Snygg motor!
Snyggt! Och vilka luftfilter får vi se?
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Fruktansvärt bra gjort Henrik!
Vart finns denna skönhet?
Dåligt med uppdateringar i tråden, men jag kan i alla fall visa konverteringen av tankmätaren till 12V.
Första planen var att ta en 12V tankmätare och måla den vita nålen röd, men det visade sig att även typsnittet skilde sig mellan 6V (röd nål) och 12V (vit nål).
I stället tog jag hjälp av en garagegranne som flyttade den röda nålen och skalan till 12V mekanismen. Enormt pilligt jobb, eftersom mätaraxeln har ungefär samma diameter som ett hårstrå.
Sedan transplanterades den ombyggda bränslemätaren (till höger) in i bilens original mätarhus. Original 6V bränslemätare (till vänster) sparas i högen med originaldelar om man någon gång vill bygga tillbaka till original.
Ny mätare i original mätarhus.
Så här blev slutresultatet.
Dåligt med uppdateringar i tråden, men jag kan i alla fall visa konverteringen av tankmätaren till 12V.
Första planen var att ta en 12V tankmätare och måla den vita nålen röd, men det visade sig att även typsnittet skilde sig mellan 6V (röd nål) och 12V (vit nål).
I stället tog jag hjälp av en garagegranne som flyttade den röda nålen och skalan till 12V mekanismen. Enormt pilligt jobb, eftersom mätaraxeln har ungefär samma diameter som ett hårstrå.
Sedan transplanterades den ombyggda bränslemätaren (till höger) in i bilens original mätarhus. Original 6V bränslemätare (till vänster) sparas i högen med originaldelar om man någon gång vill bygga tillbaka till original.
Ny mätare i original mätarhus.
Så här blev slutresultatet.
Tjusigt ! Dessa typen av jobb gillar jag själv att greja med !
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Bra jobbat! Snyggt projekt och tråd rent generellt!
Insta: @tob_356
Bra jobbat! Snyggt projekt och tråd rent generellt!
Insta: @tob_356
Snyggt!
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Att koppla och pröva el ger inga bra bilder, men ett annat jobb jag har påbörjat är att ta av dörrsidan på förardörren för att försöka se varför dörrstoppet inte fungerar. Redan när jag köpte bilen för över 20 år sedan visade blanklisten på förardörren tydliga spår av att dörren öppnats för långt.
Det är nog anslagsgummit som har gett upp. Lätt att byta.
61 2022-01-27 17:36:02 Senaste redigerad av HenrikL (2022-01-27 17:39:03)
När jag hade tagit loss dörrstoppet var det uppenbart vad felet var. Allt som hörde till stopp-funktionen hade ramlat bort.
Riktigt snygg Notch! Alltid kul med små uppdateringar!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Först försökte jag få till funktionen som håller dörren öppen, men det blev inte speciellt bra. Det sitter några mässingsbleck inne i dörren som ska hjälpa till att hålla dörren öppen, men de är väldigt slitna i mina dörrstopp. Jag ska försöka hitta andra Typ 3 dörrstop och fixa dem i lugn och ro. De nuvarande stoppen får duga tills vidare.
Funktionen som hindrar dörren att öppnas för långt är i alla fall fixad. Nytillverkade gummin som "P." tipsade om ovan, en hemgjord bricka och en kapad saxpinne av samma typ som säkrar bakaxelmuttern.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
67 2022-09-25 14:03:15 Senaste redigerad av HenrikL (2022-09-25 14:09:31)
När insidan av dörren var åtkomlig passade jag på att byte den övre-bakre kanallisten till rutan. Den gamla hade svällt och gjorde det svårt att hissa ned rutan. Dessutom plockade jag ur låskistan och gjorde rent och smorde den.
Vinylen hade delvis släppt från dörrsidorna och det limmades tillbaka. Slutligen blev det åldersbeständig byggplast som fuktskydd.
När man håller på med 1962-65 Typ 3 dörrsidor förundras man över hur många delar det är och vilken tid de tar att montera. Fabriken insåg väl detsamma och förenklade dörrsidorna från och med 1966.
68 2023-02-25 12:55:40 Senaste redigerad av HenrikL (2023-02-25 12:56:16)
Ratt denna säsong blir en patinerad 36 cm Moto-Lita som räddats ur en Typ 3 folkracebil. Det är en gammal Moto-Lita, vilket man ser på att loggan är på "nedåt-ekern" och inte på "höger-ekern".
Tyckte den kom för nära blinkersspaken, så jag lade till en 25 mm spacer.
Blev snyggt med Moto liita ratten .
Snyggt
Ett annat irriterande problem var att vänster förgasare inte släppte "högtomgången" när chokespjället öppnade. Det visade sig att en arm (röd pil) inte rörde sig fritt på chokeaxeln (blå pil). Ett försök att plocka ut axeln föll på att det var hopplöst att få loss skruvarna till chokespjället.
I stället blötlade jag förgasaröverdelen i avfettning i en månad, gjorde rent allt med bromsrengöring och slutligen smörjning med tunn olja. Det verkar ha löst problemet.
Dags för ett litet livstecken. Sedan senast har jag limmat fast en ny list kring det främre bagageutrymmet. Listen är köpt från ISP West.
Några lärdomar:
1. Kontaktlim gillar inte kyla. Se till att limmet är minst 20 grader varmt.
2. Kladda inte med tuben och fingret. Pytsa upp kontaktlim i en skål och använd en pensel för att fördela. Penseln kan göras rent med förtunning.
3. Lägg på kontaktlim på båda ytorna och låt torka ca 10 min. Lägg sedan på ett nytt jättetunt lager kontaktlim på båda ytorna och låt torka 3 min. Då både hugger limmet och kan även lossas och justeras. Tips från YouTube.
4. Den nytillverkade listen är lite bredare än original, vilket gör att den inte får plats mellan den uppvikta plåtkanten och kederlisten. Antingen får man trycka ihop listen när man trycker fast den (svårt) eller också skära bort några millimeter av bredden (också svårt att få snyggt).
Bra jobbat.
Min bokstavskombination tvingar mig att tipsa om att kontaktlim kan spädas och tvättas bort med Aceton ;-)
Något slags jubileum i dag då jag ägt bilen i exakt 25 år.
Något slags jubileum i dag då jag ägt bilen i exakt 25 år.
Stort GRATTIS!