Ska vi vara petiga så är nog staden Hälsingborg med tanke på hur fin och blank bussen ser ut är nog bilden tagen före 1971.
951 2023-01-23 14:21:13 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2023-01-23 16:38:58)
Så är det. Däremot var jag inte riktigt i ålder att glädjas åt Märklin- eller Wikinginköp under Hälsingborgseran. Mina Hälsingborgståg utgjordes möjligen av briotåg...
Det är intressant att Helsingborg nyttjade "Ä" mellan 1912 och 1971. Samtidigt, 1912, övergick Engelholm också till att stava med "Ä". Det gör de fortfarande.
I allra sydligaste Sverige var man inte lika tolerant mot umlaut. Trälleborg, som föregick Hälsingborg och Ängelholm med tre år fick redan 1937 nog, och övergick till "E"...
Men, bilden utanför KG:s är med största sannolikhet tagen i Hälsingborg!
Tack och lov kom denna aldrig i produktion. Hade passat bra i filmen Bilar.
Ja Colani.... det namnet har man inte hört på ett tag, kanske lika bra.
Tycker mig minnas en hord av märkliga skapelser med mjuka former..
/S
1994 blev jag erbjuden en VW Colani men avböjde vänligt..
Men slog till på två lyxbussar (-54 &-57) och en -52 kombi istället som samma person hade stående.
Ett alternativ på shorty
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Någon som gjort verklighet av den här Photoshop'n!
Hamburgarhak och pizzeria i Peru
Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|
Stepside pickup's
Denna var riktigt udda
Hittade bilden i flödet på instagram, på nån utländsk vw sida.
Regskylten är ju svensk.. och om man kollar på transportstyrelsen så står den som en orange vw 113 från 68, med en passagerare och utbytt motor.
Står även ”bilen stulen”
Miljön på skroten ser inte så svensk ut? Eller
Nån som vet nått om den bilen eller byggaren?
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Den blev avregistrerad 2019 dvs såld till utlandet.
Jo, det verkar så. Men hur kan det då vara registrerat som stulet? Man kan väl inte exportera en stulen bil, iaf inte med papper hos transportstyrelsen?
Och varför göra jobbet med att köpa en bil från Sverige för att ställa den på en skrot? Den kan ju inte ha rullat så mycket i sitt nya land då den har svenska skyltar?
Den är så speciell så nån här borde veta nått om byggare och historia
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
Bilen kommer från Norsholm utanför Norrköping. En äldre man var ägare. Han hade en Bay-pickup, en Bay-buss och denna "konstiga" bil med en typ 4-motor (tror jag). När jag såg den tyckte jag inte så mycket om den, men idag skulle jag kanske kunna tänka mig att ha.
Wesfalia Syncro 88a, 97a Mexico
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK & typ2klubb
problem är ju att ibland när man säljer till utlandet att nya ägare aldrig registrerar bilen i sitt nya land kör hem bilen med svenska skyltar.
sen kan inte den gamla ägaren skicka in skyltarna och släcka identiteten. vilket ofta resulterar i att man säger den är "stulen" för att slippa betala reg avgift. och inte få typ olika felböter..
sen är ju bilen svår för nya ägaren att sälja utan reg i det landet..annat än i delar.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Så här såg den ut september 2014
jag var och tittade på den i norsholm som erik nämnde
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Denna var riktigt udda
Hittade bilden i flödet på instagram, på nån utländsk vw sida.Regskylten är ju svensk.. och om man kollar på transportstyrelsen så står den som en orange vw 113 från 68, med en passagerare och utbytt motor.
Står även ”bilen stulen”Miljön på skroten ser inte så svensk ut? Eller
Nån som vet nått om den bilen eller byggaren?
Jag skulle nog tro att bilden från skroten är i swe.
Det står en merca bredvid och en baklastare syns i bakgrunden. Baklastare är ju typ så svenskt som det går när det kommer till lastmaskiner.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
lasslo skrev:Denna var riktigt udda
Hittade bilden i flödet på instagram, på nån utländsk vw sida.Regskylten är ju svensk.. och om man kollar på transportstyrelsen så står den som en orange vw 113 från 68, med en passagerare och utbytt motor.
Står även ”bilen stulen”Miljön på skroten ser inte så svensk ut? Eller
Nån som vet nått om den bilen eller byggaren?
Jag skulle nog tro att bilden från skroten är i swe.
Det står en merca bredvid och en baklastare syns i bakgrunden. Baklastare är ju typ så svenskt som det går när det kommer till lastmaskiner.
Den står på en skrot i östergötland.
971 2023-03-28 11:45:38 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2023-03-28 12:47:29)
Det här var ju dumt.
Onykter 17 åring i Schwimmwagen är ingen bra kombination.
Det här var ju dumt.
Onykter 17 åring i Schwimmwagen är ingen bra kombination.
De där va ju väldigt tråkigt att se . hur många Scwimmwagen kan de finnas kvar totalt?
En schwim lär väl tåla det, välta tillbaka, byta ruta och knacka lite plåt. Sen är den på gång igen
Den har kanske inte väghållning som en full 17åring behöver
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
En schwim lär väl tåla det, välta tillbaka, byta ruta och knacka lite plåt. Sen är den på gång igen
Den har kanske inte väghållning som en full 17åring behöver
Ja det där är nog inte så farligt som det kan se ut.
Den har nog varit med om värre saker förr.
VW typ 166 är den mest producerade amfibiebilen i historien med totalt 15584 st.
Mellan 1941 till 1944 tillverkades 14276 vid Fallersleben och 1308 av Porsche.
Circa 200 st är med i Schwimmwagenregistret varav 13 st är i orenoverat skick.
Mörkertalet lär vara hyfsat då var och varannat armé och militärmuseum både i Sverige och utomlands brukar ha en Schwimmwagen. Till det kommer alla knepiga militärsamlare som har en i gömmorna och som aldrig kommer i kontakt med andra VW-människor.
Min gissning är att minst 250-300 har överlevt.
Ralph Nader kanske hade rätt om pendelaxlars väghållning :-)