1

Hej!

Jag har precis köpt en split buss 67:a. Tanken vara först att köpa en baywindow T2 för att elkonvertera. Men nu kunde jag inte motstå en split buss T1 ICQ/bp

Jag insåg dock rätt snart att bakvagnen såg annorlunda ut på T1 med swing axle så min plan att skarva ihop Nissan Leaf drivaxlarna med IRS gick sådär.  ICQ/bn

Jag har försökt att hitta info på nätet men det känns som många skriver om det men tar för givet att man redan vet vilka delar som ska bytas.

Vad behöver jag egentligen för att konvertera till IRS? Svetsa länkarminfästningarna har jag förstått men måste det vara länkarmar från buss T2 eller funkar det även med bubblans? Vilka nav? Gärna sådant som är hyfsat billigt och enkelt att få tag på, ska inte bli någon racerbil ändå.

Andra tips?
Sen är väl risken stor att jag vill göra någonting åt bromsarna, kanske skivor fram.

2

Kul med splitbuss ICQ/bp
Jag har en 67: a oxå.
Har för mig att Airkewld.com har ett helt sänk- kit.
Med alla nödvändiga delar inkl. Flippade spindlar!
Runt 4000$ tror ja.

3

Kolla in min tråd ”surfbussen”
Jag har byggt om min 65a med typ1/bubbla irs för många år sen.
Kör även med skivbromsar från en Porsche 944 runt om.

Tyvärr så har nog lite bilder trillat bort över åren, men fråga så ska jag försöka förklara och kanske leta fram eller ta nya bilder.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

4000 dollar känns för svettigt för min del  ICQ/av

Låter bra att bubblans länkarmar passar ICQ/ay
Kikade på tråden ICQ/bs Kul att läsa men som du sa, lite synd att bilderna saknas.
Tog du naven och bromsar från samma bubbla innan du satte dit 944 grejer?

5

Ja ha ha! Det är lite svettigt ja!
Men då va som sagt allt med. Växellåda, axlar, svärd mm.plus spindlar etc.
Blev lite sugen själv faktiskt,  då jag har orginal bak ICQ/bl

6

Rikard.H. skrev:

Ja ha ha! Det är lite svettigt ja!
Men då va som sagt allt med. Växellåda, axlar, svärd mm.plus spindlar etc.
Blev lite sugen själv faktiskt,  då jag har orginal bak ICQ/bl

Jag ska el-konvertera och har ingen användning för växellådan, och bara halva drivaxlarna ICQ/ae

7

Jaha el ja!
Blir kul projekt ICQ/ag

8

Ronnie79 skrev:

Jag ska el-konvertera och har ingen användning för växellådan, och bara halva drivaxlarna ICQ/ae

Sälja låda och bakaxel? ICQ/ab

Jag håller på att baxa ur min låda ur min buss nu för byte, men det enda jag har att byta med är nåt jag inte vet om det funkar ICQ/ag Så ska du sälja så är jag spekulant på allt, ända ut till bromstrummorna.

DH -69
Buss -66

9

Jag kan eventuellt sälja det sen när jag har lyckats att skrapa ihop alla delar för IRS. Jag har allt förutom en hjulaxel, en drivaxel och vänster "rear hub" (vet inte vad den kallas på svenska) frpn en bay.