1

Halloj allihopa.

Jag håller på och funderar kring ett bygge jag varit sugen på länge. Tiden, platsen och pengarna finns plötsligt och suget börjar nu bli stort.

I ganska många år har jag varit sugen på att bygga mig någon form av expiditions-bubbla. Typ en overlanding-bil.

Det närmaste jag kan hitta på bild för att förklara vad jag menar är "El Burro"
https://www.bildtagg.se/file/thumb/z1m386o2h4591ogwq0twhcht

Men jag blir inte riktigt klok på detta med höjning. Jag är helt novis på bubblor, men vad jag har förstått så finns det två olika bakvagnar.

Hittar inga höjningssatser när jag söker, finns det ngn årsmodell som är lättare att höja än de andra? Finns det några bra höjningar på marknaden?

/C

2

Har du sett den här?

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=56927

Buy the ticket, take the ride... - HST

3

Antingen en gammal vxl låda från en buss med portaler, eller irs nyare låda och kanske snegla på bajor från usa. Finns höjning och förlängs satser att köpa. Längre drivaxlar.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

Eller den här ?
Inga bilder i början men höjningen börjar på sid 4.
https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 03&p=4

VW typ 3 1600 TLE 1971

5 Senaste redigerad av Chess (2023-07-09 12:56:20)

Halloj,

Tack för svar.

Jag har sett båda de trådarna men jag måste vara ärlig och säga att jag inte riktigt fattar hur höjningen går till. Används en annan låda?

Finns det någon som kan, pedagogiskt, förklara detta med "portaler", IRS osv. Är det ngn speciell årsmodell som är bättre än andra? Jag skulle gärna vara på en 1970 eller äldre. Då är ju bilprovningen lite mer medgörlig med förändringar.

Jag är inte tappad mekaniskt men jag har aldrig skruvat mer på en bubbla än ett tändstiftsbyte jag gjorde på polarens för ca 16 år sedan... Så gärna "färgglada kritor" när ni förklarar!

Har kollat lite på baja prylar men då behöver jag hitta en större plånbok först  ICQ/ab kikat på Ihmors prylar men då landar vi på ca 90' med allt som behövs inklusive frakt, och då behövs fortfarande däck, fälg och alla andra overlandiga prylar...

6

Hittade en svartvit bild ICQ/ab
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEVuRDGxmE-DwepiMY26kq4_gFSLEQSg-V6GWq8HLWBycDI-IEsWgC3ZOO1k5sZMfGvJk&usqp=CAU

Sving som de äldre, axeln ligger i ett rör bara ledat inne vid lådan, så sänker man sådana mycket lutar ju hjulen rejält in uppe, Cambervinkeln, och höjer blir det motsatsen ICQ/ab
IRS är lite mer modernt och har knutar både inne och ute så de hjulen har att ha relativt rakt oavsett höjd.

Portaler är förflyttning ute vid hjulet mha av kuggar så axelcentrum och hjulcentrum kan vara olika, så man kan få bättre markfrigång.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

7

På IRS får man kolla att inte knutarna bottnar. Det finns knutar för större vinkel men inte med samma diameter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8 Senaste redigerad av ozeo (2023-07-10 22:59:30)

Buss lådorna(äldre)  har en extra låda / nedväxling ute vid hjulen.  ICQ/bd googla lite vw typ 2 portals. Gör även att man kan använda större däck då de växlar ner lite.  Coolast är helt klart irs med förlängda breddade svärd(länkarm) och förlängd axel men då gäller de att man kan bygga el beställa från andra sidan pölen.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9

rickard m skrev:

Hittade en svartvit bild ICQ/ab
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQEVuRDGxmE-DwepiMY26kq4_gFSLEQSg-V6GWq8HLWBycDI-IEsWgC3ZOO1k5sZMfGvJk&usqp=CAU

Sving som de äldre, axeln ligger i ett rör bara ledat inne vid lådan, så sänker man sådana mycket lutar ju hjulen rejält in uppe, Cambervinkeln, och höjer blir det motsatsen ICQ/ab
IRS är lite mer modernt och har knutar både inne och ute så de hjulen har att ha relativt rakt oavsett höjd.

Portaler är förflyttning ute vid hjulet mha av kuggar så axelcentrum och hjulcentrum kan vara olika, så man kan få bättre markfrigång.


Ahh, då fattar jag. Vilka årsmodeller får man de olika typerna på eller är det beroende på marknad?

Aha, då fattar jag bussarnas system. Det har jag nog sett på bild!

10

Det är mera modellbundet än årsmodell vilken bakvagn de har men lite generaliseringar för att visa dig i rätt riktning.
Om vi håller oss till Typ1 för enkelhetens skull så kom IRS första gången -68 men bara på bilar med automat.
Efter det infördes den på 1302/03 -71 som även fick McPherson fram.
Övriga Typ1 som 1200 (ovanlig i Sverige)' 1300S mfl hade kvar pendelaxel och torsionsfjädring fram enda fram till 2003.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G