1 Senaste redigerad av melissa (2023-03-18 17:00:56)

Hallå är det någon som provat att ha en weber40idf med vilket resultat i så fall? vilken bestyckning ? MVH Peter

2

Singel idf är ju inte den bästa lösningen, sedan beror ju bestyckning på toppar,kamaxel ,cylindervolym osv

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

3

melissa skrev:

Hallå är det någon som provat att ha en weber40idf med vilket resultat i så fall? vilken bestyckning ? MVH Peter

Det var många årsen man försökte med sådan
Man måste ha förvärmnings rören kopplade för det inte skall frysa
Var ganska jobbigt att bestycka (även med bredbandslambda)  o fick det inte riktigt bra så insuget hamnade i skrotlådan
Köpte en förgasare till o nya insug så funkade riktigt bra

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

En weber i mitten funkar bara om du har ett insug med två separata rör till höger och vänster sida. Insug med ett stort plenum under förgasaren ger ingen effekt förutom väldigt hög bränslekostnad och risk för att slå huvudet i framrutan när flatspotten ger sig tillkänna.

5

Jag kör mittmonterad singel Weber 40 DCN på en lätt vässad 1600 DP. Funkar bra tycker jag. Kör med 009 fördelare, inga problem med ”flat spot” utan bra körbarhet även i stadstrafik, även om man får jobba lite med växlarna…
Motorn är ett gammalt Trimco-bygge, helt bevarad i det utförandet som den byggdes på 80-talet och startad för allra första gången i höstas.
Insuget är den specialvariant för mittmonterad Weber 40 DCN som Trimco tog fram på 80-talet och som fortfarande tillverkas och säljs av Misab.
Vet inte om det finns liknande lösningar till 40 IDF, men visst är det möjligt att få det att funka med mittmonterad tvåportsförgasare.

6

Återfalls-Mattias skrev:

Jag kör mittmonterad singel Weber 40 DCN på en lätt vässad 1600 DP. Funkar bra tycker jag. Kör med 009 fördelare, inga problem med ”flat spot” utan bra körbarhet även i stadstrafik, även om man får jobba lite med växlarna…
Motorn är ett gammalt Trimco-bygge, helt bevarad i det utförandet som den byggdes på 80-talet och startad för allra första gången i höstas.
Insuget är den specialvariant för mittmonterad Weber 40 DCN som Trimco tog fram på 80-talet och som fortfarande tillverkas och säljs av Misab.
Vet inte om det finns liknande lösningar till 40 IDF, men visst är det möjligt att få det att funka med mittmonterad tvåportsförgasare.

Det är lite skillnad på en IDF 40 och 40 DCN(F)  dessa förgasare satt på ferarri dino o några andra
Samma med insuget är mycket stor skillnad på hur det funkar
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke