1

Har plockat bort min torkarmotor med tillhörande länkage på min Speedster Porshe 356. Fungerade inte som tänkt.
Söker därför 12V torkarmotor 40cm cc på länkaget.
Två hastigheter.
Går detta att köpa nytt eller är det beg som gäller?
Ett bra tag sedan man var inne här.
Bilen fungerar bra, trög i styrningen. Återigen, finns ny styrsnäcka att köpa?
[email protected]

Post's attachments

20210311_170604.jpg, 231.62 kb, 1032 x 581
20210311_170604.jpg 231.62 kb, 90 downloads since 2023-03-29 

2

Vad är det för framvagn ifall det skiljer... led pinne eller kulbult?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av michaelth (2023-03-29 13:45:37)

Snabbgoogla... New steering box vw beetle.... finns en hel del så våra svenska lev borde ju oxå ha..
Vad är felet med dina torkar?  Fel slaglängd? Eller 6 volt... eller? Hebbster använde engelsk vindrutetorkare som är vajer spiral driven med små kuggväxlar där man själv bestämmer bredden.. satt på bla hundkoja triumphar och andra engelska bilar... om man sätter kuggväxlar åt ena håller rörelse inåt vänd åt andra hållet rörelsen utåt vajern går i ett rör mellan motorn som placeras på önskvärd plats sen rör mellan bägge torkar växlarna och en stump där vajern går ut och vänder... kommer använda dylika från en Triumph 12 volt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Marantz (2023-04-01 13:07:56)

Vill du köpa ett kmpl torkarmotor/axlar torkararmar mm från hundkoja, kan även vara från Triumph. Se inlägget ovan. Precis likadant. Tag sedan jag köpte dessa grejor. allt nytt. 1000kr.

Det jag söker är skrivits tidigare, 12V torkarmotor med tillhörande armar axlar, 40cm cc.

5

Det är -69 kulbult framvagn

michaelth skrev:

Vad är det för framvagn ifall det skiljer... led pinne eller kulbult?

6

På viken bil sitter en dylik 400mm Cc torkar enhet? Pris på din torkar enhet?

7 Senaste redigerad av Sten vW (2023-03-31 08:55:33)

Om styrväxel;

Den jag har erfarenhet av (bubbla -67) hade underligt glapp/tight beteende innan jag började gräva i det.

Någon jag litade på beskrev att de skall vara mindre glappa när allt är justerat/rakt och rätt när man kör precis rakt fram och mer glappa när man svänger.
När man svänger förmedlas vägkrafterna till ratten så man inte upplever det extra glappet off-center.

Den unge jag hade satt ihop framvagnen och justerat så att styramen inte var exakt rakt fram (ställbara styrstag på båda sidorna).
Detta resulterade i att den tightaste punkten i min styrväxel manifesterade sig vid lite rattutslag åt ena hållet och extra glapp när man körde rakt fram.
Mycket irriterande att behöva veva med ratten fram och tillbaka för att kunna köra rakt fram (som att köra gammal jänkebil med muskelservo).
Detta är nu åtgärdat och blev mkt bra, återstår att fundera holistiskt på alla hjulvinklar för att minska sidvindskänslighet i högre fart, när man fixat en grej flyttas fokus till nästa!

Min spekulation, kan din styrväxel vara justerad för noll-spel med styrarmen lite åt sidan?
Om så borde den bli rejält trög i rakt fram läget?

Om så är fallet kanske justera istf köpa nytt är ett alternativ?

Mina 5 öre...

/S

8 Senaste redigerad av Janne71 (2023-03-31 09:19:08)

Hej
Har du lika styrutslag åt båda håll ? Vändradien lika höger vänster. Annars är den säkert justerad när pitman armen satt i fel vinkel och då går den jättetrögt vid va du tror är rakt fram
//Jan

Vad är livet utan en boxermotor

9

Sten vW skrev:

Om styrväxel;

Den jag har erfarenhet av (bubbla -67) hade underligt glapp/tight beteende innan jag började gräva i det.

Någon jag litade på beskrev att de skall vara mindre glappa när allt är justerat/rakt och rätt när man kör precis rakt fram och mer glappa när man svänger.
När man svänger förmedlas vägkrafterna till ratten så man inte upplever det extra glappet off-center.

Den unge jag hade satt ihop framvagnen och justerat så att styramen inte var exakt rakt fram (ställbara styrstag på båda sidorna).
Detta resulterade i att den tightaste punkten i min styrväxel manifesterade sig vid lite rattutslag åt ena hållet och extra glapp när man körde rakt fram.
Mycket irriterande att behöva veva med ratten fram och tillbaka för att kunna köra rakt fram (som att köra gammal jänkebil med muskelservo).
Detta är nu åtgärdat och blev mkt bra, återstår att fundera holistiskt på alla hjulvinklar för att minska sidvindskänslighet i högre fart, när man fixat en grej flyttas fokus till nästa!

Min spekulation, kan din styrväxel vara justerad för noll-spel med styrarmen lite åt sidan?

Mina 5 öre...

/S

Precis så!
Fast den trögar inte vid körning rakt fram med noll-spel, utan vid sväng åt ena eller andra hållet. Alltså då armen kommer i "raktframläge".
Detta har påtalats i en annan tråd skapad av "Marantz" men utan uppföljande kommentar av densamme.
Kollade du aldrig upp detta Marantz?

10 Senaste redigerad av Marantz (2023-04-01 13:02:45)

Får kolla upp detta med trög framvagn, med tipsen jag fått.
Tycker ändå att svängradien är lika åt båda hållen.
Kollar.
Tackar

11

1000kr  Se inlägg ovan.

michaelth skrev:

På viken bil sitter en dylik 400mm Cc torkar enhet? Pris på din torkar enhet?

12

michaelth skrev:

Snabbgoogla... New steering box vw beetle.... finns en hel del så våra svenska lev borde ju oxå ha..
Vad är felet med dina torkar?  Fel slaglängd? Eller 6 volt... eller? Hebbster använde engelsk vindrutetorkare som är vajer spiral driven med små kuggväxlar där man själv bestämmer bredden.. satt på bla hundkoja triumphar och andra engelska bilar... om man sätter kuggväxlar åt ena håller rörelse inåt vänd åt andra hållet rörelsen utåt vajern går i ett rör mellan motorn som placeras på önskvärd plats sen rör mellan bägge torkar växlarna och en stump där vajern går ut och vänder... kommer använda dylika från en Triumph 12 volt...

Post's attachments

20230401_142807.jpg, 423.88 kb, 765 x 1020
20230401_142807.jpg 423.88 kb, 88 downloads since 2023-04-01 

13

Samma rattutslag/vängradie båda hållen.
Trög när man svänger åt båda håll.
Får kolla styrsnäckan, men det gjorde jag när allt monterades.
Sitter en styrdämpare på.
Kan det vara den som trögar?
Får koppla loss den för att testa.

Janne71 skrev:

Hej
Har du lika styrutslag åt båda håll ? Vändradien lika höger vänster. Annars är den säkert justerad när pitman armen satt i fel vinkel och då går den jättetrögt vid va du tror är rakt fram
//Jan

14

Har nu kollat upp styrsnäckan. Finns ett infräst spår i utgående axel på snäckan som visar hur styrarmen ska sitta, det är ok. Har nu justerat glappet med skruven och fyllt på med nytt fett. Får ut och testa. Får åxå bli en hjulinställning.

Lennart skrev:
Sten vW skrev:

Om styrväxel;

Mina 5 öre...

/S

Precis så!
Fast den trögar inte vid körning rakt fram med noll-spel, utan vid sväng åt ena eller andra hållet. Alltså då armen kommer i "raktframläge".
Detta har påtalats i en annan tråd skapad av "Marantz" men utan uppföljande kommentar av densamme.
Kollade du aldrig upp detta Marantz?