1

Hej, jag har en 1600 motor som läcker olja bakom remskivan som driver remen till generatorn.
Min fråga är vilken sorts tätning ska det vara mellan blocket o remskivan?
Tacksam för svar. Mvh Kjell

2

Finns ingen tätning, remskivan har ett oljespår som leder oljan tillbaka in i motorn, ser ut som en korkskruv typ, troligen för hög vevhusventilation, så troligen dags att renovera

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

Skåningen skrev:

Finns ingen tätning, remskivan har ett oljespår som leder oljan tillbaka in i motorn, ser ut som en korkskruv typ, troligen för hög vevhusventilation, så troligen dags att renovera

Okej, kan alltså vara täppt i ventilation.
Tack för svaret ska kolla upp detta.

4

anderssonkjellinge skrev:
Skåningen skrev:

Finns ingen tätning, remskivan har ett oljespår som leder oljan tillbaka in i motorn, ser ut som en korkskruv typ, troligen för hög vevhusventilation, så troligen dags att renovera

Okej, kan alltså vara täppt i ventilation.
Tack för svaret ska kolla upp detta.

Om maskin har gått 7000 mil börjar detta problem
Folkvagn sa livstid mellan 7-10000 mil på en vw typ1 maskin  ( man fick guldklocka om man körde längre än 10000 mil )
1600 har kortare liv än en 1300
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke