Hej har en motor som stått länge. Vad tror ni bör man byta ut packningar tätningar för oljekylaren plus stötdtångsrör.
Eller bara sätta in den å köra
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej har en motor som stått länge. Vad tror ni bör man byta ut packningar tätningar för oljekylaren plus stötdtångsrör.
Eller bara sätta in den å köra
Köpte en 1300dp som ståt i en del år, byte vevaxeltätningen,( så slipper man ta ut motorn igen) kollade så att axialspelet var ok samtidigt 0.7 -0,15 troligen är det lite större om orenoverad , byte packningarna vid oljekylen, ställde in ventilerna, byte ut oljesilen och ny olja, byte tändstiften (körde ner varje kolv och sprutade in LITE olja i varje cylinder innan), rengjorde förgasaren, byte bränsleslangarna på motorn. kollade brytarna(justering) smidigt att göra allt detta med motorn ute 
Köpte en 1300dp som ståt i en del år, byte vevaxeltätningen,( så slipper man ta ut motorn igen) kollade så att axialspelet var ok samtidigt 0.7 -0,15 troligen är det lite större om orenoverad , byte packningarna vid oljekylen, ställde in ventilerna, byte ut oljesilen och ny olja, byte tändstiften (körde ner varje kolv och sprutade in LITE olja i varje cylinder innan), rengjorde förgasaren, byte bränsleslangarna på motorn. kollade brytarna(justering) smidigt att göra allt detta med motorn ute
Lite samma jag tänkte. Då gör jag så.
Hoppas tätningarna för stötstångsrören håller tätt
Tack för svar
Går den runt bra? Kanske spruta ner lite 5-56 i tändstiftshålen så kolvringarna får det lite lättare.
När tändstiften är ur, dra på starten tills oljetrycks lampan slocknar.
Byt olja direkt och sen häller du ut typ en halvliter av det efter att den gått litegrann och ersätt med diesel, gärna medans motorn är så varm du kan hantera så behöver du bara köra några minuter på lite högre än tomgång så har du betydligt renare i motorn. Efter det byter du oljesilen, det löser mycket skit.
Första oljebytet kan du ju köra på billigaste oljan du hittar.
Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.
Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.
Tänkte att packbox kommer bytas ändå, visserligen inte stötstångstätningarna men dom borde klara sig. Du menar att det kommer läcka ändå?
vwato skrev:Vill nog varna för att köra diesel i motoroljan, en högrenad gammal motor kommer pissa som ett såll och då kan du lika gärna helrenovera den.
Tänkte att packbox kommer bytas ändå, visserligen inte stötstångstätningarna men dom borde klara sig. Du menar att det kommer läcka ändå?
Risken för läckage är stor med äldre tätningar och gamla avlagringar som lösgörs, det kan ge allvarliga skador. Vid ett oljebyte försvinner inte all koks som lossnar med metoden att tillsätta diesel i motoroljan. Ville bara varna för förslaget att försöka rengöra en gammal motor på det sättet.
Tätare oljebyten och filterrengöring/byte av sil är mer att rekommendera.
En motor som är +50 år gammal är som en gammal gubbe ganska sliten
Man får inte glömma det är gamla prylar o tro (det gör man i kyrkan) att dom är friska
Detta än en av anledningarna att ofta folka motorn går sönder typ tappar ventiler
Brukar höra detta om folk jag skall bara köra lite sen säljs bilen den stackaren som köper tror att det är ordning på pryarna han gasar lite hårdare o det går sönder
Det där med gammal olja i kanalerna ja den är som kox o även om man kör i het vatten tvätten sitter det kvar när den nya rena oljan kommer igenom så börjar det släpper det små bitar o hamnar i lagrena
När man river en sådan maskin med avlagringar av lågkvalites olja så är hela maskin kolsvart på insidan
Man får borra ur oljekanalerna från skit
Så det finns olika sätt se på saker hur man skall göra eller inte göra det är bara ägaren som bestämmer hur bra det skall bli o hur länge det skall hålla ihop
I dag är det brist på dom mesta kvalitets delarna så man skall vara rädd om det man har
Ett Ps i dag kostar ett nytt motorblock runt 19000kr om det är VW magnesium block
Det vanliga med ett gammalt block Är skader i ramlager lägena( då har man dåligt oljetryck) sen lyftar hålen är förstora ofta av dåligt oljetryck
Dessa två saker skall man ha kollat upp
/// M
Tack för alla svar.
Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om
Tack för alla svar.
Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om
Ta i sär kontrollera så det inte rostigt på vevtapparna ( inte alls ovanligt
om det är en 122 så är det en 1200
om den har gått 100 timmar typ 100 mil o så vidare
Har den stått med gammal olja då skall man vara ännu nogrannare
För det kan vara risk det finns frät skador på insidan
malle03 skrev:Tack för alla svar.
Det är en i dustrimotor som inte gått så mycket det handlar om
Ta i sär kontrollera så det inte rostigt på vevtapparna ( inte alls ovanligt
om det är en 122 så är det en 1200
om den har gått 100 timmar typ 100 mil o så vidare
Har den stått med gammal olja då skall man vara ännu nogrannare
För det kan vara risk det finns frät skador på insidan
Tack för alla tips å råd
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.