exakt en dylik räknesnurra som står på bordet hade min far stående på skrivbordet.. min nu
"En maskin att räkna med" tillverkad av Original-Odhner!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Bilder & film » Vw vintage bilder
Sidor Föregående 1 … 39 40 41 42 43 … 46 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
exakt en dylik räknesnurra som står på bordet hade min far stående på skrivbordet.. min nu
"En maskin att räkna med" tillverkad av Original-Odhner!
17 februari 1972 passerade Volkswagen T-Fordens gamla rekord som världens mest sålda bil.
Febraury 17 1972: There was a huge celebration at the Wolfsburg plant as the Beetle became the best-selling car in automotive history when the 15,007,034th Beetle rolled off the line on February 17, overtaking the previous record holder the legendary Ford Model T (1908 - 1927). Unlike the Ford, there seemed to be no end in sight for the Beetle which was being produced at over one million units a year.
Dr. Rudolf Leiding, General Director of the Volkswagenwerk, presided over the ceremony as the special world record car came off the assembly line.
To commemorate this historic achievement, the Weltmeister (World Champion) special edition was created. Painted in Marathonblau-metallic (L96M) the model was fitted with 4½J x 15 Lemmerz 1511 Sports wheels with black painted centres complete with silver wheel nut caps and hexagonal VW aluminium stub covers, plus a glovebox medallion.
The Weltmeisters, also known as Marathon Beetles, were delivered to customers with a commemorative folder “History in the making”, a small certificate plus a keyring with gold coloured medallion with the inscription ‘Der Weltmeister 1972, Wolfsburg, Germany’ featuring a side view of the Marathon.
Over 6,000 Marathon / Weltmeister Beetles were produced in five different versions by Volkswagen AG at two factories: Wolfsburg, Germany and D’leteren in Brussels, Belgium.
Fullständigt värdelöst vetande:
Detta på bilden ovan tilldrog sig den 6 juli 1944, då soldater från brittiska 23 Husarregementet lyckades norpa en schwimmwagen från Hitlerjugend. Stjäla godis från småbarn?
23 Husarregementet hamnade under 11th Armoured Division, en pansardivision som sattes upp redan i mars 1941.
Det är denna division som har den ilskna tjuren som symbol. 11 pansardivisionen landsattes en vecka efter D-day. Som en följd av Montgomerys otålighet var planen att erövra Caen tidigt under invasionen. Detta misslyckades, och operation Goodwood (inte Goodwood festival of speed ) kan med fog betraktas som ett av de största brittiska misslyckandena efter D-day.
"
Någon skarpögd som kan se vad som skymtar i bakgrunden?
"
OOooh, tävling?
Sherman med 17pdr gissar jag?
Tycker jag ser en liten "bustle" bredvid färgburken..
/S
Bäste herr Fogg,
Får vi inga ledtrådar? Behöver vi inte gissa något? Snälla...
Blir inga gissningslekar från mig då risken för studentikost dravel är överhängande.
Ok.
Vi lever just nu i ett läge där delar av Europa är i krig. Väldigt mycket i tillvaron är mera tyngt av allvar än på länge. Avsikten var endast att muntra upp tillvaron med en liten lustighet, bland alla bistra militära ansikten.
Inlägget är nu borttaget, och jag ber om ursäkt.
Den där bubblan i högra hörnet, är det nån form av kombi-bubbla, typ denna från inlägg 980?
Ja det verkar det vara.
Vad är bilen närmast tilvänster för något.... kiel... synd att man inte ser bättre texten på bussarna...
Bilen till vänster är en VW baserad Dannenhauer & Stauss ca 100-130 byggda och några stycken har tidigare funnits i Sverige. Finns totalt ca 20 kvar i världen varav en coupé.
Vårkänning VW Karmann Ghia
Landerö var en radio och TV-affär, den här VW-bussen hade man som servicebil. Här var det Flygande service som gällde.
Ett flygplan var monterat på taket och propellern snurrade av fartvinden.
En TV-tekniker som besökte kunden med den krånglande apparaten hade då med sig en väska med universalinstrument, rör, kondensatorer, motstånd med mera samt verktyg och en lödkolv. Oftast lyckades man lösa problemet, om inte så togs TV:n med till verkstaden.
Den varma sommaren 1955 vid Lilla Bommen i Göteborg.
Info från garaget.org
Fick upp detta ekipage i flödet på instagram, lite cool.
Fick upp detta ekipage i flödet på instagram, lite cool.
https://www.youtube.com/watch?v=SpwH9WeVEfU
https://www.youtube.com/watch?v=mqr2ioQTV5s
originalet https://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0
VW Barn door med registreringsnummer X6029 i Edsbyn, en tätort i södra Hälsingland och centralort i Ovanåkers kommun, Gävleborgs län.
Någon som har någon information om panelen eller vet vidare öde?
Fotograf Anders Willgård 1971
Sidor Föregående 1 … 39 40 41 42 43 … 46 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Bilder & film » Vw vintage bilder
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.