1

Köpte en bubbla ifjol av en arbetskollega som smäller i drivlinan så det känns i stolen.

Det smäller om jag slår på och av gasen, häftigare växlingar.
Smäller när höger bakdäck går över en trottoar kant. Dock inte lika häftigt, kan ha att göra med att jag krypkör.
När jag skall iväg från stilla stående hackar den som att något är löst och slår endra fram emot et läge samt bak emot ett läge.

Bilen är en 69:a ombyggd till baja bug, något höjd. Bakdäck 255 70 15 fram 205 70 15

Har hissat bilen och ryckt i bakdäcken.
Kollat växellåds och motor fäste vilket är utbytt till någon plastvariant.
Ryckt i motor och växellåda som verkar sitta fast.
Ryckt I diverse stag under utan framgång.

Upplevs alltså som att något är löst/glappar så det far fram och bak tills det tar stopp vid körning.

Vad finns det för delar som kan spöka, hur tar jag mig fram till vad som är galet ?

Arvika

2

Skulle kunna vara främre växellådsfästet. Om lådan kan glappa där blir det ungefär som du beskriver.

VW typ 3 1600 TLE 1971

3

Trötta drivaxelsplines (bromstrumma) pga dåligt dragna centrummuttrar har varit på tapeten nyligen...

/S

4

Det kan vara många saker
att splinsen i trumman är trötta  (dåligt dragna skall vara 360 Nm )
om drivknutana är dåliga om det är snedlänks bakvagnen (IRS )
Kan även vara för långa skruvar i fäljarna så dom ta i bromsbackana
Kan även vara växellåds fäste eller kuddar  som har gått sönder
Om du skrev i marginalen var du finns i vårat avlånga land kanske det finns någon i din närhet som kan hjälpa till o finna felen
///M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Tackar får kolla växellådan en gång till samt splines i trumman.
Har du länk till tråden angående splinesen, har sökt men inte hittat den.

Jag bor i Arvika.

Arvika

6

Skruva av muttern och ta bort trumman så ser du hur det ser ut med splinsen i trumman. Ska inte glappa mycket när du väl lossat kronmuttern

//Jan


Oloff skrev:

Tackar får kolla växellådan en gång till samt splines i trumman.
Har du länk till tråden angående splinesen, har sökt men inte hittat den.

Jag bor i Arvika.

Vad är livet utan en boxermotor

7

Oloff skrev:

Tackar får kolla växellådan en gång till samt splines i trumman.
Har du länk till tråden angående splinesen, har sökt men inte hittat den.

Jag bor i Arvika.

En länk till bakaxeldelen ( det vad man kallar drivaxlar o sådant på en Vw )
Så kan du kanske hitta något nyttigt
http://vwfiv.se/Repbok/8-Bakaxeln.pdf
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Får ta på mig skäms hatten, la mig under bilen och efterdrog kuddarna till växellådan.
Efter en provtur verkar smällarna vid gas pådrag/släpp vara borta.

Dock är det något med fjädringen som spökar höger bak. Klonkar vid gupp. Spökar när jag skall iväg från stillastående, känns som bilar studsar fram om jag överdriver lite.

Hur skall svärdet stå?
Kan man justera det?
Ser ut som det har nött emot stoppklacken nedåt.
Har 13mm spel på vänster sida samt 8mm spel höger sida vid körhöjd.
Höger sida har som en klack som vänster inte har.
2 bilder på höger sida en med upplyft bil och full utfjädring samt en med körhöjd


https://www.bildtagg.se/file/thumb/050bk8c6mg0amosrhgua2lv
https://www.bildtagg.se/file/thumb/2tbzgp5jb7dv46b4clu6mbh

Arvika

9

"Klonkar vid gupp", kolla att batteri-strapen sitter tight....

Guess how i know?

/S

10

De gånger jag har klonk, så har det varit trasigt främre växellådsfäste.
Eller taskigt koppling som gör att det studsar.

Vad det gäller svärdet så ska det gå imot klacken när bilen är upphissad.

Skickar med ett par bilder hur man justerade höjden enl 1960 års verkstadshandbok:

Detta är inte det lättaste/roligaste man kan ge sig på, men trägen vinner tillslut.

Om du söker här på bakvagn /fjädring finns det många goda råd. Det finne nån bild som visar hur mycket det rör sig med inre och yttre splinsen.

OBS om du ska justera svärdet ta det försigigt för när du bryter ut det från klacken slår det ut med kraft. Man anväder ett särskilt vertyg för att lossa och att få det på plats igen.

Post's attachments

Skärmklipp1.JPG, 118.8 kb, 928 x 747
Skärmklipp1.JPG 118.8 kb, 76 downloads since 2023-07-19 

Skärmklipp2.JPG, 70.74 kb, 934 x 538
Skärmklipp2.JPG 70.74 kb, 77 downloads since 2023-07-19 

"ljushuvud"

11

Dom där fräna växellåds  fästena brukar skruvana gå rätt igenom
Du har fått info av Mr 56 hur man justerar svärdena
Sen det locket du tog bort skall det sitta lagring av gummi eller plast som skall vara ganska tröga att få på (skall även vara sådana på insidan )
Är det glapp där klonkar det där

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke