Har sett att det är lämpligt att vända p-ändarna så de konar in underifrån i spindlarna vid sänkning av 1302 och tidiga 1303 - för att minimera "bump steer" - men är det tokigt att göra eller onödigt vid kuggstångsstyrning (1303 -75)?
För att undvika bump steer på 1302/03 så s is a great place to ka styrstagen vara parallelka med bärarmarna.
Att flippa styrstagen borde öka bump steer.
Jag har aldrig märkt att bump steer är ett problem på dessa bilar.
Några andra saker att tänka på när de sänks är att caster kan bli negativt och då blir bilen instabil.
Vidare så blir även camber påverkad vilket även det ger en instabil bil.
Det största problemet brukar vara att man inte förstår vikten av en korrekt hjulinställning, både fram och bak.
Ali G
Kuggstången är överlägsen styrsnäckan.
1303S (-73) som jag har, har jag monterat en kuggstång på: 200+ km/h med en hand på ratten.
Men som Swerker skriver; se till att göra en ordentlig hjulinställning, på alla hjulen.
Har en till renoverad kuggstång. Hör av dig om du är intresserad.
Tack båda för svar och tips. Ska justera alla vinklar när karossen ligger på plats. Har koll på caster och camber fram. Kuggstången jag har är fräsch, men tack för erbjudandet. Sparar det....ifall
Det där med bump steer
De bör finnas för det gör det på alla std bilar
Lättaste sättet är ta bort fjädrana Ställ bilen i den höjden som den skall köras
Sen två långa linjaler på hjulet Mät en höj o sänk så ser du vad det blir i mm skillnad
Man snackar om en triangel. topp på fjäderben Infästning av bärarm i karossen nästa punkt är ledpunkt på styrväxel som avgör hur mycket bump steer det blir
Under 5-6 mm är det ingen som märker vid normal körning
Man kan labba med höja o sänka styrväxelen för minska detta eller flytta ledpunkten på styrväxelen
Man kan även ändra akerman vinkelen för minska
Dom som är riktigt sjuka labbar med en ställbar raket på styrarmens ledpunkt (länkleds lagring)( upp o ned 1-2mm enbart RACING )
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack! Bra tips och metod. Är inte speciellt orolig längre..
Jag flippade de inre styrlederna på min sänkta pickup för att få en bättre vinkel på styrstagen, sen gjordes hjulinställning och fick påtagligt mycket bumpsteer, så blev att bygga om till original igen 
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar