Hej!
Har problem med att generator i t1 -69 1300 inte laddar. Fick förslag att byta till växelströmsgenerator. Har läst och hittat elschema för bytet, men är det något mer jag ska tänka på? Såg att jag då behöver ny bensinpump för att passa nya tornet, men hittar inte vinklad pump till -69? Funkar en standard för 73->?
Borde jag hellre försöka felsöka och få den gamla att fungera?
Det finns ingen anledning att byta till en växelströmsgenerator bara för att den gamla generatorn är dålig. Om du har en stor ljudanläggning kan det vara på sin plats med mer ström, men en gamma likströmsgenerator duger gott.
Har du kollat så att det inte bara är laddningsregulatorn under baksätet som är dålig? Börja med det.
När man byter generator är de egentligen bäst att göra detta med motorn urmonterad ur bilen. Det ser ut som om man enkelt skulle kunna ta loss generatorn, men det är lite krångligt. Egentligen behöver man lyfta fläktkåpan en bit uppåt så att generatorn tillsammans med stödplåten, som sitter med fyra skruvar i fläktkåpan, går fritt från insugningsröret. För att kunna lyfta fläktkåpan uppåt måste man först lossa termostaten från staget till kylluftregleringen, som sitter under cylindrarna på ena sidan. Tyvärr tar fläktkåpan i gångjärnen till motorluckan...
Nödlösningen är att loss den stora muttern (36mm) som håller fast fläkthjulet på generatorns axel på plats inne i fläktkåpan. Det är trång och bökigt, men med en lagom lång förlängare funkar det. När du fått loss muttern och själva fläkthjulet får du hålla reda på de shimsbrickor som sitter mellan fläkthjulet och navet på generatoraxeln. Med fläkthjulet borta från generatoraxeln kan man lossa de fyra 10 mm skruvarna som håller stödplåten mot fläktkåpan. Sedan går det att lirka bort generatorn - utan fläkthjul - från fläktkåpan
Det sitter även ett mindre spännband runt generatorn och generatorfoten. Det måste du självklart också lossa.
Min erfarenhet är att VWs likströmsgeneratorer är mycket hållbara. Ofta räcker det med nya kol. Är kollektorn (kopparsegmenten där kolen löper mot) mycket sliten kan det vara läge att låta någon svarva den. Låter den illa finns det nya lager att köpa.
Vill du till varje pris byta till en växelströmsgenerator behöver du, som du själv skriver, också byta bränslepump. Du måste också byta drivpinnen, som sitter i bakelitflänsen. Drivpinnen till en "växelströmspump" är nästan en centimeter kortare. Dessutom måste du även byta generatorfoten, eftersom en växelströmsgenerator inte passar i en vanlig fot för 12-voltsgeneratorer.
Och ja, den bränslepump som du kallar "73-" passar alla motorer från 1961 och framåt när man byter till växelströmsgenerator. Det är ganska korkat av leverantörer att bara benämna dessa reservdelar efter årsmodell, eftersom de flesta VW idag är en blandning av delar, och inte minst motorer, från många årsmodeller. Just my two cents...
Börja med att ta bort generator-fläktremmen och kör generatorn som motor så ser du om den är i skick.
Börja med att ta bort generator-fläktremmen och kör generatorn som motor så ser du om den är i skick.
För den som undrar och ej vill förstöra sin generator...
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex … generator/
"En likströmsgenerator kan testas på många sätt, men de enklaste metoderna är följande:
1. Kolla att kolen är tillräckligt långa och att de inte fastnat i sina hållare.
2. Undersök kollektorn. Olja, sot och andra föroreningar förhindrar kontakt med kolen. Skrapa bort kolpulver som sitter mellan segmenten.
3. Kolla att ankarets trådar verkligen sitter fast i kollektorns alla segment.
4. Anslut en glödlampa vid D+ och anslut ett batteri med samma spänning som generatorn. Pluspolen kopplas till lampan och minuspolen till generatorns stomme (tvärtom om bilen är plusjordad). Lampan ska nu lysa. Vrid runt ankaret sakta ett varv. Om lampan slocknar någonstans är det avbrott i en trådhärva i ankaret. Om lampan plötsligt lyser starkare någonstans är det kortslutning i en härva.
5. Provkör generatorn som en elmotor. Koppla batteriets pluspol direkt till D+ (ta bort glödlampan) och anslut minuspolen till generatorns stomme. För att det ska fungera måste även fältlindningen F anslutas. Här finns det i huvudsak två varianter hur denna lindning är kopplad inne i generatorn. Är generatorn A-kopplad ska F och D kopplas ihop med en bit kabel. Är den B-kopplad ska F kopplas till stommen med en bit kabel. Här får man prova sig fram, men jobba snabbt då ankaret kan bli överhettat om man inte får snurr på det.
När generatorn körs som en motor ska den snurra jämt och fint utan att rycka eller bli överhettad."
A-kopplad
B-kopplad
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron..
Tack får råd och tips! Ska definitivt felsöka mer utförligt och se var problemet sitter.
Har bytt laddningsregulatorn sen tidigare, även generatorkol, så ska utgå därifrån.