Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/fd89ae191d7de611098817ba570695a4.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

1 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-04-19 08:21:59)

Ett par fina original sökes och gärna med de svarta runda bitarna som ska sitta bakom.

Ska ha till min Ghia men de satt även på typ 1.

070-tre779253

Post's attachments

0812BCC5-D699-42CE-92E3-A7DD1B2FC171.jpeg, 24.17 kb,  x
0812BCC5-D699-42CE-92E3-A7DD1B2FC171.jpeg 24.17 kb, file has never been downloaded. 

57D7B2D3-4F66-4FDA-A016-7F88D9B05106.jpeg, 24.17 kb, 292 x 262
57D7B2D3-4F66-4FDA-A016-7F88D9B05106.jpeg 24.17 kb, 92 downloads since 2023-02-23 

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

2

Bump

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

3

https://vwcustomspeed.com/produkt/Fonst … p-Typ-1-67

4

Tack men jag önskar original då repro alltid är repro och dessa är inte så bra.

Motala

5

Har ett par original som jag har sparat i många år ifall det skulle dyka upp en 67a och det gör det inte.
Bättre att dom kommer till användning.
Saknar den svarta plast ringen.
Kanske inte i superskick men lite puts brukar hjälpa  ICQ/bs
400:- för båda

Post's attachments

20230226_111604.jpg, 332.48 kb, 1613 x 784
20230226_111604.jpg 332.48 kb, 88 downloads since 2023-02-26 

20230226_111616.jpg, 447.01 kb, 1613 x 784
20230226_111616.jpg 447.01 kb, 77 downloads since 2023-02-26 

20230226_111624.jpg, 228.73 kb, 1412 x 686
20230226_111624.jpg 228.73 kb, 87 downloads since 2023-02-26 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

6

Jag har vevar och tre st svarta brickor.
Har ingen bild nu men kan fixa....
// Macke

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

7

Tack men jag önskar original då repro alltid är repro och dessa är inte så bra.

Det där är nog inte hela sanningen...
"Repro" innebär att återge ett original. Vi som växte upp och gjorde reklam innan pixlarnas tid minns repro-kamerorna som prydde alla reklambyråer värda namnet. De "reproducerade" ett original. I det fallet genom att fotografera av. Det blev en kopia. Ibland bra.

När det gäller delar till gamla bilar är "repro" bara en kategori av nytillverkade reservdelar. "Repro" är oftast vad man gör om man inte har tillgång till originalritningar och måttspecifikationer. Då mäter man av och gör så gott man kan. Oftast blir det fel någonstans. Många plåtdelar som passar dåligt är exempel på "repro". En tillverkare an plåtgrejor i, låt säga Taiwan, får en plåtbit, t ex en kylplåt. med instruktionen: "gör sådana här". Då gör tillverkaren bäst han kan, dvs reproducerar plåtbiten efter den förlaga som han har fått i näven.

Inga mått eller toleranser är angivna på ritning, utan bara en grej att reproducera. Kan bli OK, men det kan också bli fel.
En av de allra bästa exemplet på "repro" genom tiderna var när Svenska Flygmotor AB under andra världskriget kopierade den amerikanska motorn Twin Wasp helt utan ritningar. Bara genom att utgå från några motorer som redan fanns i Sverige lyckades man göra en "kopia" som var bättre än originalet! Inte betalade man licenspengar heller. Jänkarna hade full koll på vad som pågick, men var helt övertygade att inge skulle kunna lyckas med att bara planka en så komplicerad sak som en motor rakt av. Efter krigsslutet förklarade Sverige vad man gjort och bad lite förläget om ursäkt. Ursäkten godtogs, om man betalade en retroaktiv licensavgift... på en dollar. ICQ/ag

I bilvärlden blir dock en del "repro" som görs utan originalritningar (eller motsvarande) ganska dåliga.

Men, låt oss inte för en sekund blanda ihop "repro" med "nytillverkad". Jag vet att nästan alla gör det...
En "nytillverkad" del till en gammal bil behöver inte vara det minsta sämre än en originaldel. Det finns många tillverkare som fortfarande är kvar i branschen, och som på 50- 60- och 70-talet var underleverantör till biltillverkarna. Många av dessa har all dokumentation kvar, och ofta även erforderliga originalverktyg, för att kunna nytillverka gamla delar. Då är det inte fråga om en reproduktion, utan bara ren nytillverkning.

NOS, då?

Idag har bokstäverna "NOS" fått en nästan religiös innebörd. Somliga tror att "NOS" alltid är det enda som duger om man ska originalrenovera. Har man gått igenom ett parti "NOS" gummidetaljer till gamla folkisar inser man att så inte är fallet. Ej heller efter att ha sorterat sig igenom ett parti med "NOS" motor- och växellådsdelar, där samtliga var mer eller mindre korrosionsskadade och oanvändbara. "NOS" (New Old Stock) innebär bara att delarna är nya på så vis att de inte monterats på en bil. Hur de har förvarats under alla de år som gått sedan de var "nya" är det ingen som vet. Inom (gitarr-) förstärkarvärlden är "NOS" elektronrör det bästa man kan ha, tycker de som är världsmästare. Inte många vet att de "NOS" rör som flyter runt på marknaden nästan alla har hunnit bli testade, och har vid test visat sig vara mer eller mindre bristfälliga jämfört med originalspecifikationerna. De säljs i ett parti som "NOS" till någon stackare, som mäter upp och ändå bestämmer sig för att behålla de minst dåliga. För att minska den ekonomiska förlusten säljer han resten vidare som "NOS", till någon annan, som mäter upp och ändå bestämmer sig för att behålla de minst dåliga. För att minska den ekonomiska förlusten säljer han resten till någon annan, som mäter upp och ändå bestämmer sig för att behålla de minst dåliga. För att...

Fråga mig inte hur jag vet.

När det gäller bildelar blir det ännu mera komplicerat. Vad vill man uppnå med "original"?
Ska det SE UT exakt som det gjorde när bilen lämnade fabriken?
Ska det KÄNNAS som det gjorde när bilen var ny?
Ska det vara delar som ÄR GJORDA på samma ställe som de tillverkades... 1967?
Ska delarna vara TILLVERKADE AV samma företag som gjorde grejorna?

Detta är frågor som det inte finns något svar på. Är det den molekylära sammansättningen av järnatomerna i plåtbiten? Är det passformen? Är det viktigast att det sitter en VW-dekal på plåtbiten innan lack? När det gäller plåtbitar är det inte ovanligt att VW:s original pressverktyg hittat ut till eftermarknadstillverkare, åtminstone i sydamerika och Mexico. Kanske för att de var utslitna?

Ett annat intressant exempel är de tillverkare, som jag nämnde ovan, som faktiskt gjorde grejor redan på sextiotalet år VW och som fortfarande har kvar originalverktygen. Om de väljer att dra igång en liten serie nytillverkade reservdelar innebär ju detta inte på något sätt att det automatiskt blir "repro" och tydligen därmed automatiskt sämre än original… Det blir helt enkelt nytillverkade originaldelar.
Vi kan ta ett annat exempel. Till en av mina femtiotalare har jag samlat ”reservdelar” sedan många år tillbaka. På ett sätt har samlandet blivit en hobby i sig. Vi kan titta på dörrhandtag till en ”early oval”.
Där har jag hittat ”NOS”. De ligger i en fin originalkartong som det står ”unerbittlich im Werk geprüft” på. Det känns ju tryggt. De ligger i original vaxpapper också. Kan det bli bättre? Jo, det hade det kunnat vara om kromet varit helt hundraprocentigt.
Vad har vi mer? Jo, två andra dörrhandtag från exakt samma underleverantör, Huf. Dessa handtag är i perfekt skick! Helt fantastiskt originalskick! Men, ”tyvärr” kommer de från en batch som Huf levererade till någon annan än VW. Därför är VW:s originalnummer på insidan av handtagen bortslipat innan kromningen… (De flesta känner säkert till gaffeltruckstillverkaren.)
Det finns också tidig ”repro” av sämre kvalitet. Den går bort. Idag finns det nytillverkade av fantastiskt god kvalitet, som jag inte en sekund skulle tveka att sätta på en renoverad bil. För min del kommer ”Huf original” i nyskick att hamna på bilen, någon gång. ”NOS” passar bäst i ett coolt skåp tillsammans med andra ”titta-vad-jag-har” grejor.
Om vi återgår till dörrhandtag, så ligger en del av ”nybilskänslan” i att saker som rör sig inte har hunnit bli glappa. Ett exempel kan vara låsmekanismerna till ventilationsrutorna. Även sådana med fint krom kan vara slappa och sladdriga. Knoppen på dörrhandtagen är ganska enkelt lagrad i veven. Tanken var aldrig att de skulle hänga med i drygt femtio år. Bilen skulle vara skrotad innan dess…
Mitt val är enkelt. Jag hade alla dagar i veckan valt fina, nytillverkade handtag med ”original” glappkänsla i knoppen över ett par slitna ”original”. Om jag nu mot alla odds hade haft ett par ”NOS” som inte blivit skadade av dålig lagerhållning under femtiofem år hade dessa åkt på…

Just my cents. Detta skulle kanske ligga under någon annan rubrik?

8 Senaste redigerad av EskiL 109 (2023-02-27 22:36:25)

Tja gubbar!

Nu tände det till i tråden! Tack!

@Niklas: Lysande! Kan nog funka.
@Macke: Hur är skicket på dina? Skicka gärna bild men det är svårt att se ibland.

Jean-Banan: Lysande inlägg! Håller med dig och jag uttryckte mig lite otydligt och klumpigt. Allt är inte skit. Tex så tycker jag min flat-4 gt ratt väldigt bra gjord. Men…. Vevarna har jag klämt på hos Folkabiten och faller inte mig i smaken då känslan avviker för mycket från ”the real-deal”. Glappa ur kartong! Dessutom kändes gummit väldigt plastigt.

Just känslan är ju upp till var och en. Annat personligt exempel: Jag har korrekta kamax bult på bilen men varken lack eller inredning är original. Eller fälgarna…eller…motorn…eller höjden på bilen. Men Kamax ska det vara….känsla.

Motala