Idag riggade jag upp massa grejer, rätskivor, vinkelhakar, vattenpass (sånt som man har i bilen som byggare) mm, mm och mätte på massa olika vis och sätt. Mätresultaten var ganska intressanta.
Jag kom fram till att karossen sitter riktigt förvånandsvärt rakt i förhållande till plattan, kan skilja på 1-2mm max då mätpunkterna kan vara en aning olika (lite rundare eller mer färg, etc) men det är mycket mer exakt än jag förväntade mig. När man tänker efter så kan ju inte karossen sitta förskjuten på plattan, den kan vara osymetriskt byggd, ja absolut, men risken att den sitter snett eller förskjuten är nästan obefintlig, kanske med min tolerans på + - 1-2mm, hehehe. Varför då detta, jo plattan och karossen har ju lutande delar bak utåt och en båge fram där de är sammanfogade, de två halvorna faller automatiskt på plats vid gifemålet. Sidorna längs värmekanalerna har ovala hål för här kan det bli lite som det blir vid utbyte av plåt, men mittdelarna är fortfarande fixerade.
Min framvagn sitter också mitt fram på plattan, alltså sitter också hjulen där de ska. Mätte skärmarnas in/utstick i förhållande till hjulen och uppmätta markeringar från centrumpunkt. Däcket sticker ut 15mm på höger och är 6mm innanför på vänster. Däckens bredd på utsidan är totalt 1548mm. Bredd mellan skärmkanterna: ärvärde 1439mm, börvärde i mitt fall 1560.
Upptäckte också att lyset sitter inte på samma mått på bägge sidor, på vänster är det 200mm från innekant till cc lysebulten (verkar vara korrekt), höger har 188mm (detta vet jag och M th varför).
Summa av allt detta: bilen har varit lätt krockad fram, troligen från sidan i en skärm. skärmarnas infästningar i överkant fram har blivit förskjutna ca 10mm år vänster, nedre regioner har klarat sig så det är skärminfästningarna som har fått ge med sig.
Åtgärd: bredda höger framskärm, lyset ska ju ut 12 mm för att komma lika, blir troligen ett par mm extra här. den ska breddas lite mer upptill och mindre bak.
Inga problem, jag har räknat ut hur jag ska göra :-)
Micke Th, har du kvar mina gamla fulskärmar, jag kan behöva en bit av den högra?
(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand