1 Senaste redigerad av erich (2022-09-11 07:41:28)

Bygger just nu en T-4 för en kompis i Norje . Motorn ska i en 1976 VW Cab .  Kompisen e trött på sin 1600 org. T-1 motor ock har lagt ihop nog pengar til en T-4 motor för lite extra punch ..
Kommer i prosjektet gå igjenom T-4 `n med för ock nackdelar slik jag ser det . 

Kritik eller fråger jag möjligtvis kan svara på e absolut välkommet . För att hålla kosten låg !!! kommer det anhvändas  finare beganade delar från riket ...

Ha et bra val !
Mvh/E

JETech , S. Halland

2

Forsäker skriva lite nu ock då ..
Som sagt T-4 (2) motor , pannkaksmotor med alt från 17- 2000ccm .Sprut eller forgasare .
Satt i 411,412 ock bussar från 73-74 vel ? ..

Motorn i sig er lite smalare i org.skick än en T-1 , dock 2-3 cm längre .. Problem rundt montering i bubbla finns ock kan lösas på olika sätt .

Nackdelarna, för att börja där : Relativt dyra lösningar på kylsstemet , avgas ock generellt dyra trimningsdelar upp til et visst Hk antal . Bussmotor från början så relativt tunga org.delar från början, (vev , stakar ,block ).  Fortsättn.följer

Mvh/E

JETech , S. Halland

3

En typ4-motor med lika många hk som en trimmad 1600-motor blir nog dubbelt så dyr.

4 Senaste redigerad av erich (2022-09-13 19:55:20)

stickan skrev:

En typ4-motor med lika många hk som en trimmad 1600-motor blir nog dubbelt så dyr.

Ovätande .. blir inte als så , kommer förklara sen .. en T-1 på  högre varv e bara skit-tråkig ock varm ... Dom flesta T- 1 motorer jag haft e jobbiga att åka med ,, Det kan finnas fel kam , fel komp mm.. Finns sef . idag folk som kan dessa å bygger en härlig T-1 motor åt dig , billigare ? nä ..
Provat många olika kammar FK 47 ...ditt dat Engle , Scat , GB sina , JPM sina ... Enda kammen jag varit nöyd med i en T-1  va FK 89 , ihop med CE toppar från CB , det va et Match ... ock 25`n  til Scat på std . toppar ..
T-4 e en helt annan historia ICQ/ab Klart e du djupt intr. av T-4 så kolla Jack Raby ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

5

En av de snällaste motorer jag kört är en Typ1 2,4 på 240 hk så har motorerna varit jobbiga att köra så beror det mer på tuning än val av delar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Svwerker skrev:

En av de snällaste motorer jag kört är en Typ1 2,4 på 240 hk så har motorerna varit jobbiga att köra så beror det mer på tuning än val av delar.

Håller med ,så kan det va .

JETech , S. Halland

7 Senaste redigerad av erich (2022-09-13 07:24:19)

Hej , kjör du med din 240 Hk på gatan , inget jag rekomaderar , Kom hit med den Sverker ,  så ser vi hur mycket torque ock ork du har ICQ/ab

Alvarligt ; fördelar : et mycket stabilt block , T-1 ans storebror , när du löst prblemen runt kylning ock avgas e det fritt fram .
Olika alt. 1700/1800 ccm org . med en liten fin BW turbo , 120-40 Hk innan kolvarna spricker ..
2ltr , 70 Hk , momentet på rätt sida ,, Enkelt med 140-150 Hk , 96 sats , dubbla 44 òr , Bas avgas , lite ventiljobb... - en evighetsmaskin som kjör från alt i T-1 , på långtur ..  (brukade ha 100 mil til Mantorp i en T-4 2056 ccm ) Er jo krossflow topper , som Corvair og Porsche dette . Folk klager på exsos porten og ventilen .. puhhh dette kan löses ..  En mycket stark T-4 , 150 + fölger ..

Mvh/E

JETech , S. Halland

8 Senaste redigerad av erich (2022-09-14 08:32:05)

Ok , stora effekt uttag på T-4 .. Då liknar det här förvåningsvis T-1 motorn .. Blocket måste fortfarande kollas .. (digr. T-1 Magn. block e slut ) !!! Inget 96 mm vid det här läget .. 103-105 som gälder ..
JE , Pauter , KB, AA, Mahle finns .. Nu snackar vi från 2,4 upp .. lägg en hyfsat vev på detta 74-82
(DPR ,Demello , Scat ),så e vi på 2,6 -3,0 ... Kräver H.profil T-1 stakar , Scat , CB , Carrillo ..

Ny börjar vi tippa 100 K , men så gör en T-1 med .. Sett att du fixat problemen kring kylning ock avgas . Lägg dertil en MaxxEcu sprut komplett m/TB`s (20 000:-) .. Nu tippar vi 200 Hk på landsväg .. T-1 motorn finns numer bara i backspegeln .:) .. Finns inte hopp i H..lvete med det momentet vi har nu 300-340 Nm .. (Mrk . att jag sa landsväg , besiktigat )

En race T-1 à e nåt helt annat , Oxy kan bli bra , men priset ökar på . En turboladdad värsting , ca 700 HK . Roa er med dessa saker ...
Livet e bra för dom med mycket pengar .. Frågor /kritik velkomna. /hoppas det va till nån nytta !!
Fölg oss gärna på Fb: JES autoservice ..   Tack

Mvh/E

Post's attachments

IMG_7373.jpg, 92.7 kb, 640 x 480
IMG_7373.jpg 92.7 kb, 125 downloads since 2022-09-13 

JETech , S. Halland

9

erich skrev:

Hej , kjör du med din 240 Hk på gatan , inget jag rekomaderar , Kom hit med den Sverker ,  så ser vi hur mycket torque ock ork du har ICQ/ab

Mvh/E

Det är inte min bil. Ja den går på både gata och strip och det fungerar utmärkt, är en buggy och den besiktades med den motorn.  ICQ/ag
Den är bromsad hos Johannes.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av erich (2022-09-14 21:33:46)

Svwerker skrev:
erich skrev:

Hej , kjör du med din 240 Hk på gatan , inget jag rekomaderar , Kom hit med den Sverker ,  så ser vi hur mycket torque ock ork du har ICQ/ab

Mvh/E

Det är inte min bil. Ja den går på både gata och strip och det fungerar utmärkt, är en buggy och den besiktades med den motorn.  ICQ/ag
Den är bromsad hos Johannes.

Ok , trodde nästan du ville komma hit ? Vart har jag sett den på strippen då .?? Oroar mig inte et dugg  Buggy , 240 Hk eller inte . ska vi ta en runda på Båstad -Hamburg då  ?  .Mvh/E

JETech , S. Halland

11

erich skrev:
Svwerker skrev:
erich skrev:

Hej , kjör du med din 240 Hk på gatan , inget jag rekomaderar , Kom hit med den Sverker ,  så ser vi hur mycket torque ock ork du har ICQ/ab

Mvh/E

Det är inte min bil. Ja den går på både gata och strip och det fungerar utmärkt, är en buggy och den besiktades med den motorn.  ICQ/ag
Den är bromsad hos Johannes.

Ok , trodde nästan du ville komma hit ? Vart har jag sett den på strippen då .?? Oroar mig inte et dugg  Buggy , 240 Hk eller inte . ska vi ta en runda på Båstad -Hamburg då  ?  .Mvh/E

Den är grå med röda ränder.

Jag började diskussion med att konstatera att det går att få en trimmad motor att gå snällt och nu ska vi åka till Hamburg.
Varför ska du oroa dig?
Ursäkta men hur fick du ihop de tankarna?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12 Senaste redigerad av erich (2022-09-15 07:50:18)

Hej ICQ/ab Ville bara få fram att en T-4 motor i den här effektklassen e mer avslapnande ock fin på långa turer (min erfaring ) . Ock att en 240 hk t-1 i stort e en racemotor (dom jag sätt ock provat iaf )

Mvh/E

JETech , S. Halland

13

Hur går det med motorn?

14

Tyvärr et litet uppehåll , Flyttat garage ... återupptar på måndag ICQ/ab

mvh/E

JETech , S. Halland

15 Senaste redigerad av erich (2023-01-04 06:57:30)

Då e värmepumpen igång ock frid ock fröjd ...
Kommer nåra foton nu .. ock lite text .. Installasjon av CSP 36 HP kit för T-4 .

Över lag tycker jag CSP kitet passar mycket bra , ock säkert beräknat på en 2,0 ltr org . För mig ble en den del slipande og tillpassande , iom 103 cyl.sats Har bara kört Porsche blås innan så detta va spännande .. 911`n  med över 900 ccm/min ock en org 1600 ccm / 370 ccm , så låter detta ligga kvar i tankarna .. 911 för mycket ,ock 1,6 àn för lite möjligtvis .. Jag har inte testat detta än !!  På bilen e det monterat extern 16 rader Setrab kylare .

Så : Blev en hel del jobb med slipning för att få cyl kåporna sitta vart jeg ville , blev också slipande ock tilpassande av fixturen som sitter neruti vent. tornet på T-4 blocket .. (passa på detta innan motorn sammanställs ) ..Då motorn ska ha 36 HP kåpa , annorlunda en Porsche , va noga med val av innsug ,kan komma nära 36 HP kåpan ...!

Kan varmt rekomendera systemet om den klarar noenlunda bra kylning .. Priset e hel ok i mina ögon .
Uppstart dröyer då ägare gått för komplett EFI ock då jobbas det vidare med detta .. 
Mvh/E

Post's attachments

IMG_8145.jpg, 66.41 kb, 640 x 480
IMG_8145.jpg 66.41 kb, 105 downloads since 2023-01-03 

IMG_8147.jpg, 74.36 kb, 640 x 480
IMG_8147.jpg 74.36 kb, 99 downloads since 2023-01-03 

IMG_8148.jpg, 68.82 kb, 640 x 480
IMG_8148.jpg 68.82 kb, 101 downloads since 2023-01-03 

IMG_8149.jpg, 51.05 kb, 640 x 480
IMG_8149.jpg 51.05 kb, 108 downloads since 2023-01-03 

JETech , S. Halland

16 Senaste redigerad av erich (2023-01-21 10:04:42)

Alle motorer , ock i synnelighet denna behöver en oljekylare för varma dagar .I  ock med CSP kylning , ock i en T-1 cab måste den relokaliseras .. Värmeslangar ska också va fullt fungerande så platsen e inte pemium .. Äntligen på plats med denna ock så stor som möjligt . Tilvärkn . av stag ock fästen tar tid om allt nu ska va demonterbart . Nöjd med detta ..

Mvh/E

Post's attachments

IMG_8216.jpg, 62.91 kb, 640 x 480
IMG_8216.jpg 62.91 kb, 92 downloads since 2023-01-20 

JETech , S. Halland

17 Senaste redigerad av erich (2023-02-05 18:24:31)

Turen ut av org . tank fixet , fra std. 5mm til 9mm ..must med EFI .. Tigget m/bakgas ...(explosjonsfare ICQ/ab)


Mvh/E

Post's attachments

IMG_8242.jpg, 103.17 kb, 640 x 480
IMG_8242.jpg 103.17 kb, 98 downloads since 2023-02-03 

JETech , S. Halland