1

Hej har en motor som stått länge. Vad tror ni bör man byta ut packningar tätningar för oljekylaren plus stötdtångsrör.

Eller bara sätta in den å köra

Vw 1300 1966

2

Köpte en 1300dp som ståt i en del år, byte vevaxeltätningen,( så slipper man ta ut motorn igen) kollade så att axialspelet var ok samtidigt 0.7 -0,15 troligen är det lite större om orenoverad , byte packningarna vid oljekylen, ställde in ventilerna, byte ut oljesilen och ny olja, byte tändstiften (körde ner varje kolv och sprutade in LITE olja i varje cylinder innan), rengjorde förgasaren, byte bränsleslangarna på motorn. kollade brytarna(justering) smidigt att göra allt detta med motorn ute  ICQ/bs

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Skåningen skrev:

Köpte en 1300dp som ståt i en del år, byte vevaxeltätningen,( så slipper man ta ut motorn igen) kollade så att axialspelet var ok samtidigt 0.7 -0,15 troligen är det lite större om orenoverad , byte packningarna vid oljekylen, ställde in ventilerna, byte ut oljesilen och ny olja, byte tändstiften (körde ner varje kolv och sprutade in LITE olja i varje cylinder innan), rengjorde förgasaren, byte bränsleslangarna på motorn. kollade brytarna(justering) smidigt att göra allt detta med motorn ute  ICQ/bs


Lite samma jag tänkte. Då gör jag så. 
Hoppas tätningarna för stötstångsrören håller tätt

Tack för svar

Vw 1300 1966

4

Går den runt bra? Kanske spruta ner lite 5-56 i tändstiftshålen så kolvringarna får det lite lättare.
När tändstiften är ur, dra på starten tills oljetrycks lampan slocknar.
Byt olja direkt och sen häller du ut typ en halvliter av det efter att den gått litegrann och ersätt med diesel, gärna medans motorn är så varm du kan hantera så behöver du bara köra några minuter på lite högre än tomgång så har du betydligt renare i motorn. Efter det byter du oljesilen, det löser mycket skit.
Första oljebytet kan du ju köra på billigaste oljan du hittar.

5

Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

vwato skrev:

Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.

Tänkte att packbox kommer bytas ändå, visserligen inte stötstångstätningarna men dom borde klara sig. Du menar att det kommer läcka ändå?

7 Senaste redigerad av vwato (2023-07-27 19:45:16)

Bubbalobill skrev:
vwato skrev:

Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.

Tänkte att packbox kommer bytas ändå, visserligen inte stötstångstätningarna men dom borde klara sig. Du menar att det kommer läcka ändå?

Risken för läckage är stor med äldre tätningar och gamla avlagringar som lösgörs, det kan ge allvarliga skador. Vid ett oljebyte försvinner inte all koks som lossnar med metoden att tillsätta diesel i motoroljan. Ville bara varna för förslaget att försöka rengöra en gammal motor på det sättet.

Tätare oljebyten och filterrengöring/byte av sil är mer att rekommendera.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-07-28 09:13:47)

En motor som är +50 år gammal är som  en gammal gubbe ganska sliten
Man får inte glömma det är gamla prylar o tro (det gör man i kyrkan) att dom är friska
Detta än en av anledningarna att ofta folka motorn går  sönder typ tappar ventiler
Brukar höra detta om  folk jag skall bara köra lite  sen  säljs bilen  den stackaren som köper tror att det är ordning på pryarna han gasar lite hårdare o det går sönder
Det där med gammal olja i kanalerna ja den är som kox o även om man kör i het vatten tvätten  sitter det kvar  när den nya  rena oljan kommer igenom så börjar det släpper det små bitar o hamnar i lagrena
När man  river en sådan maskin med avlagringar av lågkvalites olja så är hela maskin kolsvart på insidan
Man får borra ur oljekanalerna från  skit
Så det finns olika sätt se på saker hur man skall göra eller inte göra det är bara ägaren som bestämmer hur bra det skall bli o hur länge det skall hålla ihop
I dag är det brist på dom  mesta kvalitets delarna så man skall vara rädd om det man har
Ett Ps i dag kostar ett nytt motorblock runt 19000kr om det är  VW magnesium block
Det vanliga med ett gammalt block    Är skader i ramlager lägena( då har man dåligt oljetryck)  sen lyftar hålen är förstora ofta av  dåligt oljetryck
Dessa två saker skall man ha kollat upp 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Tack för alla svar.

Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om

Vw 1300 1966

10

malle03 skrev:

Tack för alla svar.

Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om

Ta i sär kontrollera så det inte rostigt på vevtapparna ( inte alls ovanligt
om det är en 122 så är det en 1200
om den har gått 100 timmar typ 100 mil o så vidare
Har den stått med gammal olja  då skall man vara ännu nogrannare 
För det kan vara risk det finns frät skador  på insidan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Tack för alla svar.

Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om

Ta i sär kontrollera så det inte rostigt på vevtapparna ( inte alls ovanligt
om det är en 122 så är det en 1200
om den har gått 100 timmar typ 100 mil o så vidare
Har den stått med gammal olja  då skall man vara ännu nogrannare 
För det kan vara risk det finns frät skador  på insidan


Tack för alla tips å råd

Vw 1300 1966