Ett nostalgiskt reportage med Kjell Svensson från Blanks garage i Näsviken utanför Hudiksvall, 1947 till nutid.
Ödesmättat reportage om bilmekanikern Börje Nilsson som var ägare av Centralgaraget Bilservice i Hudiksvall och en musikhyllning.
https://www.youtube.com/watch?v=_Y3R-vyLaow & https://www.youtube.com/watch?v=xUcR7Q3IuK4
Tvillings bilverkstad i Tranås med bröderna Bengt och Björn Holgersson, två delar från 2001-02.
https://www.youtube.com/watch?v=PI6aamPyMZ0 & https://www.youtube.com/watch?v=jfvcmUhoGrA
Kurt & Oves bilservice på Hisingen i Göteborg 1967-2006.
https://www.youtube.com/watch?v=dY0-Sy0hO6U
Thomas T. (1945- ) ägare till Terräng Axel's Surplus Center (1978- ) i Sävedalen, slogan "Såväl kung som dräng köper delar hos Terräng."
https://www.youtube.com/watch?v=e8qcZMuxFuU & https://www.youtube.com/watch?v=5eUJarpdntA
Där kan man finna det mest ovwäntade...
.jpg)
Bild från Perra's blog Perrabolo. https://perrabolo.blogspot.com
Gösta Johanssons bilverkstad (1984- ) i Björnamåla, varsam renovering av T-Ford 1926.
Lars Nilsson på Tegs bilskrot (1970/80-2018) i Umeå, berättade sin historia innan han tog ner postlådan..
Så här såg området ut 8 månader senare.


Källa, Mikael Liljeholm på kanalen Motorblog of Sweden.
Sven Erik Bergendahl (1939- ) Svempas bilbärgning (1965- ) i Stockholm och historien kring Svempa.
https://driva-eget.se/nyheter/inspirati … -blev-idol & https://www.youtube.com/watch?v=kljymXOyF0c
Lars Peter Forlund (1976- ) är en fordonstrimmare av rang och bilnörd, han grundade PFRacing (2002- ) i Lappträsk, där precis allt trimmas...
https://pfracing.se
Hinden motorcykel i Eksjö, firma Johan. A. Karlsson (1858) Cykel och Mekanisk Verkstad startade 1896 i Johanshem, Eksjö.
Hela samlingen från företaget finns att se i Cykelstallet på Musei och hembygdsföreningen i Eksjö. https://www.hembygd.se/eksjo

Bildkälla https://mo-ped.se/bike/em_hin4.htm
Familjeföretaget Johansson & Son Båtbyggeri AB i Holmsund. https://www.jsbab.se

"Det hela började med att Harald Johansson och sonen Rolf bestämde sig för att bygga en egen fiskebåt.
De fick hålla till i Haralds pappas snickerilokaler. Grannen upptäckte vad de höll på med och ville att de skulle bygga en båt åt honom också. Ryktet spred sig och beställningarna blev fler och fler. Tillslut kom det även en läroverksadjunkt från Umeå som ville att de skulle bygga en segelbåt, denna gång efter en ritning. Detta var i slutet på 1940-talet och man bestämde sig för att bygga en egen lite verkstadslokal på gården. Det var nu fortfarande en extra sysselsättning för dem men de insåg ganska snart att det nog gick att försörja sig på..."
Båtbyggarna hela serien i länken.
https://www.youtube.com/watch?v=iskcMoW-aYs
Reportage och film av Mikael Liljeholm på Motorblog of Sweden https://motorblogofsweden.se
Erik Hansson Skandinavien Street Rod (Sverige 1970-tal till 2001 och i Usa från 2002- )
"Bondpojken från Strömstad, Erik Hansson, tillverkade dom första 32-ramarna på 70-talet. Han lämnade korna i ladugården på halvtid för att satsa på rejäla 32-ramar i svenskt stål som alternativ till dom amerikanska. Svenskt stål går inte av för hackor, affärerna gick bra och där lades grunden till det som i dag är ett framgångsrikt företag i Los Angeles, Scandinavian Street Rod."
Bilder från gamla verkstaden i Huntington Beach, CA https://www.hotrodhotline.com/content/s … n-beach-ca
Reportage av Mikael Liljeholm på Motorblog of Sweden och Bobo Ericzén på Biltokig.
Jonas Olofsson Jocar Hot Rods and Steelwork (2007- ) https://jocar.se
Bussens historia - Spårvägsmuséet https://sparvagsmuseet.se & Primus Motor https://www.facebook.com/people/Primus- … 552522153/
Bernts Bil El i Kalmar
Karl Yngve Skrot-Kalle Adolfsson (1934-2019) öppnade sitt skrotlager i Eda midsommarveckan 1956 och fortsatte verksamheten till 2017
Skrot-Kalle boogie
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

