Mätte nya oljeringar till min T3 med 94 mm borr. Gapet var 0.65-0.7 mm men enligt VW så ska det vara mellan 0.4-0.5 m, är detta ett problem? Slitgräns enligt VW är iof 0.90 mm.
Har man motorn isär så byter man alltid ringarna. Hona även cyllarna med ett kryssmönster så sätter sig dom nya ringarna mycket bättre.
Mätte nya oljeringar till min T3 med 94 mm borr. Gapet var 0.65-0.7 mm men enligt VW så ska det vara mellan 0.4-0.5 m, är detta ett problem? Slitgräns enligt VW är iof 0.90 mm.
Har du mätt kolvar o cylindrar ?
Dom brukar vara slitna på T3or
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nya ringar från CSP och cyllarna honade på motorrenoveringsfirma, dock ej uppmätta än.
Har man motorn isär så byter man alltid ringarna. Hona även cyllarna med ett kryssmönster så sätter sig dom nya ringarna mycket bättre.
PPR: Varför är T3-kolvar ofta slitna, mer än T1?
Jag svarar lite på min egen fråga och säger, efter att visat grejerna för välrenommerad motorbyggare och trimmare i VW-träsket, 0.6 är fullt OK som oljeringsgap. Cylindrar honade av proffs och OK i mått, kolvarna har tom svarvspår kvar efter tillverkning (original).
PPR: Varför är T3-kolvar ofta slitna, mer än T1?
Jag svarar lite på min egen fråga och säger, efter att visat grejerna för välrenommerad motorbyggare och trimmare i VW-träsket, 0.6 är fullt OK som oljeringsgap. Cylindrar honade av proffs och OK i mått, kolvarna har tom svarvspår kvar efter tillverkning (original).
Kylsystemet är stora skillnaden på dessa motorer
Dom gå varmare sen har vi att det sitter i en lätt bil eller tung bil som maskin får jobba mycket hårdare ( mer slitage )
En annan sak är dom gick för snålt redan då för klara avgas kraven då blir kolven jäkligt varm o den slits fortare (wbx hade samma problem )
När man låg i lumpen 82 så satte kronan dit varvtals spärrar på 80 kmt för dom skulle slippa byta motorer så ofta ( det stod pall vis med sådan maskiner på förrådet )
I lumpen lärde man sig hur man inte skulle göra Men man hade 3 riktiga ras på sitt samvete under den tiden och 2st packet moppar
en som vi körde på Mc 25 soppa ( startbränsle för 35 draken )
Brukar säga så här om en luftkyld maskin Bränslet är en mycket viktig del att kyla kolven på en sådan motor typ
Så man bör ha koll hur förgasare o insprutning är så det ger rätt mängd bränsle så motorn går kall o mår bra
Framför allt med dagens soppa som är inte som det var när man byggde dessa motorer o så dom går till 90% försnålt
I VWs bränsle verkstads bok står det så här Om man har ett Co under 2,5% är det risk för motor skador eller onormalt slitage
Det finns bra hjälpmedel i dag så det är lättare att ställa in förgasare eller insprutning men många slarvar med detta o bara kör
Den prylen heter bredbands lambda då är det ganska lätt att ställa in bränslesystemet så det blir rätt blandning
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Lite om om soppa system på insprutare
Den vanliga saken att det går försnålt på en sådan
Brukar vara spridana som är skitiga på insidan av tidens tand o att inte byta soppa filter i tid
Hur man kan fixa det
Man börjar med byta soppa filter
Sen mäter man upp systemtrycket så det är rätt tryck
Man kan tvätta spridarna (om dom är skitiga så är det som ha för litet munstycke i en förgasare
Sen mäter man upp hur mycketsoppa det kommer ur dom
Om det inte kommer rätt mängd Kan man fuska lite med att höja systemtrycket lite
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke