1

Om man ska shimsa ut kronhjulet med extra packningar i gavlarna, måste man göra det på bägge sidor då eller räcker det med sidan kronhjulet sitter på?

mvh

2

Schimsar du ut på kronhjulsidan måste du schimsa in på andra sidan. huset har ett givet mått som måste vara samma hela tiden. Enda skillnaden är hu mycket som ligger på vänster eller höger sida. vad är det som är problemet?

3

Har stoppat i en helsynkad låda i min -58 och det gick nog lite fort när jag rev den för att få dit dom korta drivaxelrören, kommer inte ihåg hur många packningar som satt där från början men jag satte en på varje sida, det snurrar lätt när bilen är upphissad men det går inte att rulla den framåt ICQ/ac  antar att det är för tajt mellan kronhjulet och pinjongen?

4

Nu gäller det att sortera ut vad som är vad. Packningarna mellan drivaxelrör och låda har inget med spelet mellan kronhjul och pinjong att göra. Dom packningarna ställer spelet mellan plastmajblomman och röret så att den går fritt vid upp och ner rörelse. Om du inte har öppnat lådan och tagit ut diffen så är det nåt annat som är fel. Har en halvmåne hamnat bakom drivaxeln och trycker hårt på stubbaxlarna?

5

Diffen har varit ur, bytte även gavlarna för dom såg olika ut, fästet till kopplingsvajern var gjutet på den nya lådan (kanske inte spelar nån roll). Så det är packningarna mellan hus och gavlarna jag menar.

6

Om du har bytt gavlar måste du mäta om hela agramajset. Om du släpper på muttrarna på kronhjulsidan så kommer dom att låta gaveln gå ut från lådan. men det troliga scenariot är nog att du måste schimsa om kronhjul och pinjong, det räcker inte med papperspackningar. Knacka diffen ut från kronhjulet så kommer du att se hur mycket det krävs för att spelet skall funka.

7 Senaste redigerad av mettis (2013-05-19 17:49:40)

koch skrev:

Diffen har varit ur, bytte även gavlarna för dom såg olika ut, fästet till kopplingsvajern var gjutet på den nya lådan (kanske inte spelar nån roll). Så det är packningarna mellan hus och gavlarna jag menar.

Om du har gavlar med O-ring som tätning skall inte pappackningarna (som medföljer packningssatsen...) användas, även O-ringar medföljer ju i satsen.

Sedan ifrågasätter jag Hans lite - visst måste man kunna "blanda" gavlar utan att shimsa om diffen ? De har väl inte individuellt mått...
Dessutom är det ju kuggingreppet man schimsar in. Jag menar att totala yttermåttet mellan kullagren är givet (fast).
(som alla vet är det innanför kullagren shimsen sitter...)  ICQ/ad

Bara mina tankar....

8

Fast mått är det säkert, på ritningen, men om man alltid kan tillverka allting till exakt mått skulle man inte behöva några toleranser och därmed aldrig behöva justera eller shimsa någonting.
Det existerar inte ens hos NASA.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag tror inte att VW skulle göra ett verktyg som mäter avstånd mellan lagren monterat i lådan om alla gavlar och växelådshus var exact likadana. Även irs-lådor har schims bakom lagerbanorna för att kompensera för skillnader i toleranser. Jag bytte lager och gavlar på en irs-låda och fick schimsa om hela agramajset. I det här fallet när han säger att hjulen går runt med bilen upphissad så är det bara spindeldreven som går runt, resten sitter fast,kronhjulet ligger emot pinjongen. Jag har även sett fall där folk byter kronhjul till 3.88 men inte byter pinjong utan tror att 4.37pinjongen passar i 3.88 kronhjul. När man arbetar med lådor finns det otaliga chanser att göra fel men bara ett sätt som är rätt. Folk vänder på kronhjul till andra sidan för att ha i buss och blir förvånade att det inte funkar. Varken lådan och storleken på schimsen är symetriskt. Varje låda är inviduell i djup och symetri.

10

Tack för svar! Ska försöka titta mer på det till helgen...

Mettis: inga o-ringar

mvh, Christian

11

Svwerker skrev:

Fast mått är det säkert, på ritningen, men om man alltid kan tillverka allting till exakt mått skulle man inte behöva några toleranser och därmed aldrig behöva justera eller shimsa någonting.
Det existerar inte ens hos NASA.  Default/lol

Nej, jag skall egentligen inte tjafsa om detta....
Men eftersom jag inte sett att man kan köpa shims (i olika dim) att sätta innanför kronhjulslagren - så undrar jag hur folk gör när man blandar delar eller sätter in en Amerikansk  "superdiff"....
Själv kan jag ju tipsa om att de firmor som säljer kullager o dyl oxå har shims, men oftast i satser och kanske inte så billigt.....
Har själv rivit så många vxl-lådor att jag har lite att välja på iallafall.
Jag påstår inte att jag har koll, men det viktigaste i mina ögon är ju kuggingreppet - det måste "få plats" olja mellan dreven.
Har gjort misstaget att shimsa för hårt, för jag tänkte fel här.

"Fast mått" som  Svwerker inte tror på, är ju det mått mellan kullagren man skall hålla - dvs när man schimsat in kuggingreppet.
Och att det skulle kunna vara olika mått i gavlarna framgår inte av VAG:s verkstadshandbok....
Däremot sägs att "Lagerkapslarna skall monteras med en förspänning på 0,14mm, sedan ringstorleken beräknats måste alltså 0,07mm läggas till på var sida"  (sidan H-8, 2).

Jag tror inte att

12

Jag som varje dag jobbar med tillverkning har aldrig sett en enda detalj som inte har toleranser så att VW skulle ha noll på sina detaljer känns inte så värst troligt, jag vill se den maskin och operatör som klarar av det.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Vw-s schims är gjorda för att få ca 0.20 i spel mellan kronhjul och pinjong. Superdiffen vill man ha mindre spel på så för att inte behöva stapla 0.25 brickor på hög gör jag tjocka schims till kronhjulssidan som jag planslipar till rätt mått. På andra sidan tar jag ett original och slipar ner. Toleranserna på superdiffar är inte direkt imponerande så ibland måste man backa ut kronhjulet då hela klumpen kastar. Riktigt dåliga superdiffar lämnar jag iväg till en finmekanisk verkstad som riktar upp dom. På senare tid har Mc Kenzie diffarna blivit mycket bättre, medans Transform har stora problem med bearbetningen. IRS-diffar har genomgående dålig kvalitet och måste bearbetas för att funka bra. När det gäller förspänning på varje sida så kan man lägga mer än original om man använder förstärkta gavlar. För mycket förspänning resulterar i kvaddade gavellager.

14

Hans Landelius skrev:

Jag tror inte att VW skulle göra ett verktyg som mäter avstånd mellan lagren monterat i lådan om alla gavlar och växelådshus var exact likadana. Även irs-lådor har schims bakom lagerbanorna för att kompensera för skillnader i toleranser. Jag bytte lager och gavlar på en irs-låda och fick schimsa om hela agramajset. I det här fallet när han säger att hjulen går runt med bilen upphissad så är det bara spindeldreven som går runt, resten sitter fast,kronhjulet ligger emot pinjongen. Jag har även sett fall där folk byter kronhjul till 3.88 men inte byter pinjong utan tror att 4.37pinjongen passar i 3.88 kronhjul. När man arbetar med lådor finns det otaliga chanser att göra fel men bara ett sätt som är rätt. Folk vänder på kronhjul till andra sidan för att ha i buss och blir förvånade att det inte funkar. Varken lådan och storleken på schimsen är symetriskt. Varje låda är inviduell i djup och symetri.


Lyfter denna fråga lite igen, om man inte byter gavlar utan bara monterar av dom från huset och byter packningar mellan gavel/hus, behöver man då shimsa in och mäta spelet? Drog ut diffen när jag byte packning men har inte rört något annat.

15

Nej det behöver du inte.
Men vad är vitsen?
(Oljeläckage? Jag tvivlar på att det är papperspackningarna som felar. Trasiga damasker, eller plastpluggarna för växelförarna?)
En vxl. som är 60 år (61 - 66) har behov av betydligt mer omvårdnad än att bara byta packningar. Alla spel och förspänningar har garanterat ändrats av slitage och åldrande, även om den är "fungerande".

16

MH skrev:

Nej det behöver du inte.
Men vad är vitsen?
(Oljeläckage? Jag tvivlar på att det är papperspackningarna som felar. Trasiga damasker, eller plastpluggarna för växelförarna?)
En vxl. som är 60 år (61 - 66) har behov av betydligt mer omvårdnad än att bara byta packningar. Alla spel och förspänningar har garanterat ändrats av slitage och åldrande, även om den är "fungerande".

Så är det säkert men bilen har bara gått 6000mil och lådan kändes bra på alla växlar så fick bli den billigare varianten denna gång med bara packningar.