676

Trodde  det skulle vara massa frågor på sista inlägget
Men alla har 100% koll på sin broms (koppling )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

677

PPRMicke skrev:

Trodde  det skulle vara massa frågor på sista inlägget
Men alla har 100% koll på sin broms (koppling )
/// Micke

Däremot läst 3-4 gånger och försöker ta in allt. Gillar den här tråden skarpt även om jag aldrig kommer bygga något räseråk själv. Tycker det är jätteintressant däremot!

678 Senaste redigerad av Mr 56 (2023-02-18 08:20:59)

Kör man 1200 med 34hk, är inte kopplingen problemet ;-)
Men det betyder inte att det inte är intressant läsning.
Har inte så mycket att bidraga med dock.

"ljushuvud"

679

Mr 56 skrev:

Kör man 1200 med 34hk, är inte kopplingen problemet ;-)
Men det betyder inte att det inte är intressant läsning.
Har inte så mycket att bidraga med dock.

Fast 34hk i en 50-talare får väl ändå ses som uppskrämt?  ICQ/af

Samma här. Har inga planer på att bygga något liknande, men det gör det ju inte mindre intressant att läsa och ta del av bygge och kunskapen. Fortsätt! ICQ/bi

680 Senaste redigerad av erich (2023-02-18 10:32:43)

Räknar med att hela övelsen går ut på å hitta passande slir versus grepp /slitasje ..  Detta möjligtvis för att "spara" låda ock kopling ..
+ att tiderna ska bli bästa möjliga  ICQ/ac  (eller e jag ute ock cycklar nu ICQ/ab)

Mvh

JETech , S. Halland

681

hej hopp!

Noterade att du inte använder original typ bygeln för att hålla fast ventilkåporna på ms 230 topparna.

Jag har erfarit att med bygel så kan kåporna röra sig en smula med läckage som följd.

Dessutom har JPM på mina toppar fräst bort en del av tätytan för att få utrymme för vipparmsmekaniken vilket medför att O-ringstätningen inte med säkerhet träffar tätytan oxå med läckage som följd.

Har du moddat dina kåpor av samma orsak eller bara för att få en robustare lösning?

Kan du möjligen tipsa mig om var jag kan finna lämpliga förlängningsmuttrar med fingängad M8 och rätt härdning för att ersätta vipparmsmuttrarna och få en gänga att skruva fast venilkåporna med.

(detta eftersom att jag överväger en liknande lösning som på dina)

/Janne i Arboga

682

När man vill köra fort så måste man slira för motorn får ALDRIG gå ner i varvtal

Det jag blir lite nyfiken på är hur stor inverkan svänghjulets vikt har för att undvika varvtalsdropp. Ett klassiskt "trimknep" för att få en liten VW-motor att kännas piggare är ju att lätta svänghjulet. Detta tillför inte någon som helst ökning av kraft att driva fram bilen, utan gör bara att motorn svarar lite bättre på gasen. Trots detta har "lättat svänghjul" blivit någon form av grej som många ska ha i samband med all trimning, även om man bara ska köra fort rakt fram.
Det är en helt annan sak med formel V och annan banracing, där man hela tiden växlar upp och ned. Dessutom torde all viktbesparing vara positiv i de sammanhangen.
När du väl fått snurr på svänghjulet, även om det skulle ta någon tiondel längre än med ett lättat svänghjul, borde väl det vara en stor fördel med ganska stor massa i rotation, för att förhindra varvtalsdropp vid växlingarna? Eller tänker jag helt fel?

683

Lite arkivforskning innan man ställer frågor hade varit bra. ICQ/ah

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=8061

684

Det är väl ändå rätt stor skillnad mellan en formelV och en dragracingbil. Det är inte vanligt att man på strippen växlar ner och försöker igen. Med liten motor och lättad bil gör ett tungt svänghjul nytta i starten (bilen boggar inte),och varvet hålls uppe vid växlingar och den rörliga massan ser till att bilen inte saktar in. Ni som inte tror på detta är helt och hållet välkomna att köra med lättat svänghjul så kan vi kanske jämföra hur bilen klarar av 401 meter med en 1585cc motor med förgasare.

685

m02cjoho skrev:

hej hopp!

Noterade att du inte använder original typ bygeln för att hålla fast ventilkåporna på ms 230 topparna.

Jag har erfarit att med bygel så kan kåporna röra sig en smula med läckage som följd.

Dessutom har JPM på mina toppar fräst bort en del av tätytan för att få utrymme för vipparmsmekaniken vilket medför att O-ringstätningen inte med säkerhet träffar tätytan oxå med läckage som följd.

Har du moddat dina kåpor av samma orsak eller bara för att få en robustare lösning?

Kan du möjligen tipsa mig om var jag kan finna lämpliga förlängningsmuttrar med fingängad M8 och rätt härdning för att ersätta vipparmsmuttrarna och få en gänga att skruva fast venilkåporna med.

(detta eftersom att jag överväger en liknande lösning som på dina)

/Janne i Arboga

Tjänare
Dom kåperna som jag använder har U list runt ( CB har sådana
Sen har jag mycket kraftigare skruvar till mina vippor
Det är 3/8 i cr mo  då får man modda för den skruven
Sen fick man ändra hålet uppåt 1,5 mm för tätnings ytan skulle bli mera rätt
Innan jag ventilerade ut vevhus trycket läckte det lite
I dag så är det tätt även att man varvar över 8000
Tipset jag kan ge dig är dit med tjocka slangar för det är mycket luft som skall ut ur maskin
I mitt fall 1st AN 12 och 2st AN 10 som går i en stor burk ( en std vw maskin har en 16mm slang )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

686

Jean Passepartout skrev:

När man vill köra fort så måste man slira för motorn får ALDRIG gå ner i varvtal

Det jag blir lite nyfiken på är hur stor inverkan svänghjulets vikt har för att undvika varvtalsdropp. Ett klassiskt "trimknep" för att få en liten VW-motor att kännas piggare är ju att lätta svänghjulet. Detta tillför inte någon som helst ökning av kraft att driva fram bilen, utan gör bara att motorn svarar lite bättre på gasen. Trots detta har "lättat svänghjul" blivit någon form av grej som många ska ha i samband med all trimning, även om man bara ska köra fort rakt fram.
Det är en helt annan sak med formel V och annan banracing, där man hela tiden växlar upp och ned. Dessutom torde all viktbesparing vara positiv i de sammanhangen.
När du väl fått snurr på svänghjulet, även om det skulle ta någon tiondel längre än med ett lättat svänghjul, borde väl det vara en stor fördel med ganska stor massa i rotation, för att förhindra varvtalsdropp vid växlingarna? Eller tänker jag helt fel?

Om man är bekant med tändkula motor så sitter det ett enormt svänghjul på en sådan o den stannar efter en stund efter avstängning
Men om man vill växla ned med en sådan motor är det omöjligt
Ett lättat svänghjul är för snabba nedväxlingar som man behöver i banracing när man använder motorn som broms för bilen skall vara stabil vid inbromsningen innan kurvan så man kan gasa på mitt i kurvan ( lite gyro effekt  också )
I dages bilar har man dubbelmassa svänghjul för man skall slippa kärring stopp ( cirka vikt på 20kg)
Men i rakt fram världen vill man inte att motorn skall sänka varvtal i starten
Då får man använda gyro effekten  mycket massa på motorer med lite pulver ( varför har en vw 1300 tyngre svänghjul än en 1600)
På dom som kör fort i 1600 utmaningen utan turbo har ett tungt svänghjul sen en tung remskiva (runt 4kg eller mer
Vi som har turbo har ofta förmycket Vridmoment som man måste slira under kontrollerade former så inte laddtrycket går ner o man tappar motor hastighet
Men ett tungt svänghjul underlättar att ha kontroll på motorvarvtalet i starten
Om jag säger så här också  Om man har kört med ett lättat svänghjul i en typ1 motor kan man även se detta på ramlager 2 (mitten lagret)
Den stackas vevaxelen blir som en banan i mitten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

687

Om man skall ha lätta prylar i motorn
Skall dom sitta  fastskruvade på vevaxelen  inte på den som kontrolerar  balansen som veven är
Det är en av anledningar raggarna kör med aluminium vevstakar för att få mer effekt i maskin o super lätta kolvar
eller som Porsche i sina fräna GT3 då sitter det titan i stället men veven är samma
Svänghjul på en std sådan tungt som F med stål koppling  men i en GT3 alu koppling

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

688

Jag är Stort Imponerad av dina kunskaper i motorkunskap mm. Även dina tester av olika Ölsorter ICQ/bq

689

Jag har heller inte några åka fort rakt fram ambitioner, bara en liten fartdjävel bakom örat som ibland kortvarigt tittar fram när jag är mol allen..

..men jag tycker mig förstå att det var poppis ett tag att använda en justerbar dämpare på kopplingsarmen som tillät att man manuellt dumpade kopplingspedalen och dämparen tog över jobbet att kontrollerat smyga in kopplingen?

Är detta fortfarande en grej?

/S

690

Sten vW skrev:

Jag har heller inte några åka fort rakt fram ambitioner, bara en liten fartdjävel bakom örat som ibland kortvarigt tittar fram när jag är mol allen..

..men jag tycker mig förstå att det var poppis ett tag att använda en justerbar dämpare på kopplingsarmen som tillät att man manuellt dumpade kopplingspedalen och dämparen tog över jobbet att kontrollerat smyga in kopplingen?

Är detta fortfarande en grej?

/S

Den typen av lösning med en dämpare används än
På mekanisk koppling
Hydraulisk system är det en liknade pryl med strypventil
Det går alltid fortare o mjukare att vara försiktig med kopplingspedalen även om man kör försiktigt på gatan
Men vet man var dragläget är det snällare mot bilen o prylarna håller mycket längre
Om man vill ha det jättebra så skall man ligga 1-1.5 mm från dragläget ( på racing språk airgapp) 
Så går bilen så fint från rödljuset på gatan då smyger man in tryckplattan mot lamellen o då blir det en snabb start
Ofta sätter man dit för fräna tryckplattor o för aggressiva lameller o hugger fast o motorn går ner i varv
Har sett folk som sätter dit lameller på 228 mm på en maskin som är under 200 hk
Då blir det inte kul för växellådan eller drivaxlar
180mm lamell räcker länge med en inshimsad tryckplatta
Om du tar min skit som har 165mm lamell 2x klarar mer än 600 hk ( jag har samma funktion med en dämpare den sista mm på armen )
Ja det slirar och värmen gör så det griper fast
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

691

Micke,
Nästa gång jag kör en grundinställning av växlings- och kopplingsroboten i min Lupo 3L, och hör när den kalibrerar in korrekt dragläge med lagom slirning, då kommer jag direkt att tänka på dina ilägg om koppling i denna tråd. ICQ/bs

180mm lamell räcker länge med en inshimsad tryckplatta

Har precis satt ihop en pyttelite-trimmad 1600, "sweep-the-floor". Inte renoverad, utan bara användbara begagnade delar. Denna gång fick det bli ett 180 mm svänghjul. Var väl lite skeptisk i början, men vad sjutton? Det är ju ingen tungt lastad buss. Det kommer alldeles säkert att funka utmärkt med 180 mm! Mycket intressant att få ta del av dina erfarenheter. Jag kommer nog aldrig att få användning av den fräna Kennedy tvåtusennånting-tryckplattan som införskaffades för en massa år sedan...

692 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-02-22 09:40:08)

Jean Passepartout skrev:

Micke,
Nästa gång jag kör en grundinställning av växlings- och kopplingsroboten i min Lupo 3L, och hör när den kalibrerar in korrekt dragläge med lagom slirning, då kommer jag direkt att tänka på dina ilägg om koppling i denna tråd. ICQ/bs

180mm lamell räcker länge med en inshimsad tryckplatta

Har precis satt ihop en pyttelite-trimmad 1600, "sweep-the-floor". Inte renoverad, utan bara användbara begagnade delar. Denna gång fick det bli ett 180 mm svänghjul. Var väl lite skeptisk i början, men vad sjutton? Det är ju ingen tungt lastad buss. Det kommer alldeles säkert att funka utmärkt med 180 mm! Mycket intressant att få ta del av dina erfarenheter. Jag kommer nog aldrig att få användning av den fräna Kennedy tvåtusennånting-tryckplattan som införskaffades för en massa år sedan...

Det som är svin viktigt är att tryckytan på svänghjulet är plant
Om det inte är det så brukar det slira
Ett tips om du skall köra med 180mm lägg ett shims på 0.5-0.7 mm mellan svänghjul o tryckplattan så håller det mer tryck på tryckplattan ( mellan varje infästning = 6st shims)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

693

//
Ett tips om du skall köra med 180mm lägg ett shims på 0.5-0.7 mm mellan svänghjul o tryckplattan så håller det mer tryck på tryckplattan ( mellan varje infästning = 6st shims)
//

Jag antar att du menar med tryckplatta med solfjäderkoppling, de gamla utförandena med spiralfjädrar tror jag inte skulle tycka om shims, men sån gammal skit finns kanske inte i åka fort världen?

/S

694

Sten vW skrev:

//
Ett tips om du skall köra med 180mm lägg ett shims på 0.5-0.7 mm mellan svänghjul o tryckplattan så håller det mer tryck på tryckplattan ( mellan varje infästning = 6st shims)
//

Jag antar att du menar med tryckplatta med solfjäderkoppling, de gamla utförandena med spiralfjädrar tror jag inte skulle tycka om shims, men sån gammal skit finns kanske inte i åka fort världen?

/S

Det gäller båda två
en tryckplatta skall funka mellan en 8.3 mm lamell och ner till 5.5 mm lamell
Då finns det ett läge som den håller i mot hårdare  som man kan shimsa till högsta tryck ( inställnings höjd )
Det går att göra mycket mer saker med en fjäderkoppling än en solfjäder
Men fjädrana tappar ofta trycket av värmen Dom som har riktigt gamla verkstads böcker står det om inställnings höjd o var man kunde göra om det slirade
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

695

Så var dom sista kopplings justeringen gjord innan maskin skall in  bilen
Då var maskin på sin plats igen
Nästa sak att kolla är soppa systemet
/// Micke

Post's attachments

IMG_20230226_133403.jpg, 521.56 kb, 1600 x 1200
IMG_20230226_133403.jpg 521.56 kb, 89 downloads since 2023-03-05 

IMG_20230303_152935.jpg, 583.63 kb, 1600 x 1200
IMG_20230303_152935.jpg 583.63 kb, 85 downloads since 2023-03-05 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

696

Snyggt!

697

Så går jag ut med årets nyhet
Jag o Johan D skall köra STREET WEEK v 28
Då får man ta fram den gamla röda bilen o skava runt 150-160 ml mellan banorna (Mantorp/Emmaboda /Malmö/Vårgåda/Laxå tillbaka till Mantorp)
/// Micke

Post's attachments

WP_20150526_001.jpg, 696.61 kb, 1800 x 1014
WP_20150526_001.jpg 696.61 kb, 93 downloads since 2023-03-14 

WP_20150613_001.jpg, 713.47 kb, 1800 x 1014
WP_20150613_001.jpg 713.47 kb, 88 downloads since 2023-03-14 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

698

Låter kul.
Jag ska besöka Mantorp som åskådare.

"ljushuvud"

699

Hej
Efter som kroppen inte var på topp i våras så har det bara varit lite små saker som har fixas o donas med
Det blev ingen Street Week  det blev operation i stället med lite mer titan bitar i kroppen
När operation tiden blev klar fick jag anmäla mig till Kjula 
Det visade sig att man var så slut i kroppen så man grinade och tårana rinner ner för kinden varje gång man höll mer kopplingspedalen i botten
Så det var en bortkastad helg
När man hoppar på kryckor får man besöka sponsorer 
Man var ganska glad när man åkte från NUKE  med lite nya friska saker med sig
Så fick man ta sig till SCC o köra Cash Day  det blev  inte som jag hade täkt mig strul med 2an igen så det var bara att stå se på när dom andra lekte
Då var det en tävling kvar  som blev Kjula  i klassen 4TO6  som är en SM deltävling  där började chauffören (jag) funka igen
Nu var det kul igen O man började skruva på mer laddtryck o bilen började funka igen 
Efter lördag var man kval 9a  av 23 bilar   PÅ söndag fick en solo sen (som tur var chauffören hade inte vaknat än
Men fan ger sig bara gasa hårdare nästa sväng det gick bra  sen var det semifinal då var man över taggad
Så man slutade 4a
Det är kul med racing om man är frisk o får kört   en massa svängar
Lite uppdateringar blir det även i vinter
/// Micke

Post's attachments

IMG_20230531_145033.jpg, 361.04 kb, 1600 x 1200
IMG_20230531_145033.jpg 361.04 kb, 68 downloads since 2023-09-25 

IMG_20230531_165738.jpg, 358.4 kb, 1600 x 1200
IMG_20230531_165738.jpg 358.4 kb, 81 downloads since 2023-09-25 

IMG_20230607_143830_581.jpg, 586.46 kb, 1600 x 1200
IMG_20230607_143830_581.jpg 586.46 kb, 69 downloads since 2023-09-25 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

700

Nyreparerad kropp, gratulerar!

Uppskattar alla dina inlägg och den kunskap du förmedlar!

/S