1 Senaste redigerad av Kurtivan (2023-07-11 09:09:23)

Slänger ut en fråga här då ideérna tagit slut.
Bilen är en Passat -98 som broms ligger på på ett hjul.

Det jag gjort hittils är att jag tagit isär bromsoket och rengjort allt, skrapat ur ärg i spåren för tätning och damask och återmonterat, dock hade jag ingen ny tätning hemma att byta till. Efter att ha bromsat hårt så går hjulet tröööögt och det hjälpte inte att öppna luftskruven, tänkte att slangen kanske var tät. Hävarmen till handbromsen verkar återgå som den ska och problemen kommer som sagt efter att fotbromsen använts.

Gubbjävel; dvs originalfantast

2

Kurtivan skrev:

tänkte att slangen kanske var tät.

Bytte du bromsslangen?
Har haft exakt samma problem och då va det bromsslangen som va trasig invändigt så oljan gick ena vägen men en del av slangen som va lös invändigt fungerade som backventil och låste hjulet.
Slangen såg fin ut på utsidan men inte invändigt, upptäckte det genom att jag tog lös slangen och skulle blåsa rent den med tryckluft och då gick luften genom åt ena håller men inte andra.

Buy the ticket, take the ride... - HST

3 Senaste redigerad av Kurtivan (2023-07-12 11:36:11)

Löf skrev:
Kurtivan skrev:

tänkte att slangen kanske var tät.

Bytte du bromsslangen?
Har haft exakt samma problem och då va det bromsslangen som va trasig invändigt så oljan gick ena vägen men en del av slangen som va lös invändigt fungerade som backventil och låste hjulet.
Slangen såg fin ut på utsidan men inte invändigt, upptäckte det genom att jag tog lös slangen och skulle blåsa rent den med tryckluft och då gick luften genom åt ena håller men inte andra.

Kollat om det släpper när jag öppnar luftskruven, men det gjorde det inte så därför uteslöt jag slangen och bytte inte den.

4

Kan det vara beläggen som inte löper fritt i oken, så de fastnar när du bromsar ?

5

Glidkolvar som kärvar eller har ett onormalt stort glapp kan orsaka liknande fenomen.

6

Beläggen löper lätt i sina hållare och glidpinnarna sitter inte heller fast. Min teori nu är att det har med hävarmen till handbromsen att göra. Bytht nu till ett annat bromsok så nu är det ok, men ska ta och kika lite mer på oket och speciellt hur hävarmen ska fungera, kanske har oket ärgat där också och orsakar problemet.

7 Senaste redigerad av Renzaur (2023-10-05 21:55:51)

Hej, jag hade en liknande situation, bara min bromsbelägg torkade av ojämnt, på grund av detta fanns det en otäck gnissla först, sedan överhettades beläggen och det fanns mycket skala, jag var tvungen att byta ut hela bromsoket.