1

Tjenare! Detta är min första tråd och jag hoppas att den blir bra.

Tidigare i år köpte jag en nybyggd motor till min Beachbuggy.
Jag har precis monterat kopplingen på min 1700 motor. kopplingen är 215mm.
Det jag inte blir klok på är om det ska vara något mellan urtrampningslagret och tryckplattan eller om den bara ska ligga direkt emot "fjädrarna". jag har en liten platta som passar bra mot tryckplattan men jag är osäker på hur den ska sitta utan att ramla av. motorn är ny och har aldrig varit monterad.
Motorn som satt i var en 1300 ifrån -71.
Jag har lite olika delar nu men jag vet liksom inte vilka som hör till den här kopplingen.
Finns det någon bra sprängskiss till just den här tro? Om inte det blir speciellt när det är just den här kombinationen av motor och låda men det kan ju inte vara ett helt ovanligt motorbyte tycker jag.

2 Senaste redigerad av Firken (2023-05-07 07:22:29)

Du ska ha metallringen monterad i hålet på tryckplattan om du har det äldre urtrampningslagret utan styrhylsa. Ringen ska inte ligga löst utan fästas på så vis att en tunn plåt på baksidan av ringen ska vikas upp mot fjäder pinnarna på insidan/baksidan av tryckplattan. Minns jag rätt är det man viker upp en plåt hylsa som är fäst i ringen. Kan ju möjligen finnas olika varianter.

Har du fått tag i en lamell som passar? Typ 4 lamellen har finare splines och passar inte på en bubbla växellåda.

Split bubbla, juni -50 pastell grön, under genomgång.

3

okej, är det något specialverktyg för att pressa ut "hylsan" som är i ringen eller räcker det med att vika ut den med en tång eller liknande tro?

jag får ta och kika på det om lamellen passar sen medans jag river isär kopplingen igen, jag hade ingen aning om att det var olika men motorn gick ju på hela vägen vid provmontering igår iallafall så jag misstänker att det är rätt.
vilket håll ska urtrampningslagret sitta? den ena sidan har en rörlig del och den andra är stum, ska den rörliga delen sitta mot kopplingen?

Jag tycker att det finns ganska lite information och delar och sånt till den här motorn, jag skulle behöva ett nytt avgassystem för det som är på nu är med värmekammare och en gigantisk ljuddämpare och det behöver jag ju inte i en buggy ICQ/ap

4

Jag gjorde en liknande motorinstallation för 25 år sedan. Om jag minns rätt så vek jag upp ringen för jag tog den från en annan tryckplatta och satt den på den jag hade. Jag hade kört utan först utan att veta hur det skulle vara men då kom lagret för långt ifrån fjädrarna på tryck plattan så vinkeln blev fel när man trampade ur. Efter ett tag lossnade lagret och urtrampningsgaffeln på växellådan gick in i tryck plattan som snurrade och det blev skrot av den.

Du har nog en lamell som passar, en 215 från en buss. 1700 typ 4 har 210 millimeter.

Den roterande delen mot tryckplattan ska det vara.

Har du satt in en bussning i svänghjulet? Nållagringen i vevaxeln på typ 4 sitter för långt in så ingående axeln i bubbla växellåda är för kort att nå in bussning har sålts av bland annat vw Custom och Speed parts.

5

Finns att köpa ett ormbo där man behåller värmekammare för en överkomlig peng. Ska man ha ett helsystem från topparna blir det bra nog dyrt. Det går ju att rensa bort material från värmekammrarna.

6

okej! ja då är det nog bäst att den ringen sitter där haha.
precis, motorn är egentligen byggd för att sitta i en buss av något slag.
jag har inte satt in någon bussning i svänghjulet, det får jag ta o kika på om det finns någon sån bussning, men hur kommer den att sitta sen då, är det bara att trycka in den vid nållagret eller behöver man modifiera svänghjulet något mer?

ja, jag får se hur jag gör med avgassystemet, ska se om det finns flänsar att köpa så kan jag bygga ett eget avgassystem så jag får utblåsen på rätt ställe. jag har en bakre stötfångare på buggyn med hål i för dubbla utblås. och en fräsch värmekammare till en sån där kanske går att sälja, när man inte hittar nya på internet. ICQ/ap

7

Nållagret sitter inte i svänghjulet utan i ändan på vevaxeln. Det kan sitta kvar. Bussningen pressas in alternativt limmas fast i det befintliga hålet i centrum på svänghjulet, beroende på ytterdiameter på bussningen. Har man svarv eller känner någon med en kan man tillverka själv om de är svåra att få tag på nu för tiden.

8

Undrar om du kan få det motorbytet lagligt, det finns speciella SFRO-regler som gäller för just VW Buggy.
Kan vara värt att kontrollera om du skulle behöva besiktiga, bryr dig ifall du kör lagligt eller blir inblandad i ett försäkringsärende.
Men alla tänker sitt..

Ett utdrag ur SFRO-handboken.

"SFRO – Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation V1.25

Ombyggt fordon typ VW-Buggy.
Under följande förutsättningar anses ett fordon av fabrikat Volkswagen typ 1 eller 3 också vara ombyggt fordon.

1. Karosseriet ska vara öppet och tillverkat av plast eller lättmetall och inrättat för förare och högst en passagerare.

2. Chassit (bottenplattan) ska vara avkortat 250– 400 mm.

3. Bromssystemet ska vara i originalutförande eller av typ som tillverkats för att passa till det ombyggda fordonet utan att detta behöver ändras ytterligare.

4. Chassit i övrigt samt motorn ska i allt väsentligt vara oförändrade i förhållande till det ursprungliga utförandet.

5. Spårviddsändring för framaxel får uppgå till högst 50 mm och för bakaxel högst 70 mm. För s.k. dubbelledad bakaxel får dock
spårviddsändring vara högst 50 mm."

https://sfro.com/images/stories/dok/Reg … 180403.pdf

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

9

Okej, tack för bra tips Firken! jag ska se om jag finner någon bussning på internet som ser ut att passa, annars åker jag och får den svarvad.  ICQ/ay

vwato, ombesiktning hade varit tråkigt, den ser ju tyvärr inte riktigt ut som en vanlig vw motor med den stora fläktkåpan som går över hela motorn så man kan nog inte lura någon med den. ICQ/ap för besiktningens skull är det nog lugnt för planen är att göra iordning originalmotorn under tiden så går det ju alltid att byta tillbaka, och i och med att den är besiktningsbefriad lär jag åka på flygande besiktning eller liknande först för att det skulle blivit något problem. det tråkiga vore ju om det skulle hända något och bli ett försäkringsärende såklart för det är ju fel motor. Men tack för informationen, jag ska läsa lite mer om det där.

Om bromssystemet ska vara i "originalutförande", innebär det att man inte får bygga om så att man har skivbromsar?

10

Att sätta på skivbromsar fram om de kommer från bubbla från årsmodell -67 och uppåt, och det passar din framvagn är det inget problem med. Heller inte att köpa en skivbromssats som är anpassad och bolt on på bubbla borde också vara lungt.