51 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2023-03-11 18:37:54)

PPRMicke, jag har en djupmikrometer så kan mäta noga. Det jag funderar på hur viktigt det är att spänna ner cylindrarna med rätt moment innan mätningen sker..


Fick dit svänghjulet idag och satte spelet till 0,1mm med de tre berömda shimsen..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m53EB7pqw4VOcRbFYI-xEw9fn4xsBwDnj7yoez3YsQV8P68n6dbyp3VHrt0m1585IEx4LG7uJRgK_K6cn53o4yt-w4wa8lYaSpITJ04VUK4Llz9s0puFm19Oeh64UNjj6JU_ELj_o30IWuyA2s112j3-pwx9NogznId73CcioXKo?width=768&height=1024&cropmode=none

Väntar in topparna från planingen så får jobba med lite motorplåtar ett tag..

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

52

Jag brukar spänna ner dom så dom är i botten om man skall vara riktigt noga ( har rörhylsor för det )
Men i ditt fall så skulle jag inte våga ha toppringen kvar För hoppar den ut så har man massa extra jobb framför sig

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

53

Varit dålig på att posta inlägg på sistone men nu är motorn i princip ihop!

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mmJDC4sbZqodcWcswkk_-3FM1AFXSHih0x_0qgaW4PE8enxEuFumSFbpfgvR32rH8hcP6O1VFAUAe0Vrlhobjmgr_FgnmkDfdiISwntLQ2Hkz42VmfMm4XyWEJ_kMNcoj4fdDIqYMSUyrz0vXE9Xc5Pd5TQcOsuovbzjcTnx1w_8?width=768&height=1024&cropmode=none

Tog lite stop för snart två veckor sedan då det som inte skulle hända hände, jag bröt av en kolvring och har väntat in en ny sats.
Nu blir det lite småfix och förberedelser inför uppstart.
Måste också fixa till en startbänk så har köpt mig en växellåda som jag får offra för att bygga startmotorhållare.

Gjort en liten checklista inför uppstarten. Något Ni tycker saknas eller är fel?
Fylla på olja!
Ställa tändning statiskt 7,5 BTDC
Ställa brytaravstånd 0,4mm
Kolla ventilspel 0,10mm

Kör runt på starten för att få upp oljetrycket utan stift.

’Inkörning’ 20minuter
Kontrollera tändning under drift.

Efter inkörning
Byt olja och filter
Ställa ventiler på nytt.

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

54

Du vet det säkert men det stod inte med ovan, håll varvet upp under inkörningen, 2000-3000 rpm.  ICQ/ay

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

55

Viktor Cz. skrev:

Varit dålig på att posta inlägg på sistone men nu är motorn i princip ihop!

https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mmJDC4sbZqodcWcswkk_-3FM1AFXSHih0x_0qgaW4PE8enxEuFumSFbpfgvR32rH8hcP6O1VFAUAe0Vrlhobjmgr_FgnmkDfdiISwntLQ2Hkz42VmfMm4XyWEJ_kMNcoj4fdDIqYMSUyrz0vXE9Xc5Pd5TQcOsuovbzjcTnx1w_8?width=768&height=1024&cropmode=none

Tog lite stop för snart två veckor sedan då det som inte skulle hända hände, jag bröt av en kolvring och har väntat in en ny sats.
Nu blir det lite småfix och förberedelser inför uppstart.
Måste också fixa till en startbänk så har köpt mig en växellåda som jag får offra för att bygga startmotorhållare.

Gjort en liten checklista inför uppstarten. Något Ni tycker saknas eller är fel?
Fylla på olja!
Ställa tändning statiskt 7,5 BTDC
Ställa brytaravstånd 0,4mm
Kolla ventilspel 0,10mm

Kör runt på starten för att få upp oljetrycket utan stift.

’Inkörning’ 20minuter
Kontrollera tändning under drift.

Efter inkörning
Byt olja och filter
Ställa ventiler på nytt.

Lite saker som jag brukar göra innan uppstart
0.15 mm ventilspel
Sen brukar jag fylla på olja genom oljetryckskontaktens hål så man får upp oljetrycket super snabbt
En manometer i stället för oljetryckskontakten så man vet man har ett stabilt oljetryck
Bort med ventil kåporna Så kör man så det kommer lite olja från vipporna Dit med ventilkåporna
Dit med stiften  Fyll gasaren bakvägen genom luftnings röret med bensin
Så är det bara starta o hålla uppvarvet 2-3000 varv Inga uppvarvningar för att se hur det låter ( bra att ha en manometer på bränslelednngen mellan pump o gasare
Bra saker att ha i närheten är brandsläckare Sen kan det vara bra att ha en polare med o hjälpa till o kolla efter läck
/ fyra ögon ser mer än två
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

56

Ja så var dagen kommen, uppstart gjord! Kopplat lite ledningar och anslutit ett batteri och en reservdunk
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4m5v4kUqP9uRlteciXR8DYoYzY7vSANpWGmJyoWz6kQ4meTd_ZU6na5hy6MXD4y7t0i73d8wz_kTQ9UouiseRXHVXjKfAlZw0wTkrZXeL-6iHNTL2TtRGQqB-U08j7ve_N_GCGVrbwZbKWnT2yBnEQMadKkDHmxDye0oaxUstr9DM?width=768&height=1024&cropmode=none

Kört in den 20 minuter och kontrollerat bränsletrycket som jag inte får ner till mindre än 0,3bar vilket jag förstått är för högt. Har lagt dit alla packningar jag hade..
Förgasaren flödar dock inte så frågan är detta ett problem?
Och vad är nästa steg för att få ner trycket isåfall?

Kontrollerat kompressionen som ligger på 9 +-0,2 kg/cm2 vilket är bra.
Ställt ventilerna, justerat in elektriska choken.
Har också bytt huvudmunstycket från 125 till 130.
Kollat på stiften vilka alla ser likadana ut, lite svarta så den kanske går för fett med det större munstycket? Dock har den mest stått och puttrat på tomgång..
https://ams03pap003files.storage.live.com/y4mlpWbPCswljVD9S7Xz16BFPsIM-vEzO1t79WjjRX7mMyO3BqpUU-veiqfwcPRjmghQIZioDhOIvk5Mk3cr8LdQ1mJb7q56vhAXzSCj-lL4GWFILwhhO1eGn5iGq7vpbwCht3VcyFVNnYRG_YYum_Vx0riSQqL1U1C5K_ceCA-Ht8?width=768&height=1024&cropmode=none

Tycker den går lite ojämnt eller vad säger experterna?
Är detta en ’normal’ tomgång?

https://youtu.be/pbXxbjw8UvE

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

57

Hej,
Kul, och grattis till motorn.
Inte expert, men det kan bli annorlunda med luftrenare.

58

Vänta till du har kört 25 mil så börjar du bestycka  förgasaren ( motorn tar 25-50 mil innan den är riktigt tät o ringana har gått in sig i cylindern
Det med soppa trycket  Om har bytt membran i den fyrkantiga delen  på pumpen som är btr  Då skulle jag tro du har bytt fjäder som var med i kittet
Den fjärden är felaktig mot vw std   Du kan även shimsa upp pumpen en packning till under foten
Du kommer ha massa oförbränd olja ett tag till Gör rent stiftet stoppa tillbaka

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

59

Jag har en låda med pinnar till soppapumpen så jag brukar testa med en kortare pinne och se ifall trycket trycket går ner. När man renoverar en soppapump så använder man bara membranet för dom andra delarna är fel. Du kan lätt göra en bränsletrycksmätare om du köper en mätare på biltema och kastar allt utom själva mätaren. På hydroscand kan du köpa ett t-kors plus slang som passar på pump och förgasare. Motorn går bäst på 0.16-0.18 bar eller ca 2.5psi. För högt soppatryck ger sotiga stift och sämre tomgång.

60

Tycker att det är lite konstigt att motorn gungar så oregelbundet i sidled. Vad har du för ringgap och har alla förbräningsrum samma volym. den ojämna gången kan i och för sig bero på att den missar i tändningen pga sotiga stift. Med gagens soppa är det väldigt lätt att släcka stift men för mycket bränsle. Koppla upp en stroblampa och kolla att alla cyllar tänder regelbundet.

61

Hans Landelius skrev:

Jag har en låda med pinnar till soppapumpen så jag brukar testa med en kortare pinne och se ifall trycket trycket går ner. När man renoverar en soppapump så använder man bara membranet för dom andra delarna är fel. Du kan lätt göra en bränsletrycksmätare om du köper en mätare på biltema och kastar allt utom själva mätaren. På hydroscand kan du köpa ett t-kors plus slang som passar på pump och förgasare. Motorn går bäst på 0.16-0.18 bar eller ca 2.5psi. För högt soppatryck ger sotiga stift och sämre tomgång.

Ok, jag har inte använt alla delar i renoveringssatsen men har nog använt lite för mycke nya delar vid renoveringen av bensinpumpen.
Biltemas bränsletrycksmätare har jag när mäter fram 0,3bar i bränsletryck.
Skall testa med ytterligare en packning och sen får jag gå på pinnen. Läste om att man kan korta av pinnen typ i svarven..

Tack för tipsen!

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

62

Hans Landelius skrev:

Tycker att det är lite konstigt att motorn gungar så oregelbundet i sidled. Vad har du för ringgap och har alla förbräningsrum samma volym. den ojämna gången kan i och för sig bero på att den missar i tändningen pga sotiga stift. Med gagens soppa är det väldigt lätt att släcka stift men för mycket bränsle. Koppla upp en stroblampa och kolla att alla cyllar tänder regelbundet.

Jag har mätt alla ringgap men har inte noterat de exakta siffrorna. Vet dock att alla ligger in spec.
Mätt förbränningsrummen och vet att 3an och 4an är 1cc större än 1an och 2an. Kan så lite påverka?

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

63

Pinnen kan du korta med en lammeldisk om du mäter upp och ritsar. Har tittat en gång till på filmen och det verkar faktiskt som den missar några tändningar. En bra koll att göra är att stänga av motorn och se hur fort den stannar. När jag mäter in axialen har jag bara veven i blocket så att inget annat stör. Det är väldigt svårt att få en bra läsning när den snedskurna kammen skall vrida sig när man skjuter veven fram och tillbaka. har mansatt på cyllar och toppar blir oftast läsningen fel och är vipporna med så kan man glömma att få en korrekt läsning. Jag har vid flera tillfällen kört in motorer som har gungat fram och tillbaka och det har nästan alltid berott på att axialen är för liten och att axiallagret kladdar mot svänghjulet. Om mortorn stannar väldigt fort när du stänger av så råder jag dig att titta bakom svänghjulet, mest som en säkerhetsåtgärd för att utesluta att axialspelet är för litet.