1

Hej på er!
Jag blir inte klok på min bränslepump. Det är en relativt ny elektrisk pump, köpte den förra sommaren till bubblan.
Men den hann inte gå speciellt långt innan motorn rasade på den.
Nu till problemet, den tappar tryck när den gått en stund. Ställer in den på 0.18 bar, när jag kört en stund typ 20 min är trycket nere på 0 1 bar.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

2

Vilket märke?

3

Hans Landelius skrev:

Vilket märke?

RTW506 Bränslepump inhandlad på J-spec.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

4

Är det bra flöde genom tank och rör? Skulle kunna vara en igengeggad sil i tanken.

5

HenrikL skrev:

Är det bra flöde genom tank och rör? Skulle kunna vara en igengeggad sil i tanken.

Rengjort och 8mms slang och rör.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

6

Kolla strömmatningen och jordanslutning, en varm pump vill ha mer kräm än en kall.

Gissar att det finns ett filter i pumpen, rengör eller byt.

Tryckmätaren kan visa fel, kolla med en annan.

Bränsletrycksregulator kass, byt den.

Pumpjäveln är kass, köp en ny.

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

7

vwato skrev:

Kolla strömmatningen och jordanslutning, en varm pump vill ha mer kräm än en kall.

Gissar att det finns ett filter i pumpen, rengör eller byt.

Tryckmätaren kan visa fel, kolla med en annan.

Bränsletrycksregulator kass, byt den.

Pumpjäveln är kass, köp en ny.

Ja det är väl den dära Murphy som är i farten.

Man får börja uppifrån och jobba sig neråt på listan ICQ/bp

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-06-08 14:04:47)

Den soppa pumpen står det att det är Arbetstryck: Max 0,45 Bar ( man måste ha en BTR till den pumpen )Så det lite mycket  man strävar åt 0.19<bar (IDA )( IDF 0.17-18 gärna lägre)
En BTR typ Filter King som har filter i sig är en bra lösning ( om det är denna pumpen https://www.j-spec.se/motor/bransle/bra … gasarmotor
Dom är billigast hos KL Racing '
Om man får pumpen att sjunka i tryck läcker det igenom Nålventilen
Skulle tro det droppar soppa i spridaren i mitten
Skulle du ha en Filter king  kolla så inte reglerventilen ligger i mitten på filltret  Det händer att man tycker loss reglerventilen av arbetstrycket 
För att få den sitta fast år man lägga några körnslag så den sitter fast
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

PPRMicke skrev:

Den soppa pumpen står det att det är Arbetstryck: Max 0,45 Bar ( man måste ha en BTR till den pumpen )Så det lite mycket  man strävar åt 0.19<bar (IDA )( IDF 0.17-18 gärna lägre)
En BTR typ Filter King som har filter i sig är en bra lösning ( om det är denna pumpen https://www.j-spec.se/motor/bransle/bra … gasarmotor
Dom är billigast hos KL Racing '
Om man får pumpen att sjunka i tryck läcker det igenom Nålventilen
Skulle tro det droppar soppa i spridaren i mitten
Skulle du ha en Filter king  kolla så inte reglerventilen ligger i mitten på filltret  Det händer att man tycker loss reglerventilen av arbetstrycket 
För att få den sitta fast år man lägga några körnslag så den sitter fast
///Micke

Ja jag åker med ett Filter king BTR, ahaaa... jag har inte haft isär den mer än filterkoppen.
Jag får plocka isär den och kolla.
Ska även kolla så det inte droppar.
Tack!

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

10

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

Den soppa pumpen står det att det är Arbetstryck: Max 0,45 Bar ( man måste ha en BTR till den pumpen )Så det lite mycket  man strävar åt 0.19<bar (IDA )( IDF 0.17-18 gärna lägre)
En BTR typ Filter King som har filter i sig är en bra lösning ( om det är denna pumpen https://www.j-spec.se/motor/bransle/bra … gasarmotor
Dom är billigast hos KL Racing '
Om man får pumpen att sjunka i tryck läcker det igenom Nålventilen
Skulle tro det droppar soppa i spridaren i mitten
Skulle du ha en Filter king  kolla så inte reglerventilen ligger i mitten på filltret  Det händer att man tycker loss reglerventilen av arbetstrycket 
För att få den sitta fast år man lägga några körnslag så den sitter fast
///Micke

Ja jag åker med ett Filter king BTR, ahaaa... jag har inte haft isär den mer än filterkoppen.
Jag får plocka isär den och kolla.
Ska även kolla så det inte droppar.
Tack!

Det där med höga flöde kan ställa till det
Skulle dy använt en holly pump i stället med stort flöde
Får man mixtra med fjärden i pumpen om man kör med Filter King  för att kunna reglera ner trycket
Vi har  lyckas leverera bränsle till 290 hk med filter King till ett par IDA ( då är det bra att ha en bränsletrycks mätare som man ser när man kör
Men då får man även jobba med nålventilers storlek och slangstorlek för att leverera dom  deciliterna i sek som krävs   ( 300 hk krävs det en halvliter  på 10 sek)
Då måste vara ett rent bränslesystem  minsta skit i soppan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke