1

lågt oljetryck på tomgång vid varm motor ny pump och reducering, vad kan vara fel

2

Uppslagna lagerlägen, slitet lyftargalleri mm

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Har samma problem med min bil.
3 kg tryck vid kall motor, närapå 0 kg vid varm och 0-1000 varv.
1 till 1.5 kg vid 2000 varv.

Finns det någon nödlösning eller åtgärd för att få motorn att hålla trycket för att på kort sikt slippa riva motorn.

Arvika

4

Oloff skrev:

Har samma problem med min bil.
3 kg tryck vid kall motor, närapå 0 kg vid varm och 0-1000 varv.
1 till 1.5 kg vid 2000 varv.

Finns det någon nödlösning eller åtgärd för att få motorn att hålla trycket för att på kort sikt slippa riva motorn.

En del har ju provat med tex en 30mm oljepump men tyvärr finns det inga bra genvägar till bra oljetryck ,  och 20w50 som de flesta kör är redan en "tjock" olja

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Alla motorer får lägre oljetryck när motorn blir varm, använd en mekanisk oljetrycksmätare om du vill veta det riktiga oljetrycket.

Vilken motorolja används, uppge märke, klassificering och kvantitet, sen kan vi snacka..

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

6

Det närmsta jag kan specificera oljan är mineral köpt på ok q8 benämnd sommar. Är nybliven ägare av bilen.
Mätaren är en installerad biltema, som med största sannolikhet har elektrisk förbindelse mellan givare och manometern.
Den skall få ny olja, vad rekommenderas att börja med?

Arvika

7

Inte tjockare än 15-40 olja säger jag VW motorer använder oljan som kylmedel, så det är viktigt att den snurrar runt ordentligt.

om motorn inte är trimmad skulle ja sätta dit en original oljetryckkontakt med lampa, och så länge  den inte tändes på tomgång skulle jag vara lugn.
Det trycket bevisar är att olja tar sig runt i motorn, resten tar oljan hand om själv när den är på plats.

Historien säger att Norton införde oljetryckmätare på slutet av sjuttiotalet, och fick massor med reklamationer för lågt oljetryck på tomgång när det var varma.
Så året efter togs oljetryckmätaren bort.

Jag hade en Ford 39 med sliten sidventilare och den hade 0 i oljetryck på tomgång enl mätaren när det var varmt,1 och den rullar fortfarande i Hedemora än idag. Utan att nån gjort nått med motorn

"ljushuvud"

8 Senaste redigerad av vwato (2023-05-27 19:33:06)

Minerad mark att rekommendera någon olja, men kan sticka ut hakan för att inleda diskussionen, Castrol Classic XL 20W-50

"Castrol Classic XL 20W-50 är en konventionell multigrade motorolja för året-runt bruk. Castrol Classic är en mineralolja med noga utvalda tillsatser för att passa äldre motorteknologi, 1960 till 1980. Passar både för veteranbilar, motorcyklar samt vissa manuella växellådor. Ger utmärkt skydd och låg oljekonsumtion."
https://oljedroppen.se/produkt-kategori/veteran/

Varningen för alltför tjock motorolja är befogad, den slås sönder i sina beståndsdelar och blir tunnare än kattpiss när motorn blir varm.

One humans junk is another's Vwomens or mans treasure..

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..

9

Tyvärr har jag ingen verkstadshandbok nyare än 1965, men så här skriver VW.
Som jag tolkar det så är det rak 30 olja som gäller på sommaren.
Då priset på multigrade gått ner sen 1965, så kör jag på 10W-30 mineral olja.

Post's attachments

VW olja 1965.JPG, 131.24 kb, 859 x 762
VW olja 1965.JPG 131.24 kb, 11 downloads since 2023-05-28 

"ljushuvud"

10

VW har ett sofistikerat oljesystem som styr olja till oljekylaren med hjälp av viscositeten. När oljan blir varm och tunn så styrs mer olja till kylaren.
Det innebär att med högre viscositet typ 20w50 styrs mindre olja den vägen och motorn går varmare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G