En bulig skärmkant kan dölja så mycket! Bra jobbat och snyggt blir det. Även fabriksnya dörrar?
52 2023-03-13 13:12:14 Senaste redigerad av rogga (2023-03-16 08:35:33)
En bulig skärmkant kan dölja så mycket! Bra jobbat och snyggt blir det. Även fabriksnya dörrar?
en liten skärmkant och lätt OCD....
fram japp.. får se hur det blir med lastdörrarna..
De här bussarna alltså, vilket kinderägg saknas bara lite choklad
Bra krigat, kommer bli grymt detta som alltid, å gärna en update på åkbilen
De här bussarna alltså, vilket kinderägg saknas bara lite choklad
Bra krigat, kommer bli grymt detta som alltid, å gärna en update på åkbilen
Tack!
jo, det kommer säkerligen bli bra, även om man har sina tvivel ibland. helst när man ser andras bussrenoveringar.. typ Komets, Wieders etc... man önskar ju att man besatt den kunskapen och farten.
55 2023-03-20 13:13:18 Senaste redigerad av rogga (2023-03-27 07:59:53)
så här kan 16 timmar i garaget se ut... man ser knappt att det hänt nått.
B-stolpen från en firma med gröna plåtar fick byggas om så det nästan varit lättare att tillverka en ny från slät plåt.
ett lite snabbt test om golv och hjulhus fortfarande passar mot resten av bilen fick också hinnas med. det ser ut som det passar utan några (större)modifieringar.
Hjulhusen kommer med största säkerhet att byggas om eller bytas ut mot helt nya egentillverkade plåtar då det förmodligen behövs tubbas lite
då jag redan hade 2st 6" fuchskopior från JBW(var tänkt som fälgar till ett släp att ha efter lowlighten) så beställdes 2st 4,5" flat4 kopior.. efter att ha sett hur mycket det skiljer mellan dom kommer jag beställa 2st 6" från flat4 att ha bak på bussen. Dessa två från JBW får agera garage prydnad senare, samt agera som mockup så länge.
Härligt Rogga! Bränn ihop skiten illa kvickt så du får skvätta lite färg på den
58 2023-03-21 08:04:20 Senaste redigerad av rogga (2023-03-21 08:04:36)
Härligt Rogga! Bränn ihop skiten illa kvickt så du får skvätta lite färg på den
Färg, drivlina, bromsar, el, inredning...
tur det är "enkla" bilar i alla fall...
en liten inspirationsbild till mig själv att hålla motivationen upp och ångande...
Karlskandal skrev:Härligt Rogga! Bränn ihop skiten illa kvickt så du får skvätta lite färg på den
Färg, drivlina, bromsar, el, inredning...
Det är ju det som är roligt! Du har bara glassjobbet framför dig så fort det är färg på grejerna
Dra åt öga va snyggt de va med 17" Cosmic
Dra åt öga va snyggt de va med 17" Cosmic
jo, men för mig blir det 15" fuchs till att börja med i alla fall..
lite roligt är det att kolla in dessa fina byggen och inse att deras dörrglipor inte alls är perfekta dom heller...
Tänker du detaljerna? *håller tummarna*
De är väl en folka, lite snett är också rätt
64 2023-03-27 08:09:25 Senaste redigerad av rogga (2023-03-27 08:10:01)
helgen har det blivit lite gjort.
mycket svetsande som inte syns.
En stilla undran är hur den "gröna plåten" anses som den bästa?. Alla plåtar jag hittils köpt därifrån, har INTE passat alls utan stora modifikationer. kanske min buss som är udda, vem vet.(B-stolpen är bara ett exempel)
Fick inre hjulhuset bytt, samt inpassning av skärmkanten bak. gjorde dock ett litet rookiemisstag och kapade på fel sida min linje. får se om jag kan rädda den eller om jag helt enkelt beställer en ny och gör om proceduren.. en får ju skylla sig själv
Tror inte längre den gröna anses som bäst faktiskt
Tror inte längre den gröna anses som bäst faktiskt
Vad anser folket, vilken som passat bäst för sitt behov. för mig är det i alla fall följande.
BBT:s SWT är detsom passat bäst, dock har dom endast "hela" plåtar. efter den är det Autocraft. På delad 3:a/sistaplats de gröna och svarta plåtarna.. allt går ju att få dit med viss ombyggnad.
GB skrev:Tror inte längre den gröna anses som bäst faktiskt
Vad anser folket, vilken som passat bäst för sitt behov. för mig är det i alla fall följande.
BBT:s SWT är detsom passat bäst, dock har dom endast "hela" plåtar. efter den är det Autocraft. På delad 3:a/sistaplats de gröna och svarta plåtarna.. allt går ju att få dit med viss ombyggnad.
Så har nog jag uppfattat det också, även om jag inte haft egen erfarenhet
Jag betraktar såna här avancerade projekt på distans och har ingen egen erfarenhet av grönplåt. Dock har jag tolkat det som att det finns en del svåra grönplåtsbitar till tidiga bussar som inte finns någon annanstans och det är därför man använder dessa. Kvalitén verkar oftast vara sådär.
Den gröna plåten har enligt mig alltid varit tvivelaktig kvalitet på men bättre än inget.
Nu mera finns det ju flera tillverkare med bättre plåtar att välja.
Ser bra ut, kämpa på!
Har ju inte jobbar så mycket med split grejer... men dörrhandtaget på framdörren... ser konstigt ut i plåten. Pressningen/kanten runt handtaget?
Annars ser ju allt du gör super ut... kan du inte klämma en alu/kopparbit/plåt bakom (som svets stöd ) din för breda skarv och svetsa emot? Brukar göra så där plats finns ...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
71 2023-03-27 12:00:07 Senaste redigerad av rogga (2023-03-27 12:02:34)
Har ju inte jobbar så mycket med split grejer... men dörrhandtaget på framdörren... ser konstigt ut i plåten. Pressningen/kanten runt handtaget?
Annars ser ju allt du gör super ut... kan du inte klämma en alu/kopparbit/plåt bakom (som svets stöd ) din för breda skarv och svetsa emot? Brukar göra så där plats finns ...
är samma dörr till 60-67 vad jag fattat som, dom byter bara ut delen runt handtaget. så det får man tenna/spackla som man vill.
jo, tanken är att prova med koppar bakom. har gjort det där det varit lite större hål(där man kommit åt från baksidan)
Okey se där... har själv dilemmat med för" nya" dörrar till mitt bay/skvader "barndoor" bygge.. tänkte mig fälla in oval dörr handtags gropar. . ..
Säkert smidigt för lev att göra dörrarna såhär.. kommer plåten lös? Eller färdig punktad?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Blir bra det du gör.
Nu kanske allt redan är svetsat men..
Jag skulle jag ta en funderare på att byta karossidan upp till midjan.
Med så mycket svets/värme får du mycket spänningar plåten och väldigt mycket efterbearbetning.
Blir bra det du gör.
Nu kanske allt redan är svetsat men..
Jag skulle jag ta en funderare på att byta karossidan upp till midjan.
Med så mycket svets/värme får du mycket spänningar plåten och väldigt mycket efterbearbetning.
Tanken har slagit mig.. provar först ändå. hade jag inte hittat en buckla på på 4cm djup strax bakom dörren så hade det inte blivit lika mycket bytt. därav den konstiga formen på plåten.