Förslag på felsökning, släcker 3'ans stift efter "kraftigt"gaspådrag! Är det bränsle eller olja det beror på?
Motor: typ4, 2733, Raptor 280, weber 48, halsring Jpm dia. 42, bränsletryck 0.18bar. Ryker lite vid gaspådrag. Funkade bra 2021 men började lite förra säsongen och nu blir det allt oftare jag får byta stiftet eller rengöra. Stiftet är mer sotigt än blött .
Förslag på felsökning, släcker 3'ans stift efter "kraftigt"gaspådrag! Är det bränsle eller olja det beror på?
Motor: typ4, 2733, Raptor 280, weber 48, halsring Jpm dia. 42, bränsletryck 0.18bar. Ryker lite vid gaspådrag. Funkade bra 2021 men började lite förra säsongen och nu blir det allt oftare jag får byta stiftet eller rengöra. Stiftet är mer sotigt än blött .
Du kan börja med att göra rent dina IDA
2021 var det den gamla soppan utan alkohol
Skulle tro den får förmycket soppa Om du tittar på färgen på stiften dom är svarta så går det för fett
Att ha en förgasare som har stått med soppa och soppan har dunstat bort så blir det massa skit i dom ( dagens skit soppa)
Då är det rengörning Sen det med den nya soppan som är blötare av spriten får man mäta upp trycket så inte nålventerna läcker
Stiften luktar man på Luktar dom olja eller bensin så kan man avgöra vad det kan vara
Vi som inte vill skruva ur tändstiften för att säkerställa bränsle blandningen använder bredbandslambda i avgasröret under hela tiden '
För minsta förgasar fel så ser man det på mätaren samma man bränslekvaliteten
det syns om det kommer upp olja för mätaren säger det går fett
komp prova är ett sätt att kolla om ringarna är ok men läcktestare som visar hur mycket läck man har i cylindern är det bästa för säker ställa i % hur mycket det läcker Man skall ha klart för sig en så trimmad motor du har och så stor kräver en del service hela tiden ( typ en sådant här https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … BDEALw_wcB
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack för svar, jag börjar med rengöring. Det är alltid samma cylinder som stiftet slår igen på. Tidigare hände det vid uppstart och då bytte jag tändspole och felet försvann. Nu är det bara när jag trycker ner gaspedalen lite snabbare än normalt!
NGK-stift släcks oftare och snabbare än tex Bosch.
Jag kör med NGK BP7ES (JPM föreslog det)
Tack för svar, jag börjar med rengöring. Det är alltid samma cylinder som stiftet slår igen på. Tidigare hände det vid uppstart och då bytte jag tändspole och felet försvann. Nu är det bara när jag trycker ner gaspedalen lite snabbare än normalt!
Har du luktat på dina stift än
Olja brukar vara boven om man släcker stift om det inte finns tillräckligt med tänd energi
Vanliga system typ tändspole o sådana system är det ganska vanligt man blåser ut gnistan o tillslut släcker man stiften
Då skyller man på stiften (fabrikat)
Dit med ett riktigt hög volt system typ MSD när man har hög kompad motor så slipper man massa små problem
Har nästan aldrig släckt ett Ngk stift sen man gick över till hög volt system för 30 år sen Även man har klantat sig med så mycket soppa så det rinner ur avgas rören Lyckades starta med 4400 cc spridare det rann ur röret
Men med vanlig spole och lite fet blandning dör stiften lika fort som man sätter in dom framför allt med soppa med inblandning av sprit som det är i dag
Saker som jätte viktigt är man har volten i topp på batteriet för går volten ner får man dålig gnista framför allt med likströms generator
Är man smart så laddar man batteriet innan man startar så batteriet är i högform
Men är batteriet på ned gång i skick om man har typ 12,5 v i det är det stor risk att man har tändnings problem minsta motstånd (olja/bränsle )på stiftet släcker man stiften
Sen är det inte fel att ha på batteriladdaren under uppstarten så vet man man har Volten för det är det som avgör förbränningen
Om skulle gå o kolla i en dragracing depå så har alla på batteriladdaren hela tiden även under uppstart för vi hinner inte ladda upp batteriet under 402 m och volten sjunker hela vägen ner för banan det tar cirka 30 minuter att ladda ett batteri för att ha 13,2 volt
Men går man i en banracing depå är det väldigt få som laddar upp batteriet
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Nu står batteriet på laddning så ska jag testa i morron och försöka släcka stiftet och sniffa på det. Jag har 123-fördelare med Bosch blåa spole som 123 ignition.se rekommenderar. Måste jag byta fördelare om jag går över till MSD?
Nu står batteriet på laddning så ska jag testa i morron och försöka släcka stiftet och sniffa på det. Jag har 123-fördelare med Bosch blåa spole som 123 ignition.se rekommenderar. Måste jag byta fördelare om jag går över till MSD?
Nä men du kan ha en MSD box till din blåa tändspole ( förr i tiden fanns det en röd bosch spole som gav mer energi
Som du styr med 123 ing för mer tänd energi
Det fina med msd är man har tre gnistor under 3000 varv så håller man rent tändstiften
Men jag skulle börja med en läck test se så du inte får upp olja tändstiftet då kan det vara svårt att stiften att leva längre liv
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Har kört en testrepa på stan med nyladdat batteri och stiftet överlevde! En msd box kan säkert hjälpa till, är det en msd al6 det ska vara? Har beställt en cylindertäthetsprovare, intressant att kolla det också.
Har kört en testrepa på stan med nyladdat batteri och stiftet överlevde! En msd box kan säkert hjälpa till, är det en msd al6 det ska vara? Har beställt en cylindertäthetsprovare, intressant att kolla det också.
AL6 är ett bra val
När du är ute o kör kan du kolla hur många Volt det laddar batteriet med
En multimeter på polerna på batteriet så ser du vad det blir
Är batteriet trött så kan det bli 13,2 o när du stänger av bilen går det ned till 12.5 sen mäter du några timmar senare då har du tappat lite till i volt
Bör ligga runt 12.8-13.2 under körning
Man kan välja ett start stopp batteri ( dyra som f) då kan man ha upp till 14-14.2 volt då blir det tryck i gnistan på tändstiftet
I min skit som sitter i tävlings bilen har man runt 70000 volt på tändstiftet ( 70 mm gnista från tändkabelen till jord Man tar inte i den kabelen o straffat )
Det har aldrig varit problem bara det kommer soppa så startar det även E85 o 10grader plus utan start mapp
Man får tänka så här varje 0.1 volt man tappar kan det var 5000 volt mindre på tändspolen
Har man bara 20000 volt(blå bosch) att leka med på 12.8 v så tappar man energi i tändstiftet
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Nu har jag gjort ett läckagetest.
1:an 2%,
2:an 4%,
3:an 5%,
4:an 6% läckage.
Jag har gjort det på kall motor och kollade ventilspel innan.
Det är treans stift som slocknar så det är väl inget större fel på detta?
Testade varm motor, 1:an och 2:an samma 3:an 2% och 4:an sjönk till5%.