1

Ska bygga en typ 1 motor till en bubbla -69 med mer effekt men ändå körvänlig. Hur långt räcker enkelgasare, avseende cylindervolym o std DP toppar? Vev o stakar, balanserat. Kam runt w100 , std 1.1 vippor
Har maskiner o kan bearbeta block o toppar ...är de nån vits att gå ändå upp till 1914 ??... arborrat dubbelreducerat block, ny kolvsats.
STD DP insuget är ju inget man bearbetar enkelt ..har sett nåt eftermarknads insug för 1 st dubbel gasare...40idf tror ja.

Alltså ..en körvänlig PIGG motor. Ska ju va värmekammare kvar så de går väl inte o göra mycket åt avgassystemet!

Kan porta DP topparna...typ steg1.

Måste köpa ny vev men att gå till 74mm med enkelgasare o 92 el 94 cyllar , då räcker väl inte enkel gasaren riktigt till...eller?

Nån som byggt nåt fungerande med enkel förgasare uppåt +80Hkr ??

Va säj ni?

2

Det finns 1600 utmaningen.... mao en 1600 kan få bra effekt..
Men hur mycket pengar har du? Arborrat block är det första... då din original motor säkert är i behov av det..
Idag finns ju nytliverkade dubbel förgasare  fajs från misab... och med dubbelt insug (2 förgasare ). Så händer saker..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-11-12 16:13:54)

zimba27 skrev:

Ska bygga en typ 1 motor till en bubbla -69 med mer effekt men ändå körvänlig. Hur långt räcker enkelgasare, avseende cylindervolym o std DP toppar? Vev o stakar, balanserat. Kam runt w100 , std 1.1 vippor
Har maskiner o kan bearbeta block o toppar ...är de nån vits att gå ändå upp till 1914 ??... arborrat dubbelreducerat block, ny kolvsats.
STD DP insuget är ju inget man bearbetar enkelt ..har sett nåt eftermarknads insug för 1 st dubbel gasare...40idf tror ja.

Alltså ..en körvänlig PIGG motor. Ska ju va värmekammare kvar så de går väl inte o göra mycket åt avgassystemet!

Kan porta DP topparna...typ steg1.

Måste köpa ny vev men att gå till 74mm med enkelgasare o 92 el 94 cyllar , då räcker väl inte enkel gasaren riktigt till...eller?

Nån som byggt nåt fungerande med enkel förgasare uppåt +80Hkr ??

Va säj ni?

En 1600 med nya eftermarknas toppar (cirka 3000 kr st)  höj statiska kompet till 8.5
Det blir samma pengar o renovera toppana som att köpa nytt  Sen flödrar dom luft så det räcker till 100hk som dom är ( det är mycket lätt att fixa så det blir sämre flöde om man inte har kundskap att gräva i locken
Std kam o 1.25 vippor
Dit med en två ports weber ett bra avgas system  så bör du ha 65-70 hk
En enkel IDF är ofta jävlig att få till bra
En bredbands lambda så man kan kolla hur blandningen är  Är en mycket bra sak att ha
En frisk 1600 lämnar ofta 55-58 hk men det är väldigt få som har haft möjligheten att köra med en sådan
Om du skulle titta vad vi håller på med i 1600 utmaningen så ligger dom värsta sugisana runt 150 hk med 35,5 mm insugnings ventil
Men hur mer kam man använder hur jäkligare blir dom att köra
JPM har en frän kam för 1600 med mycket bra körbarhet  finns även en CB som är lite snällare än JPM
Men bottendelen måste vara i nyskick Så starta med den 
Sen räkna med minst 20 k för det brukar det hamna på när det är klart för en 1600
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-11-12 16:26:12)

Std vev std stakar std svänghjul funkar till 200hk
Skall man ha mer så får man byta vevstakar (+200 till 300 hk )
Gärna en tung remskiva för att veven skall må bra
Balansera  ihop vev svänghjul o koppling plus remskivan så har man sakerna länge i liv även om man varvar 8000
Är man svin noga så väger o balanserar kolvarna så dom skiljer mindre än 1 gram
Som jag skrev i förra inlägget var med en förgasare  vill man ha mer hk så får det dit 2 förgasare för att få mer hk
Typ IDF 40 med 28-30 mm halsringar
Sen finns det en sak som heter tändning som är svin noga att ha bra saker då går en KINA 009 BORT
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Balansera  ihop vev svänghjul o koppling plus remskivan så har man sakerna länge i liv även om man varvar 8000
Som jag skrev i förra inlägget var med en förgasare  vill man ha mer hk så får det dit 2 förgasare för att få mer hk
Sen finns det en sak som heter tändning som är svin noga att ha bra saker då går en KINA 009 BORT
/// Micke

Tänkte mer var gränsen går för enkel förgasare , 1835, 1914 ger ju bra botten vrid men tar väl stopp upp i vartalet då gasaren inte hänger me.
Dubbel IDF har jag gjort flera av...2054 som sitter i min bubbla går som ett troll. Kör med Pertronix o Magnaspark som ja tyck fungera bra, har även bredbandslamda.
Arborrat block o däckat till 1,2mm squiss gäller me.

6

zimba27 skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Tänkte mer var gränsen går för enkel förgasare , 1835, 1914 ger ju bra botten vrid men tar väl stopp upp i vartalet då gasaren inte hänger me.
Dubbel IDF har jag gjort flera av...2054 som sitter i min bubbla går som ett troll. Kör med Pertronix o Magnaspark som ja tyck fungera bra, har även bredbandslamda.
Arborrat block o däckat till 1,2mm squiss gäller me.

Om man säger så här
Enkel kontra dubbel förgasare så är det totala mängden luft  som passerar halsringen  som avgör
Med en fugg så  får man dubbla storleken på halsringen för man skall föda två cylindrar
Då tappar man gashastighet  då blir maskin trött på låga varv men den går som fan på höga varv
Men den blir stark som den låga/mellan  på grund av den höga gashastigheten
Om man kör med två fuggar så är det inte så känsligt Man kan ha fel på någon  mm i halsring men det funkar ok ändå
När vi räknar på en maskin som skall varva kontra mellan registret är det länden på insugen som avgör vilket varvtal man skall ha max (pulsländ)
Från ventil till toppen på förgasaren för att gasen skall ha max hastighet
Man kan se det på standoffen (den gas blandning som man kan se hängade över gasaren när man bänk kör )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Tackar för fina synpunkter, de blir väl dubbelgasare idf 40 el 44 beroende på vilket CC som väljes , fajsarna funkar ju bra .  Empi har en HPMX singelsats med insug o förvärmning...kan de va åt om man nu absolut vill ha enkelgasare , flödar väl bättre än standard 1600 insuget?

Dubbla IDF i en bubbla e ju så nedrans svåra att komma åt justerskruvarna me motorn i bilen...eller har jag för stora händer bara!

8

Hej PRPMicke, jag har länge följt dina inlägg och är imponerad över din kunskap och att du väljer att dela med dig av så mycket. Du har lärt mig mycket.

Men, det här med att föda två cylindrar undrar jag lite över. Eftersom det är en 4-takts motor (insug, kompression, explosion, avgas i tändföljden 4-3-2-1) så kommer en halsring i en enkelförgasare bara föda en cylinder åt gången. Alltså blir (högsta) gashastigheten genom en 24 mm halsring samma oavsett om den sitter i en enkelförgasare än i dubbla dubbelportare. Tittar man i guider för förgasarval så kan man lätt bekräfta att andra också resonerar så.

Jag skrev lite kring det i min blogg vid valet av förgasare till min trimmade 30-hästare: http://lowlightkaizen.blogspot.com/2014 … arval.html

Några korta sammanfattande punkter:

• Fördelen med dubbla förgasare på en VW är att man blir av med de långa insugsören (som är ett elände om man vill dra mycket mer luft än original)

• Fördelen med dubbla dubbelportare är att varje cylinder får ett helt eget "system" som inte störs av pulser från andra cylindrar (som uppstår när insugsventllen stängs). Man får en motor som går snyggt helt enkelt.

• Fördelen med enkel enkelportsförgasare är att varje cylinder har samma "störningar" av pulser från granncynlindrarna. Man får även här en motor som går jämnt

• Sämst gångkulturmässigt är enkel dubbelportförgasare eller dubbla enkelportare. I bägge fallen behöver man en öppning (eller slang/rör) mellan insugssystemen för att jämna ut pulserna.

• Sedan har vi enkel dubbelportsförgasare med plenuminsug. Där drar en cylinder genom TVÅ halsringar vilket ger superlåg gashastighet om man inte har jättesmå halsringar. Jag har aldrig förstått vitsen med denna förgasartyp.

PPRMicke skrev:

Enkel kontra dubbel förgasare så är det totala mängden luft  som passerar halsringen  som avgör
Med en fugg så  får man dubbla storleken på halsringen för man skall föda två cylindrar
Då tappar man gashastighet  då blir maskin trött på låga varv men den går som fan på höga varv
Om man kör med två fuggar så är det inte så känsligt Man kan ha fel på någon  mm i halsring men det funkar ok ändå
När vi räknar på en maskin som skall varva kontra mellan registret är det länden på insugen som avgör vilket varvtal man skall ha max (pulsländ)
Man kan se det på standoffen (den gas blandning som man kan se hängade över gasaren när man bänk kör )
/// Micke

9

Jag är väl novis och dålig koll på motorer men jag har en 1914 med enkelförgasare, ingen räsermaskin men jag är toknöjd, bra botten och hänger med i trafiken.
Dubbelport där allt är i princip original (dock renoverat eller nytt) och en pict 34 med större huvudmunstycke.
Inte bänkad så vet inga HK men det vore intressant att kolla  ICQ/bv

10

Jag har byggt enkelförgasarmotorer upp till 2liter. Man får ändra lite på förgasaren men dom funkar. har man enkelförgasare så bör man inte porta särskilt mycket utan det är hög gashastighet som gäller. 1776 med 34pict förgasare ger ca 75-80 hk som räcker för de flesta bilarna. Hög gashastighet ger en bra botten i motorn som upplevs som starkare än vad den egentligen är.

11

Hans Landelius skrev:

Jag har byggt enkelförgasarmotorer upp till 2liter. Man får ändra lite på förgasaren men dom funkar. har man enkelförgasare så bör man inte porta särskilt mycket utan det är hög gashastighet som gäller. 1776 med 34pict förgasare ger ca 75-80 hk som räcker för de flesta bilarna. Hög gashastighet ger en bra botten i motorn som upplevs som starkare än vad den egentligen är.

Ok nu rör de på dej lite här , vad blir de då för för o nackdelar med tex EMPI HPMX säg 40mm enkel sats system med eget plenum insug o förvärmningsrör ....2ggr 40 mm venturi som varje cyl drar genom tillsammans...de blir då för låg gashastighet på låga varv??

Som TobiasL skriver

"Sedan har vi enkel dubbelportsförgasare med plenuminsug. Där drar en cylinder genom TVÅ halsringar vilket ger superlåg gashastighet om man inte har jättesmå halsringar. Jag har aldrig förstått vitsen med denna förgasartyp."

Är de det som gäller då att gashastigheten blir för låg vid lägre varvtal...även om man strokar upp till ..låt säga 2054 el däromkring?

Denna lösning enl bild. Men de va ju kul att höra att 1914 med pict 34-3 funkar me..kan de va w100kam som gäller då??

Post's attachments

enkel empi.jpg, 6 kb, 253 x 199
enkel empi.jpg 6 kb, 212 downloads since 2020-11-13 

12

TobiasL skrev:

Hej PRPMicke, jag har länge följt dina inlägg och är imponerad över din kunskap och att du väljer att dela med dig av så mycket. Du har lärt mig mycket.

Men, det här med att föda två cylindrar undrar jag lite över. Eftersom det är en 4-takts motor (insug, kompression, explosion, avgas i tändföljden 4-3-2-1) så kommer en halsring i en enkelförgasare bara föda en cylinder åt gången. Alltså blir (högsta) gashastigheten genom en 24 mm halsring samma oavsett om den sitter i en enkelförgasare än i dubbla dubbelportare. Tittar man i guider för förgasarval så kan man lätt bekräfta att andra också resonerar så.

Jag skrev lite kring det i min blogg vid valet av förgasare till min trimmade 30-hästare: http://lowlightkaizen.blogspot.com/2014 … arval.html

Några korta sammanfattande punkter:

• Fördelen med dubbla förgasare på en VW är att man blir av med de långa insugsören (som är ett elände om man vill dra mycket mer luft än original)

• Fördelen med dubbla dubbelportare är att varje cylinder får ett helt eget "system" som inte störs av pulser från andra cylindrar (som uppstår när insugsventllen stängs). Man får en motor som går snyggt helt enkelt.

• Fördelen med enkel enkelportsförgasare är att varje cylinder har samma "störningar" av pulser från granncynlindrarna. Man får även här en motor som går jämnt

• Sämst gångkulturmässigt är enkel dubbelportförgasare eller dubbla enkelportare. I bägge fallen behöver man en öppning (eller slang/rör) mellan insugssystemen för att jämna ut pulserna.

• Sedan har vi enkel dubbelportsförgasare med plenuminsug. Där drar en cylinder genom TVÅ halsringar vilket ger superlåg gashastighet om man inte har jättesmå halsringar. Jag har aldrig förstått vitsen med denna förgasartyp.

PPRMicke skrev:

/// Micke

Om jag säger så här kanske det är lite tydligare med att det kan vara problem att en hals föder tyå cyllar
Om vi säger att pulsländen är 300 mm lång  och att insuget är 700 mm långt
När den suger i sig 300 mm  sen när ventilen stänger så blir det en tryckvåg som gör att det blir bak puls mot förgasaren vill den krocka mot den sug pulsen som ligger i röret från den andra Cylindern 
Men man kan lura bakpulsen genom att ha mycket högre  hastighet på sugpulsen genom att ha små halsringar
Med dubbla fuggar så slipper man mot trycks pulsen och om man räkanar på längder så  kan man ta hjälp av föregånde sug pulsen så det drar med sig mer luft men då
Men om det skulle vara så lätt  men det handlar gasväxling  Det är viktigt viken konicitet det är på röret för man skall utnytja hastihets ökning på pulsen 
Om detta stämmer så kommer det bli mycket hk och mycket bra körbarhet även på låga varv med dubbla förgasare
( kan ta ett exp en maskin som är 8,3 L 68mm insugs ventil som lyfter 28 mm  max effekt på 10000varv@1400hk (två förgasare med 4 st 55mm spjäll) och går att köra som en vanlig std bil i depån på 1500 varv  Vilken tant  kan köra en sådan men vid 6000 varv släpper helvetet loss ICQ/bq  Det är gasväxlings som gör det 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

13

Låter lite som 2takts trimning som jag hållt på med tidigare där pulsen i avgasbibban är av betydelse då den knuffar tillbaks oförbränd gasblandning in i cylinder och när de stämmer vid ett visst varv tal ..då blir de en rejäl effekt ökning...lite av turbokick. De reglerade man genom att minska diametern på slutröret tills de stämde. Sen om man gick för långt ner med diametern på slutröret så knuffades heta avgaser tebaks in icyllen och kolven smällte....inte bra! Men de e ju inte aktuellt här...men lite av samma princip kanske.

14

zimba27 skrev:

Låter lite som 2takts trimning som jag hållt på med tidigare där pulsen i avgasbibban är av betydelse då den knuffar tillbaks oförbränd gasblandning in i cylinder och när de stämmer vid ett visst varv tal ..då blir de en rejäl effekt ökning...lite av turbokick. De reglerade man genom att minska diametern på slutröret tills de stämde. Sen om man gick för långt ner med diametern på slutröret så knuffades heta avgaser tebaks in icyllen och kolven smällte....inte bra! Men de e ju inte aktuellt här...men lite av samma princip kanske.

Det på minner om tvåtakts trim
Men där måste man tänka på vevhus komp o port tider  ihop med pipan
Om man tittar hur insuget är filat på en reedventil  så är det samma sak kona in i reeden sen trycka ner i vevhuset
Efter som du har också varit i den världen  så funkar kamens överlapp som slut röret i tillbaka tryckskonan men åt andra hållet den drar så den fyller lite extra o man känner när överlappet går in
På den gamla goda tiden när allt var fritt( 90talet) drev vi upp dom reed 100cc maskinena till 21000varv då var det kul att trimma( slid till 19000 )
Det handlar om gasväxling o flöde prisis som en fyrtakt men det är mera saker som styr o kan jävlas
I fyrtakts världen är mer viktigt att ha ett beräknat avgas system ( en pipa gånger 4 i pengar om det skall funka bra)
Då går det inte att köpa billiga kina saker
( det är som att veta avgasportens tid i vevaxelgrader på en 2T takt men det är kamens grader(4 T) som styr detta i läng o varvtal )
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

Åter till ämnet, fyrtakt och enkelförgasare i mitten.
Det går ett "rakt" rör mellan insugsventilerna på 1+3 bank till 2+4 bank.
Insugsventilerna öppnar i den här ordningen.

Cyl 1  !--------------------!
Cyl 4                         !--------------------!
Cyl 3                                                !--------------------!
Cyl 2                                                                       !--------------------!

Då volymen i röret från mitten och ut är ungefär halva volymen av en cylinder, så borde det bli ett stadigt flöde i hela den rörhalvan.
När insug 1 stänger har insug 4 mittemot öppnat. Så studsen mot stängda ventil 1 går rakt över till öppna ventil 4.

Känns spontant som rätt bra. Vore kul att se detta i en simulator. Hinner studspulsen fram? Kan det vara så att det flödar i förgasaren bara när den hakar på i slutet av studspulsen?

Visst känns de som att vi nu med 50 (eller 90) års chanser till nytt kunnande, borde kunna säga vad som behöver optimeras.

16

Jag har en gammal Weber 28/36 mekanisk öppning steg 1-2. Den borde passa rätt bra då den på lågvarv bara andas genom 28 hålet.
Ska prova bygga ett plenum till den o sätta den på en 1914 med w100 kam o 8-8.5 komp , std dp topp lätt portad.
Vad tror ni om det??

17

Det är bara att räkna om man vill ha reda på längden på pulsen formel på det
Ljudhastigheten i kanalen x insugningpulsfaktorn / varvtalet   331+0.6x temp i  C =?
Längd på insugs rör
346.4 X 6600 / varvtal  =?
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

18

Associerande ordkräks:

Jag har historiskt använt några olika on-line kalkylatorer för insugslängder, en del gånger är det bara stående våg i rör (indata rörlängd, utdata frekvens), ibland behövs rättså detaljerade indata som kamtider etc.
Ofta så har on-line kalkylatorerna inte bra info om vad som avses med exempelvis insugsstängningsgrader, dvs vid vilken lyfthöjd kan man anse att insuget stängt..
Här har jag ofta använt flera olika ekvationer/kalkylatorer, för mig har resultaten ofta pekat på nära 40cm från ventil till trattkant (varvtal 7000 tror jag).

Nåväl bra så långt, sedan passerar tryckpulsen venturi (eller nål munstycke med mina AMAL mc fuggar) mer än en gång om man har kraftiga pulsationer (fall: mycket komp, raka avstämda avgas och överlapp), här misstänker jag att man kanske skall resonera lite annorlunda om längderna eftersom multipla tryckpuls passager över munstycken verkar ge rejält rik blandning.
När insugsventilen börjar öppna är avgas på väg att stänga så här kommer resonanspulsen från avgas och blåser ut via insuget, sedan går kolven ned och börjar suga bränsle via insug etc....
Framgent kommer jag att föröka ha så korta insugstrattar jag kan med lite längre insug för att minska ovanstående fenomen.

Har man snälla kammar och normalkassa avgassystem så kanske det räcker med de enkla kalkylatorerna, trimmar man mer blir det lite mer komplicerat.....

5 ören från min alternativa verklighet (mest trimmade gamm-mc).

S

19 Senaste redigerad av PPRMicke (2020-11-18 17:02:27)

Sten vW skrev:

Associerande ordkräks:

Jag har historiskt använt några olika on-line kalkylatorer för insugslängder, en del gånger är det bara stående våg i rör (indata rörlängd, utdata frekvens), ibland behövs rättså detaljerade indata som kamtider etc.
Ofta så har on-line kalkylatorerna inte bra info om vad som avses med exempelvis insugsstängningsgrader, dvs vid vilken lyfthöjd kan man anse att insuget stängt..
Här har jag ofta använt flera olika ekvationer/kalkylatorer, för mig har resultaten ofta pekat på nära 40cm från ventil till trattkant (varvtal 7000 tror jag).

Nåväl bra så långt, sedan passerar tryckpulsen venturi (eller nål munstycke med mina AMAL mc fuggar) mer än en gång om man har kraftiga pulsationer (fall: mycket komp, raka avstämda avgas och överlapp), här misstänker jag att man kanske skall resonera lite annorlunda om längderna eftersom multipla tryckpuls passager över munstycken verkar ge rejält rik blandning.
När insugsventilen börjar öppna är avgas på väg att stänga så här kommer resonanspulsen från avgas och blåser ut via insuget, sedan går kolven ned och börjar suga bränsle via insug etc....
Framgent kommer jag att föröka ha så korta insugstrattar jag kan med lite längre insug för att minska ovanstående fenomen.

Har man snälla kammar och normalkassa avgassystem så kanske det räcker med de enkla kalkylatorerna, trimmar man mer blir det lite mer komplicerat.....

5 ören från min alternativa verklighet (mest trimmade gamm-mc).

S

Kan bara hålla med Sten
Om man skall köpa ett program  är dom ofta dyra om man vill det skall funka bra
Då är det en kostnad från 500$>
Men det funkar utmärkt med papper o penna  även om det är mycket effekt typ 75-80 hk cylindern som NA motor
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Bänkade en 1679 med W100 och progressiv 32/36 enkelgasare med lätt portade DP toppar 35/32 ventiler. STD vev.
Den går lite fett men ser siffror på runt 70HP 4400rpm     114NM  2800rpm.
Håller på att trixa lite med min nybyggda bromsbänk och att få till svepet ...vattenbroms.

Hur låter dessa siffror på en 1679 motor?

21 Senaste redigerad av erich (2023-02-04 22:22:31)

Hej ,  åkte med 1600 i 1985 med 80 HK ,, om målet e så lågt fattar jag inte varför ni trimmar ..
Hålla "trafiken " e vel inget mål ..:) ICQ/ab

Mvh

JETech , S. Halland

22

1385 dubbla 32pbic 1200toppar över 80hk. Say no more!

23

Mer fundering kring enkelförgasare. Det är en sak jag inte förstår.

I VW:s modeller med enkelförgasare (typ1 och WBX) är insuget ett gemensamt rör, som grenar sig ut i/mot topparna.
MEN, i alla insputningsmotorer (typ1 mex, typ3, typ4 och WBX) är det helt separata rör till ett centralt plenum.

Avgjort stökigare med två rör. Måste vara goda skäl, men vilka?
Borde nästan vara tvärtom, med kontrollerade insprutpulser, blir det inget bränsle kvar i insuget. (okey, hedenhössprutet i typ3 klarade inte riktigt det)

24

Insugningsrören måste i förgasarfallet vara anpassade till förgasarens storlek dvs volym kontra kapacitet. Om du vill känna på en rejäl flatspot sätt ett plenum under en enkelförgasare. jag körde en 40 dcn på ett insug med separata rör till topparna utan något plenum, funkade suveränt men med dubbelförgasare ovanpå ett stort plenum var flatspotten omöjlig att bli av med. Allt handlar om gashastighet dvs för låg gashastighet fel soppablandning= flatspot.

25

Jäpp, det förklarar varför man inte har dubbelrör/plenum ihop med förgasare.
Men varför anstränger sig insprutarna så hemskt? Bränslet portioneras nära ventiltallriken, så det är ingen luft-bränsleblandning som åker fram och tillbaka, och anrikas i förgasaren.
Det verkar i alla fall inte ha med effekt att göra.
Kan tänka mig att man, till skillnad från förgasare, vill ha ett jämnt flöde i spjällhuset, för att bestämma luftmängden. Men då vore det mycket enklare att sätta ett plenum mitt på ett enkelrör.