1

Hej!
Hur mycket fett ska det vara i fettkopparna, vid framhjulen
Vw 1303- 73
Mvh Stefan

2

Hjullagren ska ha fett. Kopparna sitter där för att du inte ska få en massa grus och annat skit i fettet.

3

Jag brukar fylla dem till hälften

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Jag fyller dom helt och knackar fast dom, och torkar av.
Som Stickan sa de är till för att skydda mot grus och vatten och annat skräp.

Har man en bil som gått länge utan service, kan man lossa trumman och plocka isär lagren inspektera ev byta och göra rent, och fetta in igen.

"ljushuvud"

5

Stefan, det finns inga fettkoppar på framhjulen på en VW.

Fettkoppar var ett slags föregångare till fettnipplar, kan man säga. En smörjnippel med en inbyggd liten behållare som kunde innehålla en liten mängd smörjfett. Genom att vrida på behållaren, eller genom att vrida på en vingmutter eller liknande, kunde man pressa in en liten mängd fett till smörjstället. När man smort på detta vis tillräckligt många gånger var man tvungen att fylla fettkoppen med nytt fett. Fettkoppar - och smörjkoppar - var mycket vanliga på ångmaskiner, gamla ånglok och mycket gamla bilar och hojar.

På en VW sitter det lagerkapslar. De sitter där enbart för att förhindra att det kommer in grus och smuts i lagren.
Det finns ingen som helst anledning att fylla dessa med fett. Det gör över huvud taget ingen nytta.

VW skriver själva i original reparationshandböckerna: "Tvätta ren lagerkapseln men fyll den ej med fett."

Plocka bara loss lagren, gör rent, och smörj med nytt lagerfett. Ett bra knep som gör att man själv inte blir så kladdig är att placera lagret tillsammans med lagerfett i en plastpåse och knåda ett tag. Det är lite enklare med de äldre kullagren med separata kulbanor och kulhållare. Du ska inte fylla lagerkapslarna med fett. Det hjälper lika mycket - eller lite - som om du skulle fylla navkapslarna med fett. Jag har under drygt trettiofem års tid kört tiotusentals mil med luftkylda VW, och jag har aldrig någonsin haft problem med framhjulslager. De är nog den mest tillförlitliga delen av en VW, om man bara ser över dem då och då. Jag har aldrig fyllt lagerkapslarna med fett.

6

Instämmer helt med Jean Passepartout´s inlägg.  ICQ/ay
Med tillägget att du ska fetta in utsidan av den del av kapseln som ligger an mot navet så det blir tätt där.
Oftast är den ytan lite skadad och därmed inte smuts och vattentät.