Nära till Ö-vik och Umeå för VW-hugg är det också
Mest nära verkar du ju få till Häggströms Modehus i Lögdeå

Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Nära till Ö-vik och Umeå för VW-hugg är det också
Mest nära verkar du ju få till Häggströms Modehus i Lögdeå

Jan-Iver skrev:Nära till Ö-vik och Umeå för VW-hugg är det också
Mest nära verkar du ju få till Häggströms Modehus i Lögdeå
![]()
![]()
Helt riktigt, min fru och döttrar har upptäckt detta hus, trevligt café och alldeles för mycket shoppingmöjligheter. $´sarna ska ju till garage och de luftkylda, inte i till garderoberna.

och skulle det vara att ni kommer till Gotland på sommaren .. så har jag övertagit mitt föräldrarhem där... så då får ni gärna komma förbi. 
Lite 2023 updates... Hälsan är bättre nu efter en ganska stökig senhöst med 5 operationer i ljumsken, lika många penicillinkurer och en blodförgiftning som avslutning på eländet.
Nåväl, garaget jag hyr av en rätt stor aktör skickade ut ett brev med uppsägning av alla hyresgäster i garagelängan och förråden i samma hus. Med ett "erbjudande" om att förnya kontraktet men med nästan 3 gånger så hög hyra, från 1300 kr/mån inkl el till 3700 kr/mån+elförbrukning. Horribelt! Jag kan inte motivera den hyran med tanke på min ekonomi och att det faktiskt är ett kallgarage, ett ynka eluttag och en lampa i taket, visserligen ca 80 kvm men väldigt primitivt.
Så jag måste vara ute innan september månad.
Resultatet är att jag måste göra mig av med en massa saker såsom verktyg, maskiner, enpelarlyften, motorer, andra gamla delar från bussar och bubblor. Möjligen också en eller två bubblor. Den låga röda 67:an hänger löst. Den blå 66:an vill jag ha kvar och köra till stugan. Min 73:a buss kommer också vara "klar" från Kroffe under våren så den ska också dit.
Vi har nämligen nyligen köpt en stuga ca 6 mil söder om Umeå ute vid havet och där vill jag bygga ett garage m carport under sommaren men vet inte om jag hinner så att jag kan frakta prylar dit. Skitjobbig sits då jag är ganska nedsatt av cellgiftsbehandlingen och "den vanliga värken"
![]()
Vi ska också byta bostad med dottern så hon tar villan och vi tar deras lägenhet i maj-juni. "Livet krymper" såattsäga
Jag kan givetvis ha prylar ståendes vid villan ett tag men det är begränsad vad som får plats här. Stugan har inga förråd eller andra platser under tak än för garageprylarna...
Så - lite utmaningar stundar
Ge mig kraft
KÄMPA!!!
Hör av dig om den röda ska vandra vidare. Jag var ju sugen på den tidigare, om det är 67an med trötta värmekanaler vi pratar om 
KÄMPA!!!
Hör av dig om den röda ska vandra vidare. Jag var ju sugen på den tidigare, om det är 67an med trötta värmekanaler vi pratar om
Thanx - jag den ska vandra vidare till någon annan så om du vill kan vi ta det på PM eller fånen, nollsjunoll 625528 noll
Just nu står den längst in i garaget där så det är lite krångligt att fota osv men det är den jag bytt golvhalvorna på och satt i tokfräscha stolar/baksäte från en annan 67:a. Värmekanalerna är väl inget akut men om man vill ha rostfritt så kan man ta tag i dom. Jag klantade mig med motorluckans gångjärn i höstas så luckan sitter snett. Har inte orkat repa den än.
.
Även om jag nu inte grejjar med mina bilar hemma så händer det saker med "lilla-blå", 73:a bussen som https://kroffevdubs.se/#start jobbar på hemma i Björna. Där har han rostlagad det mesta under senaste året. I går fick jag bilder och film från sista hörnet, "ser du bycklan där? 3-4 cm spackel troligen" skriver Kroffe. Jag kollade filmen och jag småflinar fortfarande dagen efter
Så gjorde man förut på dessa vagnar va...
film:
https://youtu.be/P_oVkcjbmME
Lite senare denna
https://youtu.be/bZ5VMrk7wxE
Idag fick jamenimig också jag gjort något i fålkvagnarnas tecken
Dels har jag annonserat "Gatmotorn" och dels har jag fått upp 1,7 liters förgasarmotorn till 73:a "blå-bussen" i motorstödet hemma i lill-garaget.
Tanken är att strippa den helt och sedan öppna den för att gå genom den innan den ska in i bussen. Bussen som Kroffe V-dubs håller på med är i slutklämmen.
Jag har gjort upp med en lackfirma häromkring att den ska lackas när den är klar hos Kroffe. Så jag har några månader på mig med motorjobbet.
Men fasen va jobbig motorn var att strippa. Den satt i en hopplös buss som skulle pressas på bilskroten då en kompis räddade den till mig. Ett tändstift var borta men den gär runt. De flesta skruv och kylplåtar är bara söderrostad och fastrostad skrot. Så jag har gått rätt hårt åt med att bryta/kapa lös delar. Allt skit löser sig bara det får ligga nog länge har jag hört så det blir att lägga i blöt med rostlösningsmedel och sedan vänta.
Annars har jag uppgraderat min bil till en sprillans ny KIA EV6, vilken körglädje säger jag bah... 
har nos 1,7 cyl/kolvsats...
Motorn hade endast tre tändstift, eller det fjärde hittade jag under kylplåten tillsammans med en gammal hylsa.
Jag anar varför bussen blev ståendes och till sist skrotad 
...lite senare då jag och min motormentor tog bort toppar och cylindrar visar det sig vara utbytestoppar i gott skick och 2-liters kolvar/cyllar utan slitage alls. Allt inuti ser ut att vara renoverad. Kolvringarna var dock slitna av någon anledning. Varför får vi aldrig veta men det kan se ut som om motorn körts utan oljeflöde då en liten röd plastplugg satt i hålet under oljefiltret. Mysko att glömma en sån lite grej i en motor som man jobbat med. Men med den pluggen så flödar ingen olja och jag tömde ganska liten mängd olja ur den. Så lite kan man härleda bakåt varför motorn och bussen den satt i avstannade helt.
Jag ska dela motorn i alla fulla fall för att rengöra och granska närmare... f.f.
Nu är vevhuset delad, vilken fröjd att se; en stort sett ny motor med ytterst lite slitage. Alla lager ser bra ut och jag och Roland hittar inget att byta förutom kolringarna och packboxarna. Ventilerna ska slipas eller nya, det har jag inte beslutit mig för än. Allt utanpå ska förnyas givetvis för DÄR såg den ut att vara bara skrot... rosig nå djävulsk
Roland kom körandes ståndsmässigt i vintervädret i sin härliga 57:a
I trakterna kring Björna krigar Kroffe med sista rostlagningarna på bussen, här ett hörn som han arbetar på
Heja Kroffe!
Rust is ("the") shit 
Motorn är på G så nu hoppas vi att den ska rulla för egen maskin innan sommaren är över.

Kanske färdig i Mars säger Kroffe, då börjar fantasin flöda om hur bussen ska se ut. Lackfirman i Luleå står redo när jag hämtat den. Jag använde https://www.busselecta.com/bus2023/ och "målade" och stylade bussen något.
Här ser vi ett antal varianter som ses som tankeskisser, inget är spikat eller valt. Ganska olika varianter, den vita är för att bussen var helt vit från början, den turkos/vita ska likna leksaksbussen jag har med surfbrädor på taket och den sandgula/mossgröna som en "offroadbuss". Med eller utan grova däck, takräcke, höjning osv. Jag har en favorit och en runner up
Motorrenoveringen går sakta framåt, rengöring och tvätt av delar är ganska tidskrävande. Sedan ska jag beställa en del nytt till den, massa småsaker men det kostar i alla fulla fall 5-6 lusentappar.... alternativt till webbshoppen är att jag kör jag en sväng till Skellefteå med nya elbilen, EV6:an 
Update om buss och bubbla
Bubbla blå har ju kämpat emot länge med luft i nya rör och cylindrar. Efter en förmiddag i garaget så demonterades de främre så att vi kunde vrida bromscylinderna 45 grader. Tydligen så låg en luftbubbla i övre delen av de båda fram. Åter monterade så finns det nu bromsar både fram och bak.
Motorn fick sig också en genomgång då den ville på att inte orka vid gaspådrag men gick fint på tomgång. Dels byttes tändfördelare, brytarspets och tändstift. Även hattarna på tändkablarna byttes till gamla som låg på hyllan, de som satt där mättes till 10 ohm och min vän Roland villa ha lägre resistans. 1 ohm på de gamla som nu sitter på plats. Vi plockade isär förgasaren, blåste rent mm. Vi kollade ventilspel och ställde tändningen. Så nu är det både BRUM och BROMS
Så egentligen skulle jag kunna boka besiktning men den karamellen suger jag lite på innan jag gör det. Sen är det ju väldigt mycket vitt mögel här ff...
Bussen i Björna har visat sina rostiga rutramar för Kroffe och måste åtgärdas vilket försenar hämtningen något. Motorn har börjat sin ihopmontering. Tankarna kring fossilfri drift spinner vidare men där är jag inte i mål än 
Lite däckfix på 66:an i dag, jag halkade iväg på sommardäcken genom stan för att låta däckfirman kränga om däcken. De satte den vita randen inåt i höstas och jag vill ha den utåt. Så det var bara att fjäska lite så gjorde de det, även en balansering fick dom till med mina spacers med 4-5 bults mönster
En bra dag
66:an kördes från Boden till stugan i utanför Lögdeå i veckan, den lämnades där på släpet. Jag körde sedan vidare nästa dag och hämtade upp massa lösa delar från 73:a bussen hos Kroffe nära Björna. Han har svetsat och jobbat otroligt bra och nu har vi ett slutdatum när den ska hämtas för att transporteras hem för vidareförädling 
Lite trädfällningar på stugtomten hanns också med innan jag styrde hem mot Boden igen i finvädret
En väldigt trevlig stuggranne hjälper till med sånt jag inte klarar av själv så han måste jag vara rädd om framöver 
Inga bilder på bussen?
Inga bilder på bussen?
Det kommer säkert till veckan, den står hos Kroffe och jag har inte fotat den då den står inne i ett ganska trångt svårfotad utrymme 
Jag fick några bilder av Kroffe efter att han monterat in skinnstolarna jag har sparat på länge. Själv tycker jag de sitter som en smäck, snygga och sköna att sitta i. Visst, orginalfästena är borta men de ska gå att återställa om man vill senare. Vi får se sa den blinde till den döve osv... Hämtning blir i morgon fredag 
Sådärja, bussen lastad och inplastad för transport efter mer eller mindre blöta vårvägar upp till Boden/Luleå. Vi mellanlandar i stugan till på söndag.
Så nu stundar lackering av den, vi tror det blir den gröntonade versionen (nr 2) med takräcke på som bildförslagen ovanför. En möjlig ändring kan bli helsvarta stötfångare och svart reservhjulshållaren fram.
Morsning-korsning 
mycket glad pack
gillar iofs blåa bussar... men.. vad kommer stolarna ifrån????
mycket glad pack
gillar iofs blåa bussar... men.. vad kommer stolarna ifrån????
Jag gillar också blåa bussar, gillar alla bussar egentligen
Jo stolarna kommer från en Audi via en EPA traktor som gick i EPA-döden. Vilken Audi modell vet jag inte men det är sköna ganska låga skinnstolar som man sitter överraskande bra i. Magen tar i ratten för de med lite större sådan.
men jag har några cm tillgodo, än... i alla fall... Stolarna är fäst med delar från en bandvagn om jag uppfattade Kroffe rätt. De går att skjuta lite fram och lite bak.
Helt rätt! Stolsskenorna är från en bandvagn
Ska bli otroligt roligt att se den målad 
Kul att se att det kommit så långt att det är dags för lack , en milstolpe i alla projekt 
Bussen står nu på tur inne i lackverkstaden, färger är bestämd och de ska göra den i när framtid.
Motorrenoveringen går sakta men säkert framåt, i dag monterad vi ihop vevhuset igen innan det blev dags för gübarna att vila
fortsättning följer... 
Boxerville » Projekt » Ask`s garage
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.