1

Godmorgon! Har tagit fram bussen från vinter dvalan nu förra veckan. Men den har dragit på sig nya problem under vintern. Bussen är från -82 och jag är inte helt säker på växellådans ”model nr” men det är en automat 3-vxlad.

Första turen gick fel fritt men andra turen så vill den inte starta på Drive. Om jag lägger i Drive så försöker den driva men den blöddrar och dör.
Men däremot när jag lägger i 1:ans växel direkt så går det utan bekymmer. Samma sak om jag startar på 2:ans växel då går det fint.
Märkte även i höstas att den vill inte växla till trean förräns man kört 10/15 min. Kan det hänga ihop tror ni?

2

Det lilla man vet om automat är us låder
Där börjar man dessa tre saker
Olje volym / oljefilter hur gammal oljan  är
Kolla upp om du har oljefilter i lådan sen byt (man luktar alltid på oljan  om den luktar bränt så har lådan slirat )
Sen har du automatlåds olja  som skall bytas med jämna mellanrum
Var väldigt noga att det är rätt kvalitet på oljan finns 3st olika
Om man får i fel typ av olja så slutar lådan funka

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Om den funkat tidigare så kan det räcka om du tar ner tråget och byter filter och olja.

4

stickan skrev:

Om den funkat tidigare så kan det räcka om du tar ner tråget och byter filter och olja.

Då ska jag göra det, har ett ”service kit”liggandes till lådan någonstans.

5 Senaste redigerad av hamreus (2023-04-29 15:31:57)

PPRMicke skrev:

Det lilla man vet om automat är us låder
Där börjar man dessa tre saker
Olje volym / oljefilter hur gammal oljan  är
Kolla upp om du har oljefilter i lådan sen byt (man luktar alltid på oljan  om den luktar bränt så har lådan slirat )
Sen har du automatlåds olja  som skall bytas med jämna mellanrum
Var väldigt noga att det är rätt kvalitet på oljan finns 3st olika
Om man får i fel typ av olja så slutar lådan funka

Oljan är från förra sommaren. Jag plocka ut motorn för att renovera den så var jag tvungen att tappa ur vxl låde oljan med. Men den oljan hade aldrig blivit bytt enligt en som sitter på lite mer kunskap än en annan.
Då körde jag i ATF Dex/Merc från valvoline i lådan, kanske jag tabbade mig när det kommer till val av olja?