1 Senaste redigerad av Rev800 (2023-07-05 19:19:02)

Vad gör ni med era motorer som är lite för vass när ni skall besiktiga bilen ICQ/bm  ICQ/bm

2

Besiktningsmotor hör jag någon viska i bakgrunden...

Men det var väl inte det du ville höra?

En möjlighet skulle kunna vara att minska utväxlingen gaspedal till gasspjäll?
Slöare gassvar kanske kan maskera motorstatus, att man sedan kanske inte kan få fullgas kanske inte heller skadar?

/S

3

Ett effekt intyg o typa med mer effekt
Så slipper man ha med försäkrings bolaget om det händer något
Men om man har en bubbla o har en typ4 i så redan där är det fel tycker dom som bestämmer
I dag är det ganska lätt om man tar kontakt med Testa eller SFRO
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Den är reggad med annan motor men min ä lite vassare än 60 hk. Har 31a 31b 31c i regg pappren. Har en typ1 motor i bubblan.

PPRMicke skrev:

Ett effekt intyg o typa med mer effekt
Så slipper man ha med försäkrings bolaget om det händer något
Men om man har en bubbla o har en typ4 i så redan där är det fel tycker dom som bestämmer
I dag är det ganska lätt om man tar kontakt med Testa eller SFRO
/// M

5

Hur mycket kan man ställa ner tändningen utan att det blir skadligt för motorn?

6

du kan säkert ställa på 15 g Men då får man bestycka om också
Tror inte du kan lura dom för mycket
Men hur vet man det är pigga 60 hk eller 100 tröga
Om  det skiter sig på kontrollen brukar det bli jobbigare nästa gång med krav på effekt intyg
I lycksele har säker dom koll vilka bilar som rullar runt med fräna motorer  ( ryktet går ofta före man vet själv så är det i v8 svängen där uppe )
/ M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Sist jag besiktigade min 57a ghia(110hk) så stannade jag 200 före besiktningen och släppte på gasvajern en del.
När jag kom fram så var det en 20 åring som skulle besiktiga, han klarade inte av att komma iväg, fick motorstopp hela tiden. gaspedalen tog ju bara riktigt långt ner  ICQ/ag
Så han bad mig köra in på lyften och sen provköra, "gamla bilar kan ju vara luriga att köra"  ICQ/bj  ICQ/bj
Så besiktningen gick bra och 200 m bort stannade jag och spände vajern igen.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

lasslo skrev:

Sist jag besiktigade min 57a ghia(110hk) så stannade jag 200 före besiktningen och släppte på gasvajern en del.
När jag kom fram så var det en 20 åring som skulle besiktiga, han klarade inte av att komma iväg, fick motorstopp hela tiden. gaspedalen tog ju bara riktigt långt ner  ICQ/ag
Så han bad mig köra in på lyften och sen provköra, "gamla bilar kan ju vara luriga att köra"  ICQ/bj  ICQ/bj
Så besiktningen gick bra och 200 m bort stannade jag och spände vajern igen.

Haha, magiskt bra och smart!  ICQ/ag

9

Hade en bekant som gjorde en platta som monterades under förgasaren, och täckte halva insugningskanalen när man gav järnet.
Men tillät gasspjällen att öppnas fullt.
Men det var en V8.

"ljushuvud"

10

Låt bli tändningen, det gör bara, att motorn går varm.
Jag har slackat gasvajern och satt en strypning i kollektorn (ormbo) men jag har redan maxeffekt inskrivet.
Att regga med högre effekt är inte så komplicerat som många tror.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jag har också reggat den med max effekt men har ju lite mer än det ICQ/ag  ICQ/ag

Svwerker skrev:

Låt bli tändningen, det gör bara, att motorn går varm.
Jag har slackat gasvajern och satt en strypning i kollektorn (ormbo) men jag har redan maxeffekt inskrivet.
Att regga med högre effekt är inte så komplicerat som många tror.

12

Nu är den besiktad för sista gången ICQ/bp  ICQ/bp