1

Jag har just upptäckt att mina framskärmar (Typ1 liggande lysen) är av olika storlek och form. Visst jag har hört att icke original kan ha annan storlek, passform, lysen i olika höjd och så vidare. Men mina ser riktigt lika ut, formen ser lika ut men problemet är bredden, detta märks när man hänger dit dem på bilen. Det verkar skilja ungefär 2cm  !!  Default/yikes   vänster sida är däcket ca 5mm innanför kant och på höger sticker däcket ut ca 15mm, helt otroligt. Tittar man på den framifrån ser man också att den ena är lite rundare i formen i framkant, suck  ICQ/ac
Nu vill jag byta ut den högra skärmen men vart hittar jag en som är som den vänstra? Hur SKA skärmarna vara, vilken bredd ska de vara(och hur mäter man det) ? Är det normalt olika bredd (2 cm) på olika årsmodeller?
Många frågor blir det.. men någon här kanske vet?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

2

Jo det är skillnad på skärmarna beroende på tillverkning original eller pirat.
Hade samma bekymmer på min 67a "LadyLuck" slutade med att jag köpte 2 skärmar som suttit på en originalare 64a . Då såg det bättre ut på min bil.

En lösning är att göra som jag gjorde. ICQ/ad

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Det är inte helt ovanligt att karosserna inte är helt centrerade så börjar man med millimeterprecision så är man nog fel ute. Visst skiljer det massor på skärmar, tom av samma tillverkare, men om det ser bra ut så är det bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Handy (2011-09-04 17:40:00)

Visst kan karossen sitta lite snett, men det kan inte vara så mycket tycker inte jag. Skulle vilja pröva med andra skärmar och jämföra.. eller köpa en skärmrullare, hehehe. 2 cm verkar vara mycket ändå för en skärm, eller är det kanske inte ovanligt?

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand

5

eller så är det en kombi av blandade skärmar, krockskada och kanske lite felmonterad i sidled.. ta dremmeln och slipa hålen ovala  i platt halvorna dra över.. ICQ/ad karossen .. allt löser sig.. vi får väll korta av framvagnen lite.. har ju ett par lösa framvagns rör... ICQ/af

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Handy skrev:

Jag har just upptäckt att mina framskärmar (Typ1 liggande lysen) är av olika storlek och form. Visst jag har hört att icke original kan ha annan storlek, passform, lysen i olika höjd och så vidare. Men mina ser riktigt lika ut, formen ser lika ut men problemet är bredden, detta märks när man hänger dit dem på bilen. Det verkar skilja ungefär 2cm  !!  Default/yikes   vänster sida är däcket ca 5mm innanför kant och på höger sticker däcket ut ca 15mm, helt otroligt. Tittar man på den framifrån ser man också att den ena är lite rundare i formen i framkant, suck  ICQ/ac
Nu vill jag byta ut den högra skärmen men vart hittar jag en som är som den vänstra? Hur SKA skärmarna vara, vilken bredd ska de vara(och hur mäter man det) ? Är det normalt olika bredd (2 cm) på olika årsmodeller?
Många frågor blir det.. men någon här kanske vet?

Ett problem som är väl (?) känt.
Inget större problem med originalhjul som sitter en bra bit innanför skärmkanten.
Hängde dit andra fälgar på min 67:a med lite mer offset och noterade samma sak som du. Min bil hade dessutom originalskärmar runt om. Det skiljer ca 20mm mellan sidorna fram.
Detta verkar vara en fenomen som hängt med i alla år. Alla mina typ 1:or har uppvisat samma sak oavsett om det är en 50:a split eller en 67:a.

Oavsett vad felet beror på så är det märkligt att man inte åtgärdade detta. Om felet sitter i plåten då borde man man justerat detta när nya karossens pressverktyg togs fram.
Är felet en felmontering av karossen på plattan borde det varit ännu enklare att åtgärda. Tror inte på felmontering då det inte finns så mycket justermån i sidled att man jag justera bort detta.
Kontrollmätte även framvagnsstommen, men den sitter inte heller förskjuten, så jag tror helt enkelt att karossen är lite sned.

Om detta är ett problem skulle jag flytta fästena på framvagnsstommen och flytta dem 10mm i sidled. Därigenom flyttar du framvagnen i sidled och jämnar ut skillnaderna mellan höger och vänster sida.

Eller gör som jag, lev med denna skönhetsdefekt. Jag kortade min framvagn så att hjulen kom in en bit i hjulhuset, så nu tänker man inte på detta.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Peter S skrev:

Ett problem som är väl (?) känt.
Inget större problem med originalhjul som sitter en bra bit innanför skärmkanten.
Hängde dit andra fälgar på min 67:a med lite mer offset och noterade samma sak som du. Min bil hade dessutom originalskärmar runt om. Det skiljer ca 20mm mellan sidorna fram.
Detta verkar vara en fenomen som hängt med i alla år. Alla mina typ 1:or har uppvisat samma sak oavsett om det är en 50:a split eller en 67:a.

Oavsett vad felet beror på så är det märkligt att man inte åtgärdade detta. Om felet sitter i plåten då borde man man justerat detta när nya karossens pressverktyg togs fram.
Är felet en felmontering av karossen på plattan borde det varit ännu enklare att åtgärda. Tror inte på felmontering då det inte finns så mycket justermån i sidled att man jag justera bort detta.
Kontrollmätte även framvagnsstommen, men den sitter inte heller förskjuten, så jag tror helt enkelt att karossen är lite sned.

Om detta är ett problem skulle jag flytta fästena på framvagnsstommen och flytta dem 10mm i sidled. Därigenom flyttar du framvagnen i sidled och jämnar ut skillnaderna mellan höger och vänster sida.

Eller gör som jag, lev med denna skönhetsdefekt. Jag kortade min framvagn så att hjulen kom in en bit i hjulhuset, så nu tänker man inte på detta.

Jag håller med dig, det finns inte så mycket att felmontera på (nästan obefintligt). Jag har också kontrollmätt vissa punkter och även framvagnen, det sitter där det ska, ska se vilket resultatet blir vid en mera korrekt mätning (den ska ju på hjulinställning så småningom). Vi har även försökt mäta på skärmarna och fick fram att det är skärmen som har annat mått, men detta var ju inte någon särskilt kvalitativ mätmetod så det ska göras nya mätningar snart igen. Skärmarna har som sagt förut inte riktigt samma form, har de inte det så kanske de inte har samma bredd heller. Hörde idag att framskärmar tidigare än -58 inte har samma form som efter -58, men jag vill veta om de skiljer sig i bredd också.
Att smalna av framvagnen är en lösning för en del, men det medför också sämre styrförmåga då däcken kommer att ta i hjulhuset, jag har redan förstorat vändradien som det är nu med de fälgar och däck som sitter på.
Vi får se vad jag beslutar mig för när felet är fastställt.

(o\!/o)

8

Idag riggade jag upp massa grejer, rätskivor, vinkelhakar, vattenpass (sånt som man har i bilen som byggare) mm, mm och mätte på massa olika vis och sätt. Mätresultaten var ganska intressanta.
Jag kom fram till att karossen sitter riktigt förvånandsvärt rakt i förhållande till plattan, kan skilja på 1-2mm max då mätpunkterna kan vara en aning olika (lite rundare eller mer färg, etc) men det är mycket mer exakt än jag förväntade mig. När man tänker efter så kan ju inte karossen sitta förskjuten på plattan, den kan vara osymetriskt byggd, ja absolut,  men risken att den sitter snett eller förskjuten är nästan obefintlig, kanske med min tolerans på + - 1-2mm, hehehe. Varför då detta, jo plattan och karossen har ju lutande delar bak utåt och en båge fram där de är sammanfogade, de två halvorna faller automatiskt på plats vid gifemålet. Sidorna längs värmekanalerna har ovala hål för här kan det bli lite som det blir vid utbyte av plåt, men mittdelarna är fortfarande fixerade.
Min framvagn sitter också mitt fram på plattan, alltså sitter också hjulen där de ska. Mätte skärmarnas in/utstick i förhållande till hjulen och uppmätta markeringar från centrumpunkt. Däcket sticker ut 15mm på höger och är 6mm innanför på vänster. Däckens bredd på utsidan är totalt 1548mm. Bredd mellan skärmkanterna: ärvärde 1439mm, börvärde i mitt fall 1560.
Upptäckte också att lyset sitter inte på samma mått på bägge sidor, på vänster är det 200mm från innekant till cc lysebulten (verkar vara korrekt), höger har 188mm (detta vet jag och M th varför).
Summa av allt detta: bilen har varit lätt krockad fram, troligen från sidan i en skärm. skärmarnas infästningar i överkant fram har blivit förskjutna ca 10mm år vänster, nedre regioner har klarat sig så det är skärminfästningarna som har fått ge med sig.
Åtgärd: bredda höger framskärm, lyset ska ju ut 12 mm för att komma lika, blir troligen ett par mm extra här. den ska breddas lite mer upptill och mindre bak.
Inga problem, jag har räknat ut hur jag ska göra :-)
Micke Th, har du kvar mina gamla fulskärmar, jag kan behöva en bit av den högra?

(o\!/o)

9

yepp det e bara att ta en vw slice.. ICQ/ag  man vill ju inte laga med slät plåt... ICQ/ae

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(