1 Senaste redigerad av Buggyboy04 (2023-08-06 21:15:42)

Jag håller på att renovera en buggy och när jag tog fram växellådan insåg jag att ena drivaxelröret var stumt, släppte drivaxelröret och fan några repor på metal ytorna, slipade lite på dem och skaffade ny packnings satts för växellåda, monterade ihop de idag och kändes bra, shimsade med hjälp av packningarna så att dem inte glappade och endast hade minimalt motstånd på båda sidor. Men efter att jag montera hjullager och dragit fast det med hjullager locket (det med packbox i) är samma drivaxelrör som låst sig tidigare fast igen. Någon som vet vad jag missar?

(Ny packnings sats till växellåda, packnings satts till hjullager och nya majblommor(tätning för drivaxel rör) är använda vid montering)

2

känns som det är något med spaden i änden på drivaxeln att någon av halvmånarna glidit ur så det är drivaxeln som fastnar

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

3

Har en tanke om att lagret kanske inte är tillräckligt långt in, skulle det kunna skapa fenomenet du pratar om?