Jag kan inte hitta i motorrummet spänningsregulator till generatorn på min 1303 -75. Var sitter denna manick?
Den är nog inbyggd i generatorn. Kan inte i vilka årsmodeller det var på men om man köper en ny så brukar det vara så.
Kolla först om det är två eller fyra, anslutningar på generatorn.
Är det två är det inbyggd regulator annars tror jag att den sitter under baksätet på vänster sida. Där sitter den på bilar med likströmsgenerator.
Ali G
Så här ser generatorn ut
From årsmodell 1975 är spänningsregulatorn inbyggd i generatorn.
75an har växelströmsgenerator så den har inget separat relä. Allt sitter inuti generatorn alltså under kablarna som syns på bilden, lätt att komma åt om det behövs.
7 2023-06-18 21:31:19 Senaste redigerad av MAV (2023-06-19 06:43:36)
Generatorn verkar ge lite för hög laddning. Vilospänning ca 13 6V. Är det lönt att renovera. Finns det att köpa och går det att byta spänningsregulatorn eller köpa komplett ny generator ?
Kan löna sig att kolla med ett nytt fulladdat batteri.
Vissa gamla trötta batterier utvecklar sulfatbeläggniing på blyplattorna som höjer det inre motståndet (för hög spänning under laddning).
Går tiden lite till så rasar sulfatbeläggningarna ned i botten på cellerna och kortsluter dem delvis (för låg spänning under laddning).
Batterier som med b-laddare blir fulladdade märkligt fort brukar vara körda...
Extra kort livslängd på ett känt bilprylvaruhus batterier säger min erfarenhet, deras dyraste för moderna bilar som stoppar vid rödljus verkar bättre, har sådan nu...
...sen kan det givetvis vara fel på laddreg oxå...
/S
13.2-13.7 på en växelströms generator är rätt normalt.
Om man mäter direkt efter man startat så kan det ligga uppåt 14V en stund.
Batteriet har stått nu i ett dygn och mätte på polerna 13.4V vilospänning. Startade motorn och vid tomgång ca 16-17V, varvar lite grann och då 18.4V mätt vid polerna. Har beställt ny
spänningsregulator så får se om jag lyckas byta den inuti generatorn.
Regulatorn sitter med två skruvar på var sin sida om anslutningen för den gröna kabeln.
Ali G
Batteriet har stått nu i ett dygn och mätte på polerna 13.4V vilospänning. Startade motorn och vid tomgång ca 16-17V, varvar lite grann och då 18.4V mätt vid polerna. Har beställt ny
spänningsregulator så får se om jag lyckas byta den inuti generatorn.
Jag hade en HD som laddade 16-17v när jag mätte.
Efter bytt regulator och fältlindningar, så kom jag av en händelse på att det var batteriet som var slut i multimetern och den visade fel.
Dyraste 9V batteriet jag köpt hittills.
Kan vara värt att kolla.
Fick nu beställt spänningsregulator. Så får börja byta den så får vi se sen
Hej,
Spänningsregulatorn ska ge 14,4V vilket är laddspänningen på ett fulladdat batteri. Nu ser man inte ofta den spänningen, för att batteriet "håller emot", då det sällan är fulladdat. Så allting mellan 12,5V och 14,4V är normalt. Överkurs: Laddspänningen är dessutom temperaturjusterad, så den är i kyla lite högre, och lägre i hetta.
Batteriet trivs bäst och lever längst fulladdat. Så regelbunden separat laddning är en klok och lönsam åtgärd.
Hälsn /HOF
(Pensionerad laddarkonstruktör)