51

Riktigt snyggt blev de  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

52

ICQ/ay  Bra jobbat!! hjulen sitter perfekt.. ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

53

Andreas.R skrev:

Riktigt snyggt blev de  ICQ/bf

michaelth skrev:

ICQ/ay  Bra jobbat!! hjulen sitter perfekt.. ICQ/bs

Tack!!  ICQ/ay

Det blir som jag tänkt mig, och helt klart värt arbetet!  ICQ/bp

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

54

Riktigt prydligt och genomarbetat! Detaljer som detta gillar jag skarpt!  ICQ/af

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

55

Kanonbra lösning, Får se om jag snor den till mitt planerade bygge.

För länge sen pratade jag med en kille på Mantorp, han hade en V8 Kadett med kort bakaxel, frågade hur han kortat den.
Och han sa att han kortat drivaxlarna genom att borra hål i ena och svarva ner den andra så den passade i hålet. Sen svetsat ihop dom.

Och hade kört typ 12-13 sek på strippen i några år utan problem.

Och på VW tappar man väl bara drivningen om drivaxeln brister.

"ljushuvud"

56

Smart Gute denna Hella!
Snyggt jobbat! ICQ/ay

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

57

Blev bra!  ICQ/af har en tanke med på att korta min bakvagn på bussen men har funderat på hur man gör med typ1 rören? typ3 ser ju helt klart smidigare ut men kanske svårare å hitta........

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

58

Tack för alla snälla kommentarer, jag blir ju rakt generad....  ICQ/ah

Lars Häsä skrev:

Riktigt prydligt och genomarbetat! Detaljer som detta gillar jag skarpt!  ICQ/af

Tack Lars! Jag har alltid varit imponerad av ditt sinne för detaljer, så det värmer att Du gillar mitt bygge!  ICQ/ay

Mr 56 skrev:

Kanonbra lösning, Får se om jag snor den till mitt planerade bygge.

För länge sen pratade jag med en kille på Mantorp, han hade en V8 Kadett med kort bakaxel, frågade hur han kortat den.
Och han sa att han kortat drivaxlarna genom att borra hål i ena och svarva ner den andra så den passade i hålet. Sen svetsat ihop dom.

Och hade kört typ 12-13 sek på strippen i några år utan problem.

Och på VW tappar man väl bara drivningen om drivaxeln brister.

Tackar! Planka gärna lösningen, det är alltid kul att inspirera till något!  ICQ/bq

EskiL 109 skrev:

Smart Gute denna Hella!
Snyggt jobbat! ICQ/ay

Tack! Men det är nog mer envishet än smarthet som drivit fram den här lösningen....  ICQ/be

Ghia64 skrev:

Blev bra!  ICQ/af har en tanke med på att korta min bakvagn på bussen men har funderat på hur man gör med typ1 rören? typ3 ser ju helt klart smidigare ut men kanske svårare å hitta........

Tackar! Jo, typ 3 rören växer kanske inte på träd direkt.... Men det finns fler möjliga lösningar som jag ser det!
Typ 1 rör är en väg att gå, jag fixade ett par bilder på hur jag tänkte mig att lösa det med korta lagerhubbar från typ 1. Ursäkta det lite taffliga arrangemanget på bilderna, det är bara en hastig mock-up för att visa hur jag menar: plattjärnet får symbolisera svärdet och muttrarna får symbolisera svarvade distanser, och distanserna får man givetvis anpassa efter hur mycket man vill korta rören/drivaxlarna. Rören kortas genom att ta av hubbarna, kapa rören lämplig längd, göra ett nytt urtag för låspinnen och sen montera ihop igen. Sen måste man även göra ett hål igenom stötdämparfästet typ där det svarta strecket vid skruvmejselspetsen är. Dessutom behover man slipa ur svärdet i urtaget för drivaxelröret eftersom hubben är grövre än röret. Sen trär man svärdet genom hålet i stötdämparfästet och bultar ihop med distanser och längre bultar.

En annan väg att gå är att tillverka sina egna tidiga Typ 3 rör! Utgå från vanliga rör med borttagna hubbar, tillverka ett stötdämparfäste/svärdfäste i ca 3mm plåt eller profiler och svetsa på röret, och sen svarva ett lagerhus ur en bit ämnesrör och svetsa dit.

Ytterligare en väg kan vara att ta reda på svetsbarheten i Typ 1 lagerhubbarna, och helt enkelt korta dem!

Jag vill gärna poängtera att jag inte provat någon av dessa lösningar, utan det är rena tankeövningar som uppkommit när jag klurat på min egen bakvagn..... Så det kan finnas luckor och fallgropar som jag missat!

Post's attachments

IMG_0783.1.JPG, 46.77 kb, 756 x 1008
IMG_0783.1.JPG 46.77 kb, 104 downloads since 2023-03-08 

IMG_0784.1.JPG, 53.04 kb, 756 x 1008
IMG_0784.1.JPG 53.04 kb, 97 downloads since 2023-03-08 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

59

Efter provmonteringen så tog jag ur lådan igen och demonterade rören för svetsning av de sista förstärkningarna samt blästring och målning, passade även på att fixa ett mindre oljeläckage; de 3 små hålen för fjädrarna/kulorna till skiftaxlarna var från början pluggade med några rödaktiga plastpluggar som med åren hade blivit tämligen porösa och sköra, och lösningen blev att en kollega printade ut nya pluggar i nån form av PET-liknande plast. De sitter med lite lagom presspassning (de gamla var inte mycket kvar att mäta på efter demonteringen), och jag hoppas det blir tätt. Bättre än innan blir det i alla fall!  ICQ/ap

Post's attachments

IMG_0765.1.JPG, 51.46 kb, 1008 x 756
IMG_0765.1.JPG 51.46 kb, 467 downloads since 2023-03-19 

IMG_0780.1.JPG, 14.02 kb, 1008 x 756
IMG_0780.1.JPG 14.02 kb, 93 downloads since 2023-03-19 

IMG_0781.1.JPG, 56.45 kb, 1008 x 756
IMG_0781.1.JPG 56.45 kb, 99 downloads since 2023-03-19 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

60

När lådan ändå var ur, så passade jag på att slipa ur för frigång för 12v svänghjul, nån gång i förlängningen så ska den motorn som finns med som projekt tidigare i tråden så småningom hamna i den här bilen, och den motorn får 12-volts svänghjul!

Efter montering av drivaxelrören så blev det dags att montera tillbaka lådan i bilen!

Post's attachments

IMG_0785.1.JPG, 49.57 kb, 1008 x 756
IMG_0785.1.JPG 49.57 kb, 96 downloads since 2023-03-19 

IMG_0789.1.JPG, 52.61 kb, 756 x 1008
IMG_0789.1.JPG 52.61 kb, 98 downloads since 2023-03-19 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

61

Meeen SÅ enkelt skulle det såklart inte vara....... ICQ/aq

Vid senaste FolkaFikat så pratade vi lite om växellådor och drivaxlar, och bland annat så kom det upp att någon råkat ut för att drivaxeln glidit ut såpass långt att fulcrumplattorna halkat ur läge, och jag minns tydligt att jag var klart skeptisk till att Tyskarna hade konstruerat saker så att det skulle kunna hända om saker var korrekt monterat...... MEN nu vet jag av erfarenhet att det visst kan hända (om man inte har monterat lagerlocket/packboxhållaren), och hur man än lirkar så glider det inte tillbaka på rätt plats...... Och då var redan motor och låda färdigmonterat, skulle ju bara skruva dit bromsarna!  ICQ/bu   ICQ/bu

Men när allt är rent och snyggt så går det faktiskt att ta bort drivaxelröret och drivaxel utan att ta ur lådan, men det är ganska trångt, så det löste sig någorlunda smidigt trots allt!  ICQ/bp

Det blev även hyggligt trångt mellan bromsskölden och hållaren för genomslagsgummit, så jag fick slipa av hållaren lite för att få frigång.

Med allt på plats så blev det som det var tänkt, däcket går hela vägen ut till skärmkanten, men smiter precis in under skärmen vid nedfjädring!  ICQ/bf

Då återstår framvagnen, men det bör bli enklare...

Post's attachments

IMG_0796.1.JPG, 44.02 kb, 756 x 1008
IMG_0796.1.JPG 44.02 kb, 104 downloads since 2023-03-19 

IMG_0800.1.JPG, 47.12 kb, 1008 x 756
IMG_0800.1.JPG 47.12 kb, 112 downloads since 2023-03-19 

IMG_0805.1.JPG, 46.67 kb, 1008 x 756
IMG_0805.1.JPG 46.67 kb, 101 downloads since 2023-03-19 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

62

Ser riktigt bra ut!  ICQ/bs

63

Kul med en lösning på en grej som inte funkar... hoppas inte för många köper dylika fälgar och tänker "det passar rakt på"  och blir grymt besvikna.....
Snyggt blev det!!!!! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

64

C.Frisk skrev:

Ser riktigt bra ut!  ICQ/bs

Tackar!  ICQ/ay

michaelth skrev:

Kul med en lösning på en grej som inte funkar... hoppas inte för många köper dylika fälgar och tänker "det passar rakt på"  och blir grymt besvikna.....
Snyggt blev det!!!!! ICQ/ay

Jo, just att lösa problemet är väl halva nöjet med att få dit de här fälgarna!  ICQ/bm  Och de passar ju "nästan" rakt på, det är ju bara lite moddade originalbitar inblandade!  ICQ/ag

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

65

Så blev det dags för framvagnen, och det blev en ganska ordinär kortning på 120mm (på bilden är den halvfärdig), och så ett par droppspindlar samt dubbla sänksatser. Spindlarna fick nya spindelbultar och ledbultar, styrlederna blev gamla men friska original, och jag passade även på att borra i fettnipplar i styrlederna. Det här med "underhållsfria" framvagnsleder var en populär nyhet när det kom på 60-talet(?), men jag ser det mest som att de är omöjliga att underhålla....... Fett är billigare än stål, och som jag ser det kan man aldrig smörja sig fattig!  ICQ/ay

Post's attachments

IMG_0801.1.JPG, 56.24 kb, 1008 x 756
IMG_0801.1.JPG 56.24 kb, 102 downloads since 2023-03-26 

IMG_0809.1.JPG, 31.75 kb, 756 x 1008
IMG_0809.1.JPG 31.75 kb, 93 downloads since 2023-03-26 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

66

Framvagnsinställningen fixades lite grovt med en lätt modifierad gardinstång, och för att komma åt med framvagnen justerad till lagom åkhöjd, så pallade jag under hjulen med några bitar 4x4.... inte superstadigt, så det är inget jag litar på så att jag rullar in under bilen, men med en extra pallning precis under mittunneln så kändes det säkert att sträcka in armarna och mäta, och justeringen gjordes genom tankhålet.

Och så en bild på det färdiga resultatet åxå, kunde inte köra ut bilen ur garaget på grund av att en annan bil står i vägen och var inte flyttbar för tillfället så det fick bli inne i det lite trånga garaget.

Nu får den vara klar för sommaren!  ICQ/bp

Post's attachments

IMG_0804.1.JPG, 47.71 kb, 1008 x 756
IMG_0804.1.JPG 47.71 kb, 91 downloads since 2023-03-26 

IMG_0806.1.JPG, 42.93 kb, 1008 x 756
IMG_0806.1.JPG 42.93 kb, 86 downloads since 2023-03-26 

IMG_0807.1.JPG, 37.93 kb, 756 x 1008
IMG_0807.1.JPG 37.93 kb, 91 downloads since 2023-03-26 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

67

ICQ/ay  snyggt !! hoppas se den i sommar bugrauk??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

68

Blå fotsteg också, snyggt  ICQ/bf

69

michaelth skrev:

ICQ/ay  snyggt !! hoppas se den i sommar bugrauk??

Jo, jag planerar att ta soltaksbilen till Stånga nån av dagarna, sen blir det säkert nån annan av bilarna nån annan dag! Det är ju lite av fördelen med att bo nära träffen, det går att variera sig efter humör!  ICQ/bp

GB skrev:

Blå fotsteg också, snyggt  ICQ/bf

Jupp! Jag är svag för färgmatchade bilar, och jag hittade fotstegsmattor, soltak och kederlister i mörkblått när jag var i Bad Camberg 2007!  ICQ/ay
Att det tagit lite tid att få ihop bilen har givit möjligheter att leta delar under många år!  ICQ/af

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

70

Det har inte hänt så jättemycket i garaget sista veckorna, det har varit mer fokus på lite pyssel i trädgården..... Men, Soltaksbilen blev i alla fall klar, tvättad och provkörd till FolkaFikat i början på månaden, och Fastbacken har fått vintehjulen utbytta mot sommarhjul! Nästa punkt på att-göra-listan i garaget är att försöka få dit en dragkrok på Fastbacken, och så behöver den lite vårservice efter vintern!

Är det möjligen nån som har en monteringsanvisning till en dragkrok tillverkad av Etna Fabrikker i Norge? Skulle gärna ha en kopia inför regbesiktningen!

Post's attachments

IMG_0812.1.JPG, 87.9 kb, 1008 x 756
IMG_0812.1.JPG 87.9 kb, 90 downloads since 2023-04-16 

IMG_0815.1.JPG, 67.19 kb, 1008 x 756
IMG_0815.1.JPG 67.19 kb, 92 downloads since 2023-04-16 

IMG_0821.1.JPG, 83.92 kb, 1008 x 756
IMG_0821.1.JPG 83.92 kb, 91 downloads since 2023-04-16 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

71

Hella skrev:

Det har inte hänt så jättemycket i garaget sista veckorna, det har varit mer fokus på lite pyssel i trädgården..... Men, Soltaksbilen blev i alla fall klar, tvättad och provkörd till FolkaFikat i början på månaden, och Fastbacken har fått vintehjulen utbytta mot sommarhjul! Nästa punkt på att-göra-listan i garaget är att försöka få dit en dragkrok på Fastbacken, och så behöver den lite vårservice efter vintern!

Är det möjligen nån som har en monteringsanvisning till en dragkrok tillverkad av Etna Fabrikker i Norge? Skulle gärna ha en kopia inför regbesiktningen!

Prydligt! Skönt att möta våren i en nytvättad vagn!
Vems är Shoebox Forden? Ser hal ut även den!  ICQ/ay

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

72

Lars Häsä skrev:
Hella skrev:

Det har inte hänt så jättemycket i garaget sista veckorna, det har varit mer fokus på lite pyssel i trädgården..... Men, Soltaksbilen blev i alla fall klar, tvättad och provkörd till FolkaFikat i början på månaden, och Fastbacken har fått vintehjulen utbytta mot sommarhjul! Nästa punkt på att-göra-listan i garaget är att försöka få dit en dragkrok på Fastbacken, och så behöver den lite vårservice efter vintern!

Är det möjligen nån som har en monteringsanvisning till en dragkrok tillverkad av Etna Fabrikker i Norge? Skulle gärna ha en kopia inför regbesiktningen!

Prydligt! Skönt att möta våren i en nytvättad vagn!
Vems är Shoebox Forden? Ser hal ut även den!  ICQ/ay

Forden e väl vinterbilen ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

73

Lars Häsä skrev:

Prydligt! Skönt att möta våren i en nytvättad vagn!
Vems är Shoebox Forden? Ser hal ut även den!  ICQ/ay

michaelth skrev:

Forden e väl vinterbilen ICQ/ay

Shoeboxen är min, och det stämmer att den är tänkt som lite året runt bruksbil! Det började med att en god vän vid nåt tillfälle sa att "livet är för kort för att åka tråkig bil", och jag tänkte väl lite på det där och konstaterade att min Passat Variant -91:a är lika tråkig och ful som den är pålitlig och rymlig så jag började se mig om efter en Amazon Combi..... Jag har haft en sån tidigare som byggdes i lite custom-stil, och jag tänkte mig något liknande igen! Men, Ama Combis har blivit sjukt mycket dyrare sen jag hade min förra så jag kunde köpa en Shoebox Kupé för marginellt större peng så då blev det så!  ICQ/bp

Det är ett gammalt USA-bygge, så det finns att göra i karossen men den är i alla fall körklar och så är den regad med 302:a, automat, skivor fram och 8" bakaxel, planen framåt är 2" sänkning över ramen (golvet är dåligt), frenchade lyktor fram o bak, rensa bort nummerskyltspressningen och dörrhandtagen, en måttlig (2") taksänkning och så en typ Californiavit lack med flammor..... Hittar jag en vettig bakre stötfångare typ Pontiac -56 så ska den dit åxå.

Senaste vintern blev det inget kört med den av olika anledningar, men jag ska försöka få tid att göra klart sommarhjulen till den (WW diagonaler med riktigt mörkt röda, nästan svarta plåtfälgar) så att det kan bli åkt några svängar i sommar!

Post's attachments

IMG_0826.1.JPG, 82.08 kb, 1008 x 756
IMG_0826.1.JPG 82.08 kb, 102 downloads since 2023-04-18 

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)