Så vackert
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så vackert
Så vackert
Tackar!
//Jörgen
Ja så tjusigt. Ytbehandlar du skruv mm själv?
Ja så tjusigt. Ytbehandlar du skruv mm själv?
Tack! Nej jag lämnar bort till olika företag för ytbehandlingar och pulverlack.
//Jörgen
Härligt att följa! Spara de gamla nålventilerna för säkerhets skull. Min dåvarande 356C hade fått nålventilerna bytta någon gång och de läckte (ja de var rätt justerade). Köpte renoveringssats som innehöll nya, men de tenderade att fastna när man åkte motorväg så ena förgasaren gick torrt. Inte så kul. Jag fiskade upp originalnålventilerna som blev över när jag renoverade NDIX till min S-Ghia och de funkade fin-fint!
Härligt att följa! Spara de gamla nålventilerna för säkerhets skull. Min dåvarande 356C hade fått nålventilerna bytta någon gång och de läckte (ja de var rätt justerade). Köpte renoveringssats som innehöll nya, men de tenderade att fastna när man åkte motorväg så ena förgasaren gick torrt. Inte så kul. Jag fiskade upp originalnålventilerna som blev över när jag renoverade NDIX till min S-Ghia och de funkade fin-fint!
Jag har samma erfarenhet med andra förgasar-nålar. Tyvärr så var de som satt i dessa förgasare ganska skadade.
//J
Hej Alla!
Nu var det dags för bensinpumpen att få sig en omgång. Det segaste med det var att jag hittade ett renoveringskit hos en kille i England på Ebay. Lade ett bud och fick det. Då visste jag inte att det skulle ta drygt två månader för paketet att hitta hit! Tyvärr får man nog undvika UK i nuläget när det gäller att handla där.
Nåväl, inga konstigheter egentligen. Plocka isär och göra rent och sedan sätta ihop.
Så här såg kitet ut. Nya grejer på högersidan. Det som inte ersätts längst ned. Undantaget är den stora o-ringen som jag trodde ingick i kitet men som jag får beställa separat.
Själva membranet var stenhårt så nödvändigt med renovering. Det skiljer ju sig i utförande med ersättningen men jag hoppas att det kommer att fungera.
Missa inte den lilla, lilla packboxen som sitter i nedre pumphuset.
Lite pill och tålamod att få ihop de dubbla fjädrarna och sedan få dit låsclipset. När jag sedan skulle sätta ihop pump-halvorna med membranet emellan så lade jag några träbitar under stången för att få membranet plant vid sammansättningen.
Den övre packningen var lite bredare än den ursprungliga. Jag var noga med att få in packningen innanför kanten. Sen var det klart! Vad ska man göra härnäst!!
Ha det fint därute i vår-rusket!
//Jörgen
Hej Alla!
Snö ena dagen, sol andra... Så är det i mars/april. Lyckade boka en solig dag att flytta karossen till min plåtslagares garage. Han är en riktig mästare, en av de bästa jag sett. Så det här ska nog gå bra!
Bilen har varit avställd sedan 76 och sedan passerat två ägare innan mig. Man vet ju inte när saker var gjorda och på den tiden var inte dessa bilar värda så mycket så man hade väl inte samma mål med finishen på renoveringen.
Så även om bilen ser bra ut och mycket är gjort så är det en del finlir kvar.
Dörrarna dömde min plåtkille ut och gjorde om hela nederdelen. Så här blev det!
Vi är nöjda med hur tröskeln följer men en del jobb ska göras i fram och baksida.
Vi lade en del tid på att få fram och baklucka att passa bra. Framluckan är det mycket jobb kvar men nu har vi "låst" läget vid injusteringen på gångjärnen. Har borrat 2 mm hål för att hamna rätt vid montering.
Vi fick skära upp och massera plåten på vissa ställen.
Bakluckan var lite enklare. Riktade luckan och passade in på gångjärnen. Dessa borrade jag också för att stifta vid montering.
En bra början!
Ha en fin påsk!
Jörgen
Imponerande jobb jättekul tråd att följa så fortsätt hålla oss uppdaterade. håller också på stöka med en 356 så behöver inspiration
Imponerande jobb jättekul tråd att följa så fortsätt hålla oss uppdaterade. håller också på stöka med en 356 så behöver inspiration
Kul om jag kan inspirera, lycka till Petter!
//Jörgen
även jag som fuskbygger mig en "356" plastic bil tycker det är intressant att följa denna tråden...
även jag som fuskbygger mig en "356" plastic bil tycker det är intressant att följa denna tråden...
Gott att höra, lycka till!
//Jörgen
Hej Alla!
Nu har jag börjat titta lite närmare på inredningen. Framför allt paneler på dörrar osv. Återkommer till de lite längre fram.
Panelen som sitter längst bak mot brandväggen hålls på plats av 11 stycken "stift". De ska vara bortemot 15 cm och har en bricka på 2 cm i ena änden. Den brickan sitter mellan vinyl och stommen (som original är en papp som i mitt fall är i förfall) och sticker således ut på baksidan. Stiften förs igenom isolering på insidan, genom brandvägg och motorrums-isolering. Där sitter en låsbricka som träs över stiftet.
Nåväl, mina var avklippta och alldeles för korta. Jag fick tipset om att tillverka nya då dessa inte verkar finnas att köpa. De syns inte överhuvudaget mer än låsbrickan i motorrrumet.
Så här ser de ut (för korta)
Jag klippte till lagom längder och bockade änden 90° av 3 mm rundstång. En 20 mm stålbricka hålls på plats i skruvstädet.
Har en liten gassvets så jag kunde hårdlöda dem på plats. Inte så snyggt kanske, men det lär fungera!
Ha det fint!
Jörgen
Imponerande hur du alltid väljer att göra det "rätt" trots det extra arbete detta innebär
Imponerande hur du alltid väljer att göra det "rätt" trots det extra arbete detta innebär
Tack! I första hand gör jag det för att det är kul. Men också för att lättare kunna felsöka. När man har massa undantag så är det svårare att formulera frågor om nån behöver hjälpa mig.
//Jörgen
Nu dags för lite dörrsidor! Mycket av inredningen tänker jag återanvända. Dörrsidorna är fina men "pappen" som är själva stommen är otroligt vågig så det blir till att byta den mot nytillverkat i MDF.
Så här såg det ut:
Dörrsidan består av lite olika delar:
• Själva stommen (som jag byter)
• En metallprofil i överkant
• Innerhandtag i trä, klädd med vinyl
• Vinylklädsel
• Ficka i nederkant
• Lösa kantbitar fram, bak och under
Så här såg klädseln och fickan ut på avigsidan. Mycket gammal mög så en ordentlig rengöring och lite uppmjukande "undermedel".
På stommen sitter det lite stoppning på delen som är ovanför fickan. Satte dit vadd med spraylim.
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 9 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt - icke VW » Porsche 1964 356C – Oops, I did it again...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.