme, för att dom är snygga.
sen hittade jag ett 12V torn i bra och ha högen.
Och en 12V 30A generator som provkördes som elmotor.
Givetvis skruvade jag inte ihop och kollade om allt passade.
Nu efter lite målning försökte jag montera ihop grejorna.

Nu visade det sig att generatorn sticker ut lite så fläkremmen inte kommer att spåra.
Min vän Google hade inga bra svar heller, så nu är det er tur

Hittade en plåt som verkar montera generatorn en bit längre in i kåpan (Bild5), sen hittade jag tre plåtar som enl google är 12V grejor.
Är det nått man kan använda?

Sen hittade jag en 38A generator, men det är ännu längre! och det står 211 på den så det är väl till T2 skåp eller nått?


Vad tror ni om plåten som monterar generatorn en bit till in?
Eller finns det nått annat fiffigt sätt

Post's attachments

001 (Medium).jpg, 192.14 kb, 919 x 768
001 (Medium).jpg 192.14 kb, 90 downloads since 2023-08-15 

002 (Medium).jpg, 157.72 kb, 871 x 768
002 (Medium).jpg 157.72 kb, 89 downloads since 2023-08-15 

003 (Medium).jpg, 143.25 kb, 1366 x 598
003 (Medium).jpg 143.25 kb, 85 downloads since 2023-08-15 

004 (Medium).jpg, 293.55 kb, 1338 x 768
004 (Medium).jpg 293.55 kb, 81 downloads since 2023-08-15 

005 (Medium).jpg, 248.92 kb, 1340 x 768
005 (Medium).jpg 248.92 kb, 84 downloads since 2023-08-15 

"ljushuvud"

2

38A generatorn som har länge hus i allafall.


Till sist är et viktigt med "pappbiten" under generatorn på fästet?

Post's attachments

007 (Medium).jpg, 121.15 kb, 544 x 768
007 (Medium).jpg 121.15 kb, 80 downloads since 2023-08-15 

008 (Medium).jpg, 201.33 kb, 1102 x 768
008 (Medium).jpg 201.33 kb, 99 downloads since 2023-08-15 

"ljushuvud"

3

Det där med rätt plåt mot fläkt kåpan kan vara ett jäkla pyssel  på en vw 30hk kåpa
Allt går till och med med 30mm bred fläkt i dom
Om jag inte minns fel finns det 5-6 olika plåtar  beroende på länden av generatorn 
Papp biten är ett shims  för vinkelrakheten Ja det går att köra utan den men då får inte kåpan rida mot vevhuset

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-08-16 12:35:24)

Glöm allt jag skrev igår ;-)

I morse gav jag mig ut igen och provade den bite jag trodde det skulle vara, men det var ju ytterbiten till 12V generator.
Så fläkten hamnade alldeles för långt in och tog emot överallt.
Men jag googlade lite mer i gårkväll och hittade en tråd på The Hamb där man sade att kanten på generator urtaget skulel vara i linje med hållaren.
Så jag satte ihop allt som det var från början och försöket montera generatorn med kåpan på plats.
Och visst inte var urtaget i kant med hållaren, men så såg jag att fläktplåten inte låg emot kåpan i nederkant.
Då jag är dum i huvudet försökte jag montera generator plåten med kåpan monterad på motorn!
Efter en stund trillade 25öringen ner och jag lossade kåpan och monterade allt på bänken, mycket lättare.

Sen satte jag dit kåpa och generatorn på motorn, utan större problem.
Generatorn satt lite fel fortfarande, men jag tog en tving och satt mellan remskiva och insuget, och sen gick det lätt att flytta generator till rätt plats.
Gick inte åt mycket kraft alls, men jag behövde ju händerna till att dra åt klämman.

Och nu linjerar remskivorna :-)
Inget skrapar eller tar emot, och kåpan ligger inte emot blocket.


så jag lärde mig nått idag med.

Post's attachments

001.jpg, 45.05 kb, 360 x 384
001.jpg 45.05 kb, 85 downloads since 2023-08-16 

002.jpg, 154.17 kb, 536 x 768
002.jpg 154.17 kb, 80 downloads since 2023-08-16 

003.jpg, 98.66 kb, 576 x 768
003.jpg 98.66 kb, 84 downloads since 2023-08-16 

"ljushuvud"

5

Så här gjorde jag.

Svårt att fota men remskivorna linjerar nu.

Post's attachments

004.jpg, 228.76 kb, 822 x 768
004.jpg 228.76 kb, 79 downloads since 2023-08-16 

005.jpg, 146.35 kb, 664 x 768
005.jpg 146.35 kb, 76 downloads since 2023-08-16 

006.jpg, 113.46 kb, 420 x 768
006.jpg 113.46 kb, 84 downloads since 2023-08-16 

"ljushuvud"

6 Senaste redigerad av michaelth (2023-08-16 13:45:01)

Är det cabriolettens maskin eller? . SPLITTWANNABEE ICQ/bo
Förövrigt trevligt att du löste detta... funderade innan hujeda kommer jag få ihop något vettigt till mina plock ihop maskiner... ICQ/bn

Föresten 34 hk 1500.... har inte 1500 motorn mer hästar? ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Det finns schims att köpa till generatorn om den är för långt in och till remskivan brukar jag ta en oljekastarbricka och klippa till så att den flyttar ut remskivan. Man tar en oljekastarbricka från en 25-30hk motor som har uttag för krysskilen till remskivan och moddar den så att den går in i hålet. Ibland kan man prova med olika remskivor på generatorn då offset är olika mellan ett 30hk block och det längre 1600 blocket. Den långa 12v generatorn är svår att få dit. Den kräver en plåt som flyttar in generatorn i kåpan. Byter man till en smalare fläkt så brukar det funka om man schimsar ut remskivan på motorn en bit. Allt går utöm små barn och trasiga klockor.

8

Hans Landelius skrev:

Det finns schims att köpa till generatorn om den är för långt in och till remskivan brukar jag ta en oljekastarbricka och klippa till så att den flyttar ut remskivan. Man tar en oljekastarbricka från en 25-30hk motor som har uttag för krysskilen till remskivan och moddar den så att den går in i hålet. Ibland kan man prova med olika remskivor på generatorn då offset är olika mellan ett 30hk block och det längre 1600 blocket. Den långa 12v generatorn är svår att få dit. Den kräver en plåt som flyttar in generatorn i kåpan. Byter man till en smalare fläkt så brukar det funka om man schimsar ut remskivan på motorn en bit. Allt går utöm små barn och trasiga klockor.


ICQ/ay  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

michaelth skrev:

Är det cabriolettens maskin eller? . SPLITTWBEEANNA ICQ/bo
Förövrigt trevligt att du löste detta... funderade innan hujeda kommer jag få ihop något vettigt till mina plock ihop maskiner... ICQ/bn

Föresten 34 hk 1500.... har inte 1500 motorn mer hästar? ICQ/bw


Det är en 34hk 1200 arborrad med 82mm cylindrar, fixade toppar mm, så hk antalet är hemligt ;-)

Min 1500 skördetröska motor var på 37hk har jag för mig.

Jo den är till  Fusksplitten.

Har en 1600 på lut för Cabben.

"ljushuvud"

10

Hans Landelius skrev:

Det finns schims att köpa till generatorn om den är för långt in och till remskivan brukar jag ta en oljekastarbricka och klippa till så att den flyttar ut remskivan. Man tar en oljekastarbricka från en 25-30hk motor som har uttag för krysskilen till remskivan och moddar den så att den går in i hålet. Ibland kan man prova med olika remskivor på generatorn då offset är olika mellan ett 30hk block och det längre 1600 blocket. Den långa 12v generatorn är svår att få dit. Den kräver en plåt som flyttar in generatorn i kåpan. Byter man till en smalare fläkt så brukar det funka om man schimsar ut remskivan på motorn en bit. Allt går utöm små barn och trasiga klockor.

Ska komma ihåg detta, Tackar.

"ljushuvud"

11

Det borde vara 83mm cylindrar som fanns till 1200 i ett så kallat big bore kit. Tippar att det står 82.95 på kolven. Dom cylindrarna passar rakt av på en 1200 utan att borra upp hålet. Arborra gör man med ett verktyg som förstorar ramlagergången till överstorlek.

12

Hans Landelius skrev:

Det borde vara 83mm cylindrar som fanns till 1200 i ett så kallat big bore kit. Tippar att det står 82.95 på kolven. Dom cylindrarna passar rakt av på en 1200 utan att borra upp hålet. Arborra gör man med ett verktyg som förstorar ramlagergången till överstorlek.


Som jag förstått är cylinderhålen i blocket uppborrade för cylindrarna.
Och blocket är Arborrat för att fIxa ev vevaxelglapp.

Kort sagt en ihop plockad HPD motor.
Jag har inte gjort det utan köpt den som den är, av en av Sveriges bästa VW mekaniker.

Så jag sover lugnt.

"ljushuvud"

13

Arborr är mer en teknik än var man använder det.
Har man ett arborrhuvud i fräsen kan man bearbeta både cylindrar och cylinderhål i blocken.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G