1

Hallå.
Skaffade mig en 1303ls med en 1600 motor i.
olyckligtvis fick jag motorhaveri på väg hem så skyndade mig iväg och inhandlade en 1200 som suttit monterad på en motorsvets.
Denna motor var försedd med varvtalsregulator och magnettändning.
Jag plockade bort varvtalsregulator och lite annat onödigt och stoppade i bilen.
Den startar och går hur fint som helst men när jag varit ute och kört mer än 30 minuter med bilen så startar den ej på nyckel längre, allt går runt men inte ett slag.
däremot om jag rullstartar så hoppar den igång igen och går hur fint som helst tills jag stänger av. Vad kan det bero på?
funderar på att sätta över tändsystemet från en av 1600 motorerna jag har då fördelaren på 1200:an stör ut stereosystemet, funkar det?

2

Gamla magneter kan bli lite trötta när de blir varma, och ger dålig gnista då starten inte orkar vrida runt motorn tillräckligt fort.
Fråga inte hur jag vet :-)

VW har fördelare där hela förtändning styrs av vakumet, och det funkar nog inte på 1200 motorn.
Har du en med mekanisk tänd-förställning och vakuumklocka , kan du köra med den utan att koppla in vakum klockan.

Jag köpte en 009 kopia, fick justera brytaravståndet tre ggr de första 20 milen då det krympte fort, sen har den funkat bra utan problem.

https://www.classicvw.se/tandfordelare- … ts_id/2991

"ljushuvud"

3

Jag tog tag i saken och tänkte att det kan vara värt ett försök iaf. Av med förgasare och Scintilla klumpen och dit med förgasare och tillhörande fördelare från 1600:an. Lite pill och finjusteringar så går den nu som en klocka. ICQ/ag Så i helgen blir det en tur till M&M i älvdalen med custom bubblan.  ICQ/ap

4

ICQ/ay

"ljushuvud"