Hej.
Har en 1200 från 1963. Vill få igång värmen på bilen. Har varit och kollat på lite delar. Men passar de på min motor och är det på bilderna allt för att få igång värmen?
/Christopher
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Få värme i bubbla.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej.
Har en 1200 från 1963. Vill få igång värmen på bilen. Har varit och kollat på lite delar. Men passar de på min motor och är det på bilderna allt för att få igång värmen?
/Christopher
Hej på dej,
Frågan är egentligen fel ställd. "Hur gör jag för att få igång värmen" låter som om något har gått sönder och måste lagas, men man vet inte vad.
Av dina bilder att döma har du en massa grejor som inte passa ihop. Det finns säker en massa trådar om detta redan, både här samt på Samba. Men, en craschcourse i alla fall...
I huvudsak kan man säga att det finns TVÅ huvudsystem för värme i en bubbla.
1: "Gaskammare". Det är en sådan motor du verkar ha. Det är också sådana värmekammare som skymtar på en bild. Detta system bygger på att värmen som leds i i bilen först har passerat och kylt motorn. Hela motorn. Därför får den med sig oljepartiklar, och tyvärr även avgaser, när motorn börjar bli sliten. Kolmonoxidförgiftade förare är inte bra, och var en av anledningarna att detta förbjöds i början på sextiotalet i Tyskland.
2: "Friskluftsvärme". Här leds luften som ska in i kupén genom separata värmeväxlare. Några sådana värmekammare syns inte på dina bilder. Däremot ser det ut som om du har en fläktkåpa med rör för utblås av luft till frisklufts-värmekammare. Du håller i en av snablarna för luften i näst sista bilden.
Det går inte att kombinera delar från de olika systemen. (allting går...) Antingen ska du satsa på "gaskammare", eftersom du tycks ha en någorlunda komplett motor på bild 1. Det ser dock ut som om du saknar de undre ledplåtarna för ett "gaskammarsystem". Dessa sitter runt cylindrarna och har ett spjäll i bakkant. OM din motor är någorlunda oljetät kan detta funka bra. Värmen är faktiskt lite bättre, och kommer snabbare med detta system. Men, som sagt, det kan lukta bränd olja - klassisk bubbladoft.
Det andra alternativet är att bygga om till "friskluftsvärme". Du tycks ha en fläktkåpa med uttag. Den kan du använda. Gillar man inte det bredare utseendet på "friskluftsvärme-fläktkåporna" finns det fläktkåpor med gammalt utseende samt flänsar för värmeslangar:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Flakt … -med-varme
Du måste också skaffa två värmekammare för friskluft, vänster och höger:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varme … t-12-63-75
Om du bygger om till "friskluft" behöver du också en annan ljuddämpare än den som sitter på motorn på bild 1.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Ljudd … -63--jopex
Du behöver också lite slangar och monteringssatser och annat jox. Dessutom kan du behöva byta ut värmewiren till en som passar för ditt värmevred i kupén tillsammans med friskluftskammare:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varmewire-t-1-63-64
Och... naturligtvis två slutrör med monteringsdetaljer. De vet du nog hur de ser ut.
Då får du en motor som ser ut som en 1200 från 1963 och framåt, dvs med två slangar från fläktkåpan ned till värmekamrarna. Det är för dessa slangar den bakre kylplåten som syns på bilderna är avsedd. En kylplåt för "gaskammare" har inga hål för slangarna. Det tredje lite mindre hålet på bilden är avsett för en förvärmningsslang till luftfiltret.
Men, om jag varit ägare till en fräsch 61-62:a hade jag fixat till originalsystemet i stället! Jag hade klätt av motorn och bytt o-ringarna till stötstångsrören, packningarna till oljekylaren samt plockat av topparna (och samtidigt gjort ett ventiljobb) och bytt de kopparringar som ska täta mellan cylinder och topp. Detta är naturligtvis inga "topplockspackningar" utan en extra försäkring mot illamående.
Därefter hade jag letat upp två undre kylplåtar med spjäll, blästrat de värmekammare som syns på dina bilder, och monterat ihop grejorna med nya packningar. Är dina kammare allt för dåliga finns tack och lov nya att köpa:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varmekammare-va-61-62
Det finns antagligen många andra teorier om vad som är bäst. Detta är bara min syn på saken. Jag tycker att en motor med det tidiga värmesystemet (gaskammare) ser mycket renare ut än en friskluftare.
Hej på dej,
Frågan är egentligen fel ställd. "Hur gör jag för att få igång värmen" låter som om något har gått sönder och måste lagas, men man vet inte vad.
Av dina bilder att döma har du en massa grejor som inte passa ihop. Det finns säker en massa trådar om detta redan, både här samt på Samba. Men, en craschcourse i alla fall...I huvudsak kan man säga att det finns TVÅ huvudsystem för värme i en bubbla.
1: "Gaskammare". Det är en sådan motor du verkar ha. Det är också sådana värmekammare som skymtar på en bild. Detta system bygger på att värmen som leds i i bilen först har passerat och kylt motorn. Hela motorn. Därför får den med sig oljepartiklar, och tyvärr även avgaser, när motorn börjar bli sliten. Kolmonoxidförgiftade förare är inte bra, och var en av anledningarna att detta förbjöds i början på sextiotalet i Tyskland.
2: "Friskluftsvärme". Här leds luften som ska in i kupén genom separata värmeväxlare. Några sådana värmekammare syns inte på dina bilder. Däremot ser det ut som om du har en fläktkåpa med rör för utblås av luft till frisklufts-värmekammare. Du håller i en av snablarna för luften i näst sista bilden.Det går inte att kombinera delar från de olika systemen. (allting går...) Antingen ska du satsa på "gaskammare", eftersom du tycks ha en någorlunda komplett motor på bild 1. Det ser dock ut som om du saknar de undre ledplåtarna för ett "gaskammarsystem". Dessa sitter runt cylindrarna och har ett spjäll i bakkant. OM din motor är någorlunda oljetät kan detta funka bra. Värmen är faktiskt lite bättre, och kommer snabbare med detta system. Men, som sagt, det kan lukta bränd olja - klassisk bubbladoft.
Det andra alternativet är att bygga om till "friskluftsvärme". Du tycks ha en fläktkåpa med uttag. Den kan du använda. Gillar man inte det bredare utseendet på "friskluftsvärme-fläktkåporna" finns det fläktkåpor med gammalt utseende samt flänsar för värmeslangar:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Flakt … -med-varme
Du måste också skaffa två värmekammare för friskluft, vänster och höger:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varme … t-12-63-75
Om du bygger om till "friskluft" behöver du också en annan ljuddämpare än den som sitter på motorn på bild 1.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Ljudd … -63--jopex
Du behöver också lite slangar och monteringssatser och annat jox. Dessutom kan du behöva byta ut värmewiren till en som passar för ditt värmevred i kupén tillsammans med friskluftskammare:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varmewire-t-1-63-64
Och... naturligtvis två slutrör med monteringsdetaljer. De vet du nog hur de ser ut.
Då får du en motor som ser ut som en 1200 från 1963 och framåt, dvs med två slangar från fläktkåpan ned till värmekamrarna. Det är för dessa slangar den bakre kylplåten som syns på bilderna är avsedd. En kylplåt för "gaskammare" har inga hål för slangarna. Det tredje lite mindre hålet på bilden är avsett för en förvärmningsslang till luftfiltret.
Men, om jag varit ägare till en fräsch 61-62:a hade jag fixat till originalsystemet i stället! Jag hade klätt av motorn och bytt o-ringarna till stötstångsrören, packningarna till oljekylaren samt plockat av topparna (och samtidigt gjort ett ventiljobb) och bytt de kopparringar som ska täta mellan cylinder och topp. Detta är naturligtvis inga "topplockspackningar" utan en extra försäkring mot illamående.
Därefter hade jag letat upp två undre kylplåtar med spjäll, blästrat de värmekammare som syns på dina bilder, och monterat ihop grejorna med nya packningar. Är dina kammare allt för dåliga finns tack och lov nya att köpa:
https://vwcustomspeed.com/produkt/Varmekammare-va-61-62
Det finns antagligen många andra teorier om vad som är bäst. Detta är bara min syn på saken. Jag tycker att en motor med det tidiga värmesystemet (gaskammare) ser mycket renare ut än en friskluftare.
Fantastiskt svar återigen.
Min plan är att på sikt byta ut motorn till en 1600 när en sån dyker upp i vettigt skick så kanske är bättre att vänta och knåpa ihop en bra 1600 med värme? :-)
Min plan är att på sikt byta ut motorn till en 1600 när en sån dyker upp i vettigt skick så kanske är bättre att vänta och knåpa ihop en bra 1600 med värme? :-)
Det ena utesluter inte det andra. En frisk 1600 är nog det roligaste man kan ha för en vettig peng i en 1200. Visst är grejorna gamla vid det här laget, men en välskött växellåda klarar av effekten om man inte misshandlar den. Den låga slutväxeln (4:37) i en 1200 gör att bilen känns jättepigg.
Men, du tycks ju ha en nästan komplett 1200-motor 62-62? Då är det ju bara att leta upp de nedre plåtarna och fixa till värmekammarna. Stålborste, citronsyra och pensel är en underskattad snikösning när alla nuförtiden ska kolsyreblästra och pulverlacka
https://www.ebay.de/itm/275613049802?ha … R9yGzajGYQ
Så här ska de nedre kylplåtarna se ut. Det finns säkert någon i Sverige som ruvar på en uppsättning.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Få värme i bubbla.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.