1

Behöver uppgradera bromsar på min 1302 S inför Testa besiktning, har monterat skivor bak men det behövs värre fram också för att typa som ombyggt fordon
Är det någon som har någe bra tips ?
Mvh Svenna Bengtsson
Sandviken

2 Senaste redigerad av michaelth (2023-03-27 13:36:03)

Med en adapter platta går ju mycket att montera.
Att hitta större med samma skivofsett och bult hål avstånd  som vw e nog svårt. Sen är ju frågan om ett glidande en kolvsok.. eller mer traditionellt 2-4 kolv. Avhängigt är ju hur fälgarna ser ut och vilken plats som finns.. större skiva?
Kolv arean skall ju passa till bak ok och h cylinder... viktigt att få ballansen rätt vad sitter bak nu?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Med en adapter platta går ju mycket att montera.
Att hitta större med samma skivofsett och bult hål avstånd  som vw e nog svårt. Sen är ju frågan om ett glidande en kolvsok.. eller mer traditionellt 2-4 kolv. Avhängigt är ju hur fälgarna ser ut och vilken plats som finns.. större skiva?
Kolv arean skall ju passa till bak ok och h cylinder... viktigt att få ballansen rätt vad sitter bak nu?

Har ok från Saab 900 bak med inbyggd handbroms samt skivor från MB 190, ska ha kvar org bultdelning med ATS fälgar då jag har byggt i 70 tals rallystuk. Skulle det räcka att montera wilvood bromsok samt slitsa eller hålborra skivorna, original huvudbromcylinder.

4

willwood.. ???finns ju många olika. som innan bromsballansen måste stämma.. man får räkna på det.. att använda skivor bar då är risken att du får för mycket bakbroms.
så förmodligen måste man öka fram.. att använda en trumbroms cylinder kan innebära att man får anläggning då man i trumbroms app har ett kvarvarande tryck som håller backarna nära trumman till nästa inbromsning  vid skivbromsar vill ha inte ha det kvarvarande trycket.
att slitsa eller hålborra original skivor ökar ju inte broms kapaciteten..
om man tar hela broms systemet från en bil tex från en porsche 911 som har samma stuk dvs vikt bak..(motor/låda)
typ samma h cyl som porschen sen samma skiv diam fram och bak liksom samma kolv area i oken.. då finns förutsättningen att man får till ballansen. men allt går att räkna på om man vet hur.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

1302 Rally skrev:
michaelth skrev:

Med en adapter platta går ju mycket att montera.
Att hitta större med samma skivofsett och bult hål avstånd  som vw e nog svårt. Sen är ju frågan om ett glidande en kolvsok.. eller mer traditionellt 2-4 kolv. Avhängigt är ju hur fälgarna ser ut och vilken plats som finns.. större skiva?
Kolv arean skall ju passa till bak ok och h cylinder... viktigt att få ballansen rätt vad sitter bak nu?

Har ok från Saab 900 bak med inbyggd handbroms samt skivor från MB 190, ska ha kvar org bultdelning med ATS fälgar då jag har byggt i 70 tals rallystuk. Skulle det räcka att montera wilvood bromsok samt slitsa eller hålborra skivorna, original huvudbromcylinder.

Har du frågat vad besiktnings killen från Testa ( polaren jobbar för dom )tycker om Wilwood ( man brukar få modifera dom om man skall köra på gatan)
Det med bromsar och hydraltryck  måste man räkna på kolvstorlek i Oken för att få rätt Huvudcylinder
Om du skulle gå in på CSP .de o kolla vad dom har gjort för att få ett godkänt broms kitt fram
Du måste även tänka på du skall ha 60% fram o 40% bak i bromskraft  om du inte skall göra piruett när man gör bromsprovet
Det med bromsar är inget man skall tro och dom brukar vara knöliga
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

jag gick på csp kit, ventilerade skivor fram, solida bak, handbroms,
tüv-godkända för 160 hk med irs bakvagn.
har inte resurser att modda o fixa o hoppas att det funkar.
dyrt?
ja.
känns ok?
ja.
bromsar?
var det det det gällde . . ?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Testa vill ha huvudbromscylinder me större kolvdiam passar då även på att montera typ3 bromsok me lite större kolvdia,  har bromsvåg sen tidigare så m de går att justera bromsverkan, hoppas denna ändring duger

8 Senaste redigerad av Svwerker (2023-04-04 18:29:57)

Svårt att förstå varför man vill ha större huvud cylinder, det blir bara tungtrampat.
Jag har ok från Porsche 911 -72 på min. De oken har om jag minns rätt 48 mm kolvar fram och 38 bak.
Till det kör jag original 19,05 HC och har kanonbromsar.
Porsche har också 19,05 men innan jag visste det så talade många om för mig att jag behövde en större HC.
Det enda som hände var att pedalen tar marginellt längre ner.

Vill du ha tungtrampade bromsar så montera en större annars kör mer original. Det är ju ingen som kommer att ta isär och kontrollmäta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Jag kör också med orginal huvudbromscylinder på min 1303, med skivor bak/Saab 9000 ok. Orginalskivor fram med Talbot Horizon ok.
Och detta har jag kört med i flera år och fungerar hur bra som helst.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983