Är väl lika bra att fortsätta uppdatera här på forumet när man ändå är i farten....
Köpte den här bussen 2007 för 1500:-, var rätt billigt redan då men fick kompispris. Köpte den egentligen för motorns skull då jag tänkte ha den i min vita
bubbla: Projekt 59
De var min kära sambo, som nu är min fru som tyckte jag kunde renovera den istället så kunde vi campa med den.
Den döptes ganska snart till Fisken då den ser ut som en vindögd fisk med betar framifrån
Jag rostlagade allt under bussen, rev ur sofforna, byggde campinginredning och fixade alla oljeläckage, snyggade till motorn och böt ut 002 växellådan mot en 091a.
Rostlagade dock inget seriöst med finish på sidorna/skärmkanterna utan gjorde de snabbt å enkelt då och använde spackel för att bli klar nångång, slipade inte ens spacklingarna.. och eftersom bussen då var lackad/rollad i 5 nyanser av mattsvart så var det bara att ta en svart färg å spraya över alla spacklingar utan att de såg sämre ut än de redan var...
Besiktade den 2010 å kört med den tills för 2-3 år sedan då den började gå för jävla illa. Jag hade inte tid då att kolla upp felet så var enklare att ställa undan den då det ändå var höst å nästan slut på säsongen, å där stod den å var saknad tills för 1,5 månader sedan då pickupen vart "klar" och det var dags att börja på med bussen istället.
Döpte tråden till Fisken 1.5 då första versionen var fram tills nu, och planen nu är att "bara" byta motor och rostlaga allt men få den körbar till sommarens träffar och semester, för att sen till nästa höst riva ner allt och lacka om den. Så ju mera småsaker jag hinner i vinter och vår dess bättre innan det är dags för renovering 2.0
Lägger in lite bilder på fyndskick och från min första renovering
Fyndades dock inte i huset på bilden, där förvarade jag den ett par år innan renoveringen
Motorn efter min renovering
Färdiga inredningen efter renoveringen
Första semestertrippen blev en vecka efter vi gifte oss å den gick till Bugrun på Mantorp, bröllopsresa kan man säga
Fick tag på ett förtält till en T3 buss, lite för högt men funkar
Sen började jag testa Biltemas färgborttagning för många år sedan så tog bort alla svart färg som ville lossna under midjelisten. Det är inte originalfärgen som är röd på bussen då den är omlackad nångång, original som kommer fram lite här å där är orangeare.
Drog husvagnen ett par år med bussen innan jag började renovera den
När jag köpte bussen så satt det en skyport i taket, taket hade blivit anpassat för att passa den så de var jäkligt knöligt och de läckte in lite,.
Då å då fick jag täta om luckan då limmet jag hade inte gillade att vara på ett svart tak, å när de regnade som värst på nån semestertripp fick Sandra ha en handduk i knät då de rann vatten från luckan...
Så alldeles innan när det började bli poppis att montera Twingotak på allt med 4 hjul så köpte jag ett och plockade bort skyporten å ersatte med en Twingo lucka, ingenting jag ångrar, fy fan så skönt det är å kunna öppna upp taket
Sen hoppar vi lite närmare nutid, närmare bestämt i september 2021
Jag hade snackat med Fredde Hökåsen och han kunde hjälpa mig bygga en bra och pålitlig motor till bussen, jag hade en motor 2L typ4 motor som bara stod och väntade på att rivas.
Den fick jag på köpet när jag köpte den typ4 motorn som jag har i Project 59 bubblan, ja fick den om jag lovade att höra av mig till säljaren om jag hittade felet på varför den inte gick runt.. Ja hörde faktiskt av mig till de nr jag hade till säljaren men han har nog bytt efter alla år för jag fick inget svar...
Så ja tog farsans Buster från -65 och åkte å hämtade hem motorn från förvaringen
Hemma i garaget, 2liters insprutnings motor innan renovering
Efter att ha börjat demontera den så misstänker jag att de här har att göra med varför den inte går runt
För att spara lite på mina pengar å Freddes tid så demonterade jag motorn själv, onödigt å leja bort så enkla och "snabba" jobb
Dock har jag alltid när jag tvättat delar i diesel haft nån liten balja eller åkt till iväg å tvättat där de finns större tvättfat.
Kände att de var dags att bygga nåt eget nu så farsan hjälpte mig skaffa ett litet fat att bygga av
Avkapat
Jag har alldeles för trångt i farsans garage för att ha fatet ståendes med diesel hela tiden, så jag svetsade dit ett nippelrör och monterade en kran så jag kan tappa ur fatet när jag är klar
Sen ville jag ha ett fällbart galler som man kan ställa saker på avrinning på. Tur man spar på de mesta, tror det gallret kommer från nåt gammalt kylskåp..
Träbockarna var bara en temporär lösning då, har skaffat rör som jag har till ben nu
När jag plockade bort alla kylplåtar på motorn så var värmeskyddsplåten som är ovanför avgasröret tämligen sopslut, så jag byggde en ny i aluminium.
När jag kollat att den passar som den ska och är lackerad kommer jag klistra värmeskyddsduk på den innan slutmonteringen
Körde iväg block och toppar till Fredde så han kunde börja med motorn när det passade honom. Han rekommenderade att jag skulle använda squareport toppar istället för de som satt på motorn original. Såna hade jag inte men han hjälpte mig få tag på en uppsättning som här på bilden är nyrenoverade
Här börjar motorn ta form igen
Var tvungen att få tag på värmekammare som passade squareport topparna då jag som sagt inte hade såna toppar från början, efter lite annonserande på diverse VW sidor på facebook kom ja i kontakt med en som hade skruvat isär 2-3 motorer å hade delar liggandes, eftersom det inte är så lätt å få tag på schyssta värmekammare till typ4 för vettigt pris så slutade det med att jag köpte alla han hade, å ett par squareport toppar, stötstänger å ett par kåpor. Ska ju trots allt ha typ4 motor på dubbelhytten oxå....
Sen hade jag sån jäkla tur att en resemontör på jobbet skulle passera staden där säljaren fanns inom nån vecka, så då slapp jag frakt å kunde hämta grejerna vid mitt jobb
Hade inte tid å lämna dom på blästring så fixade till dom med vinkelslip med stålborste innan jag lackade dom med värmebeständig färg
Sen åkte jag å lämnade dom så han kunde komma vidare med bygget.
Det är ny kam, nya kolvar och cylindrar osv i motorn, så den blir som ny, å förgasarna är Fajs 40´or
Minns jag rätt så är den på 2079cc, men kan inte svära på det
Gaslänkaget köpte jag egentligen till projekt 59 bubblan, men de passade inte när det vart stående fläktkylning på den motorn. Förjävla skumt då när han skulle montera den på den här motorn istället då de visade sig att den var 50 - 60mm för kort syns på bilden mitt på där den är olackad, de är det han fick skarva...
Motorn är provkörd, bara lite förgasarjustering innan den är klar för hämtning, jag har dock inte riktigt plats eller behov av den ännu så bra om den kan stå kvar hos honom en liten stund till
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839