1

Har en ? vad jag tror är en 1300cc motor med enkelports toppar.
.
Motor numret som är instansat börjar med ett vanligt runt VW märke följt av F 1878925 (inte i ett ner fräst spår)
och blocket är ett dubbel reducerat.
.
Som jag förstår det rätt ?? är det då ett utbytes F1 block till 1300cc eller 1600cc
Och eftersom blocket är ett dubbel reducerat borde de vara nyare än -1970
Och är det då är ett bra block om man vill bygga större/trimma ??? (förutsagt att de inte är urbankat!)
.
.
.
These cases were VW engine cases that were sold from VW but never issued in an actual production vehicle. All are dual-relief cases with 100mm oil passages. Information from a 5/73 USA service bulletin issued 5/73: Engines with the re-manufactured symbol, a letter, a number and ending with X, indicates a VW Exchange engine. Before Oct. 1968 the X was not stamped onto the block.

From April of 1972 Shortblocks were sold with the VW remanufacture symbol followed by a letter. No numbers were used, you were to stamp in the old engine number.

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

2

Alla dubbelreducerade block är bättre att bygga på än enkelreducerade. Dock är det med största säkerhet uppslaget i lagerlägena och behöver som de allra flesta andra block arborras.

3

speedwagen skrev:

Har en ? vad jag tror är en 1300cc motor med enkelports toppar.
.
Motor numret som är instansat börjar med ett vanligt runt VW märke följt av F 1878925 (inte i ett ner fräst spår)
och blocket är ett dubbel reducerat.
.
Som jag förstår det rätt ?? är det då ett utbytes F1 block till 1300cc eller 1600cc
Och eftersom blocket är ett dubbel reducerat borde de vara nyare än -1970
Och är det då är ett bra block om man vill bygga större/trimma ??? (förutsagt att de inte är urbankat!)
.
.
.
These cases were VW engine cases that were sold from VW but never issued in an actual production vehicle. All are dual-relief cases with 100mm oil passages. Information from a 5/73 USA service bulletin issued 5/73: Engines with the re-manufactured symbol, a letter, a number and ending with X, indicates a VW Exchange engine. Before Oct. 1968 the X was not stamped onto the block.

From April of 1972 Shortblocks were sold with the VW remanufacture symbol followed by a letter. No numbers were used, you were to stamp in the old engine number.

Om jag inte minns fel kom dubbel reducerat  o den tjocka oljepickupen runt 69
Sen när kunden hade skrotat maskinen o lämnade in bilen på vag så beställdes en maskin från Tyskland  med samma spec o nr som förut
Så får man inte läsa sådant som skrivs i USA för dom hade ett annat upplägg är Scania hade när det gällde motorer  Den snåla kunden valde utbytes  o den som ville ha en Ny fick en ny 
Det med X motorer är inget kul att renovera när det finns dåligt med lager i dag Det som kan finnas i en X maskin är omslipade kamlager lägen arborrade kamaxel läge  planade kontaktytor för cylindrana med stålshims på undersidan 
Men svensk renoverade är ännu jobbigare med massa lösningar (aluplåt över numret )
Det med ut bankade ramlager läge är oftas lättare att vinna 30 kr på lotto än hitta ett block som ok där
Bäst att trimma är med tjock oljepickup för det är mycket viktigt sen om det är en eller två reduceringar
Dom fränaste som man bygger tar man bort en reducering och matar in olja där för bästa oljeflödet behåller en 
Vill man vara riktigt frän så reducerar man oljan i filterhållaren o pluggar överströmmarna i blocket för max flöde
Så pickupen är det viktigaste för att oljepumpen skall suga isig max med olja

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Bäst att trimma är med tjock oljepickup för det är mycket viktigt sen om det är en eller två reduceringar

Hur ser man om man har den tjocka oljepickupen, har försökt hitta info om det.
Den som sitter på motorn är ca: 16mm

Post's attachments

20230328_184010.jpg, 124.42 kb, 559 x 466
20230328_184010.jpg 124.42 kb, 89 downloads since 2023-03-30 

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

5

Ja 16 är den "tjocka" framtill ca -70 är den 14mm , 70- är den 16mm

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

6

Skåningen skrev:

Ja 16 är den "tjocka" framtill ca -70 är den 14mm , 70- är den 16mm

Dom tidiga hade 10 mm invändigt
/// micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

PPRMicke skrev:

Huh… tur att min ghia inte kan läsa  ICQ/ad  ICQ/bk
Den har kört med trimmad motor och enkelreducerat block i snart 10 år, utan att inse hur viktigt det är  ICQ/ai  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

Jag brukar ge fullständigt  fan i hur  mitt block ser ut om det har en eller två reduceringar om den har stora drev i pumpen om oljepickuppen är liten eller stor, huvudsaken är att man trimmar och sen får det bära eller brista. Min trimmade big bore 34hk hade alla dåliga delar för att trimma men med högt komp och medvind gjorde den 160 knyck på rakan innan Hanover på mot Maikäferträffen. Hade en jävligt vass kam på 314grader så ingen ide att lägga i fyran under 100km/tim. Jag har den kvar och skall byta till större insugsventiler 39mm. Jag gillar skarpt motorer typ humlan den borde inte kunna flyga men gör det ändå. Byggde även en 1641 med 310graders kam och en dcnförgasare i mitten med ett enkelt rör åt vänster och höger. Enkelportstoppar med stora ventiler och hårda fjädrar. Den motorn skulle enligt nätexpertisen inte ha någon tomgång men hade i verkligheten den lägsta tomgången jag mätt upp. Ännu en Humla. Så mitt råd är att oavsett vilka delar du har trimma på och du skall se att det löser sig. Vad sägs om en 2275 med enkelportstoppar och en omslipad originalkam från JPM.

9

Hans Landelius skrev:

Jag brukar ge fullständigt  fan i hur  mitt block ser ut om det har en eller två reduceringar om den har stora drev i pumpen om oljepickuppen är liten eller stor, huvudsaken är att man trimmar och sen får det bära eller brista. Min trimmade big bore 34hk hade alla dåliga delar för att trimma men med högt komp och medvind gjorde den 160 knyck på rakan innan Hanover på mot Maikäferträffen. Hade en jävligt vass kam på 314grader så ingen ide att lägga i fyran under 100km/tim. Jag har den kvar och skall byta till större insugsventiler 39mm. Jag gillar skarpt motorer typ humlan den borde inte kunna flyga men gör det ändå. Byggde även en 1641 med 310graders kam och en dcnförgasare i mitten med ett enkelt rör åt vänster och höger. Enkelportstoppar med stora ventiler och hårda fjädrar. Den motorn skulle enligt nätexpertisen inte ha någon tomgång men hade i verkligheten den lägsta tomgången jag mätt upp. Ännu en Humla. Så mitt råd är att oavsett vilka delar du har trimma på och du skall se att det löser sig. Vad sägs om en 2275 med enkelportstoppar och en omslipad originalkam från JPM.

Det är så att humlan kan flyga men den vet inte det  ICQ/bo
Tyvärr är det mycket litet grundläggande motorkunskap
Sen är man för snål att skaffa litratur Men risken är nog att man kan lära sig något av boken ICQ/bq  Hans
///

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10

Tack för alla svar..  håller med Hans ""huvudsaken är att man trimmar och sen får det bära eller brista"".
.
Jag gasar tills det rasar

11

Motornumret talar om att motorn är en 1300 med enkelportstoppar. Ursprungligen avsedd för modellåret 1970. Samma modellår som de större oljekanalerna och den större oljepickupen infördes.

Det finns tre olika storlekar på oljepickuper från 1961 och framåt.

Volkswagen mäter ytterdiametern och då är måtten som följer:
ø12 mm 1200 34 Hk 61-65
ø14 mm 1500 62-69, 12-1600 66-69
ø18 mm 12-1600 70-