Grymt!
Jojävlar, där har man varit och jobbat, trångt och jävligt.
Ser att du tagit många bättre beslut än när jag reparerade "Marchal Express", bra där :-)
Snyggt jobbat, och snälla, vänta inte 2.5 månad igen ;-)
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Sidor Föregående 1 … 57 58 59 60 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Grymt!
Jojävlar, där har man varit och jobbat, trångt och jävligt.
Ser att du tagit många bättre beslut än när jag reparerade "Marchal Express", bra där :-)
Snyggt jobbat, och snälla, vänta inte 2.5 månad igen ;-)
Tack så mycket alla
michaelth: Att få in golvplåtarna medför tyvärr lite extra arbete. Jag lyckades rensa bort det gamla golvet och klara falsen under hyllan som går över växellådan helskinnad. Men när denna bil byggdes svetsades lastgolvet först, och därefter hyllan. Enda chansen att få in nya golvplåtarna under hyllfalsen, var att släppa på ett gäng punkter mot hjulhusen på båda sidorna. Jag försökte först att borra, men det var nästan omöjligt att se vart punkterna satt. I stället fick det bli att såga med tigersågen. Det här är på insidan som aldrig kommer att synas, men det är tråkigt ändå att skada något som är felfritt. Falsen som ska vara mot golvplåtarna har också blivit skadad, för enda sättet att få loss golvplåtarna när de provats in några gånger, har varit att bryta mot hyllan med kofot. Men utan provning och inpassning hade golvet aldrig passat. Det krävdes en hel del kapning runt B- och C-stolparna där det var för mycket material. Och såklart prova in breddningen av höger plåt mot tröskeln.
mogge: Det blev svar redan idag! Visst är det irriterande att se någon annan göra något smartare än man själv gjort? Men det är sådant man lär sig av. 





Efter en hel del trixande fick jag i det närmaste perfekt passform på båda plåtarna. Men något som stal en hel timme, var att få vänster sida på plats. När jag lade den som jag ville ha den, stämde inte riktigt den falsade skarven mot den högra. Och när jag lade plåten så skarven stämde, passade den inte mot tröskeln. Till slut kom jag fram till att man klippt den vänstra plåten snett där den ska möta den högra. Det diffade flera millimeter, och gjorde att falsen mot mellanväggen tandade med den högra. Inte konstigt att det inte stämde. Eftersom det är fruktansvärt jobbigt att plocka ur hela plåten igen och att det skadar svetsprimern, fick jag ligga där inne med en Dremel och huggmejsel för att ta bort det som tandade. Inte alls roligt, men resultatet blir bra när det är färdigsvetsat.

Det kommer att bli en hel del jobb med att göra det snyggt runt B-, C-stolparna och förstärkningsprofilerna till flaket. Jag kommer att göra en krage som får pluggsvetsas runt.

Här ser vi hur knöligt och tråkigt det blivit efter brytandet. Men bara golvet är helt fastsvetsat, kommer det att lösa sig. Sedan kommer det att ligga en tank, och dessutom vara en mellanvägg för.
I nuläget är golvet på sin position med några viktiga punkter. Jag började med plåtskruv där det var möjligt utan att det ska synas under ifrån. Men nu är det bara att tynga eller stävja upp golvet så det ligger dikt an profilerna, och bränna ihop allt.
Tyvärr ska golvet även gå format ovanför Y-röret. Jag har väldigt liten erfarenhet att knacka rundade plåtbitar, så vi får se hur jag löser det.

Här har vi resultatet av det som fick sågas loss.
På snart återhörande 
Imponerande, bra jobbat. 
"mogge: Det blev svar redan idag! Visst är det irriterande att se någon annan göra något smartare än man själv gjort? Men det är sådant man lär sig av.
"
Närå, bara glädjande, hade någon gjort sämre än mig hade det varit det.......
Jag gjorde alla balkar och plåtar själv, nästan..... men den var ju så febrilt satans dålig och rostig, men jag lärde mig en del och nu lär jag mig igen, och blir påmind om huuuur myyyyysigt det var att ligga inne i utrymmet och kapa och svetsa och måla....
Vågar man fråga hur det går med ladan i stort?
Ladan är uppgrusad, men hann aldrig byta syllar i höstas. Hoppas hinna med det i vår. 


För att tynga ner golvet för de invändiga pluggsvetsarna använder jag blyvikter. Mycket smidigt att få tung belastning på en liten punkt, då man kan stapla flera på varandra.

En trasig mejsel i borrmaskin är perfekt för att rensa hål från primer.


För svetsning av H-profilerna undertill, har jag klämt fast en EU-pall under flaket. Fungerar utmärkt
Bara att fortsätta bränna på nu.

Riktigt bra vinter slit!!
Dags för en ny update. Det känns som det knappt har hänt något sedan sist, men jag har kört fulla pass både helger och kvällar. Anledningen stavas, att det tar fruktansvärt lång tid att få lastgolvet helt färdigt. Det är över 500 ställen att svetsa. Och det som sker inne i tortyrkammaren, förlåt lastutrymmet, är inte roligt. Jag är ganska vältränad och har inga problem att röra mig där inne. Det som är problemet är alla balkar som går under flaket. Med svetshjälm på får man i många fall inte plats med huvudet, så många svetsar gör man på chans helt i blindo. Det finns ett samband mellan att det jag är minst nöjd med, även är det som kommer att synas minst. Det är helt enkelt bedrövligt svårt att få det riktigt bra när flaket är kvar på bilen. Men det ska bli en användarvänlig bil, så jag väljer att lägga den här nivån för att få den färdig.


Från början tänkte jag slipa ner alla synliga svetspunkter från undersidan. Men eftersom dessa har gjorts när det varit god åtkomst, ser alla bra ut. De får bli kvar synliga. Dessa bilar var inte perfekta från fabriken heller.


Lyckades klämma och rikta ihop falsen under hyllan riktigt bra. Blev nöjd med resultatet, med tanke på hur brutet och tråkigt det såg ut innan.



Tillverkade egna flänsar till flakförstärkningen. Tidsåtgång med montering och allt? Fyra-fem timmar! Där ser man vad tiden går till. Allt detta pul tar fruktansvärt med tid, men är nödvändigt då golven inte levereras kompletta.




I mina gömmor hittade jag ett främre avgasrör till en Renault 5. Det var perfekt att utgå från att göra locken över värmeröret bak. Blev faktiskt riktigt bra måste jag säga. Golvet från BBT var bara uppskuret runt. Strategin med att välja ett tjockt avgasrör att göra lock av betalade sig, då det fanns rejält med gods att rikta och svetsa mot. Kom ihåg, detta görs när man ligger där inne och grejar. Det blev riktigt kass kvalitet på bilderna. Ser faktiskt bättre ut i verkligheten än här på bild.

Y-röret centrade jag med några stickor under tiden jag svetsade locken. För det var stor risk att svets skulle tränga igenom ner i röret. Nu sitter det åtminstone i rätt position ifall det blivit fastbränt.
Kändes löst när jag provade.

Sådant här tar också tid. Att få det att se bra ut runt alla stolpar. Tack och lov är jag klar med de längst in på höger sida. Vänster sida är lättare att komma åt, men styrs av att tröskeln och bakskärmen först måste vara på plats. Där började nästa huvudvärk som jag lagt åt sidan sedan tidigare.




Hur jag än vrider och vänder, passar bara nedre yttre b-stolpe och tröskeln om de hänger ner en bra bit nedanför innertröskeln. Jag använde mig av maskeringstejp som jag ritade upp mått på från andra sidan som stämmer väldigt bra. Och när strecken stämmer från höger, passar vänster bra. Men hänger ner. Varför det blir så finner jag inget svar på. Innertröskeln kan bara sitta på ett sätt, och både höger och vänster är monterade på samma sätt. Bara att acceptera och köra på. Störigt nu när man håller på, men inget man kommer tänka på när bilen är i bruk sedan. Och i och med detta lär ytterskinnet till b-stolpen förlängas uppåt igen, när det är kapat för kort. Jag spar alltid precis allt under ett projekts gång, så den bortkapade biten finns såklart kvar och kan återanvändas.




(Obs gammal bild, har ingen nyare bild som visar hela skadan på skärmen som det såg ut från början)
Här köpte jag en bakskärm till en buss för att täcka alla skador som min nuvarande har. Jag har även en lägre modell för pickup, men den täcker inte alla skador. Tänkte att det skulle gå att släppa falsen under flaket för att slippa skarva. Men häpp, det saknas en decimeter! Nåväl, fick trolla bort hål för gångjärn och addera läppar för yttertröskeln.


Här är en till störig grej. Profilerna till mellanväggen följer inte golvet som original. Vad skulle det ta att fixa detta? Tio timmar? Who knows. Jag skiter kanske i det, är inte sugen på att köra fast på en sådan här detalj. Hade varit ganska lätt att fixa om det fanns mer material på profilen, hade bara varit att kapa ur och vika ner. Nu är det att göra nya profiler, eller att svetsa på 1,5 meter mer material. Kanske möjligtvis går att modda dessa, men då finns det knappt plats kvar för en svetspunkt.
Ett väl utfört arbete är en bra kudde, och ger god nattsömn.
Bra jobbat 
Bytte tak på en lyx en gång i alla stolpar.
När allt var punktat skiljde det 5mm mellan höger och vänster dörröppning på höjden.
Jag blev förstås förvånad då jag mallade alla ritsar på bägge taken så det blev lika.
Det visade sig att även på mina andra bussar skiljde det mellan höger och vänster sida.
Snyggt jobbat med allt, och visst är det mysigt att åla under flakbädden......
Ser riktigt bra ut och vilka fantastiskt fina punkter du får till.
Så vackert att jag blir tårögd. 
Det lönar sig alltid att justera svetsen det där lilla extra och klippa tråden ofta.
Mr 56: Ja man sover riktigt fint efter varje pass. Tack 
Mogge: Tack, det är precis sådant här jag vill höra. Då blir det att smacka ihop och se nöjd ut.
Phileas Fogg: Tack
Ja jag klipper alltid tråden, om man inte är snabb till nästa punkt med en glödande droppe. Det går lika bra, men man måste sikta rätt och snabbt. Den fulaste punkten på originalbilden är det alldeles för stora hålet golvet levererades med. Det fanns några sådana, förvisso på positioner där det ska vara underlag under. Tycker inte alls om när tillverkarna gör på det viset. Antagligen är det väl för att det ska bli lätt att lackera. Men då kan man väl hålla sig till 5 mm, och inte 7-8 som inte går att smälta ihop med ett knapptryck.
------------------------
Nu kommer vi in på det som gör mig väldigt duktig på att driva projekt framåt. Och det är att hela tiden hålla sig rullande, och ge sig själv en morot att jobba på. Ikväll hade jag tänkt fixa vänstersidan med trösklar och skit. Men väl på plats, kände jag inte mycket motivation och ork. Då gjorde jag som jag alltid brukar när det går segt, gör något väldigt enkelt. I mitt fall blev det att byta vinterdäck och serva morsans 50-talscykel, som hon cyklat över 3000 mil på sedan 1980-talet. Med ångan uppe ville jag ändå göra något enkelt med pickupen. Här ser vi vad det blev:


Tankluckan var både uppbruten och knäckt runt gångjärnet. Det kändes som ett lagom kvällsprojekt att fixa. Dessutom kunde jag stå bekvämt vid en belyst arbetsbänk, och inte ligga dubbelvikt inne i ett mörkt lastutrymme. Bara en sådan sak.

Låset som satt på var fastärgat, och gängen för armen bakom avbruten. Vilken tur att det står en likadan bil, fast tio år nyare bredvid. Den luckan var otroligt nog komplett, så det blev en perfekt donator.

Om inte cylindern hade varit avbruten, hade detta lås faktiskt varit riktigt fint. Kommer att använda det här när jag bytt fjäder till locket.

66:ans lås var komplett, men satt tokfast.

Efter mycket funderande och allehanda prov att vrida runt cylindern, kom jag fram till att enda sättet att få ut den var att pressa. Skruvstäd och två M6-muttrar var precis vad som behövdes. Skruvarna använde jag som handtag för att få muttrarna i rätt position.

66:an var rejält ärgad, men användbart. Kommer att använda det så länge tills jag fixat originallåset med ny cylinder och fjäder. Fjädern var givetvis av även på 66:an.



Tadaaa! I stället för att ge upp och tröttna, fick jag detta gjort istället. Och roligt var det också.
Klart godkänd kväll.

Då 66:an är en racingbil, fick den ett lättviktsalternativ som ersättning för det snattade låset. Tog nog hela en minut att fixa. 
race 
Jag tror du har helt rätt i att man behöver ha en liten lista på delprojekt med olika tidsåtgång att välja mellan beroende på energi och tillgänglig tid. Vissa dagar orkar jag inte börja på ett "stort" jobb utan då kan man motivera sig själv genom att fixa några 20 minuters grejer som ändå ska göras men att få stryka dom på listan ger en boost i energi och en känsla av att man rör sig framåt.
Jävlar va bra jobbat, fantastiskt när man börjar se all ny fin plåt på plats 
Och ja, jag brukar också få lov att variera sakerna man gör lite för att inte krokna 
Tack alla 

Jag nämnde tidigare att jag hade en hel skärmsida att täcka kvartspanelen med.

Tänkte att det ändå skulle kunna gå bra att använda hela med en lång skarv, istället för att rikta originalskärmen. Förvisso är det kul med original, men den är ganska krokig på ett tråkigt sätt. Men när jag väl provade in den nya skärmen, visade det sig att öppningen för hjulhuset inte stämde för fem öre. Nog för att vi ska vara glada över att vi kan köpa fin plåt idag, men detta var riktigt dåligt. Jag tänker absolut inte ha bakhjulen olika mycket synliga på olika sidor. Då blev det att använda bara den främre delen, och klippa in hörnet från originalskärmen för att få rätt form.


Skärmen har fått bra med stryk, och är bulig med spänningar i plåten på alla möjliga sätt.


Jag började med att återställa alla sprickor i sina ursprungslägen. Supersmidigt med vagga när man kan pressa med domkraft från golvet.
Tvingade sedan fast en bit 2"8 på insidan för att banka bort de värsta bulorna mot, men det har jag glömt att fotografera.


Hela skärmen är fortfarande bra bulig, men det är hela bilen. Jag har bestämt mig att lägga nivån att jag är nöjd när skärmkanten är skapligt rak. Det är den ännu inte, nu kommer jag att skära nya spår för att släppa på spänningarna. Perfekt blir det inte, men det är lite det som är charmen och en del av historian med en skogsbil.

På bilden ser vi tre delar som det lagts många fler timmar än jag kan räkna på anpassning och inpassning.

Förvisso är kanten på luckan inte helt rak. Men jag fick snitta upp hela vägen där det är slipat metallrent och sektionera för att få glipan bra.

Avslutet på skärmen var inte heller bra. Den här kanten ska vara lika rak som linjalen, inte bananformad. Även här fick jag snitta och svetsa för att få ett fint slut. Den fula svetsen som syns, är en punkt jag svetsat och borrat upp på baksidan, och åter dragit igen. Det var för lite material kvar efter borrningen, därav blobben som kom fram.


Efter att ha provat tröskeln på alla möjliga olika sätt utan att få skarven bra, kom jag på det. Den som har tillverkat tröskeln har inte skurit snittet som ska vara synligt det minsta rakt. Vad konstigt att man inte får det att passa. Någon hade en dålig dag på jobbet. Det var likadant bakåt. Men jag lyckades tack och lov fila till så det blev rakt, utan att få slut på material.







På bilderna ser vi många timmars arbete senare. Har gjort så gott jag kunnat med att få till glipor och allt att passa. Tycker att det får duga nu.


Låsnäsan var inte i närheten att fungera. Den var så högt upp att tungan på låskistan inte förmådde att kliva över när man vred med nyckeln. Enda sättet att prova in detta, var att ligga inne i lastutrymmet med en tians spärrnyckel och stänga. Och när det inte gick att öppna fick man skruva sig ut.
Fick snitta upp och greja lite, men nu fungerar det bra.

Har även fått fästet för staget på plats. Här ser man hur mycket luckan hänger i vänstra gångjärnet som sitter löst. Det är kul att få dit fästen och grejer, så man kan prova om grejer fungerar. Det börjar växa fram fuktioner ur en död kaross. Sådana framsteg gillar jag
Jag har haft ett väldigt högt tempo med den här bilen. Men nu kommer jag att sakta ner lite, för att variera med lite andra fordon som ska rulla i sommar. Det är helt uppenbart att jag inte kommer att hinna klart med plåtarbetet tills allt jobb utomhus med gården börjar, så nu blir det vad det blir.
Allt plåtjobb från B-stolparna och bakåt ska i alla fall vara färdigt denna vinter.

Klart dina reparationer /anpassningar "duger" blir ju superbra!!! Kan tänka mig det var spännande att låsa in sig i stuv facket.... 
Tycker du gör ett kanonjobb ! Extra kul med loggan på dörren !
Du skriver: "På bilderna ser vi många timmars arbete senare. Har gjort så gott jag kunnat med att få till glipor och allt att passa. Tycker att det får duga nu."
Tror f**n att det duger! Du gör ju ett enormt fint jobb! 
Tjoppahojja! Nu var det länge sedan sist. Och det är för att jag inte har jobbat slaviskt med pickupen. Det blev lite väl intensivt ett tag, så jag har brutit av och gjort lite annat för att få motivation att göra klart bakdelen. Och det har behövts, för det är verkligen inte kul att jobba i och runt motorutrymmet. Riktigt uselt med plats, och väldigt mycket möda för liten lön. Jäkla skitjobb helt enkelt, som jag är glad att kunna bocka av från listan.
Arbetet med att göra klart mellanvägg och tankfästen är parkerat tills vidare. Här är orsaken:

Original ser det typ ut så här. Väggen på plats, och man har ett reservhjul som tar onödig plats bland övrig last.

Så här vill jag ha det. Reservhjulet undanstuvat innanför väggen. Det passar alldeles utmärkt med ett bubblahjul som "space saver" ovanpå tanken. Problemet är bara att man inte kan få fram det utan att plocka ur tanken, för att det är balkar under flaket som är i vägen. Och det känns inte som ett alternativ. Därför ska jag undersöka möjligheterna om jag eller någon annan kan tillverka en ny tank lik originalet, fast tillplattad och mycket längre. Då kommer det här fungera alldeles utmärkt, under förutsättning att man gör mittstolpen mellan plåtarna demonterbar. I samband med detta kan man lika gärna göra så luckorna sitter på gångjärn, och man kan stuva undan andra grejer man vill ha med sig, fast helst inte använda. Typ domkraft, hjulverktyg, reflexväst och lite annan nödutrustning. Eftersom jag ser detta som något man kan göra i efterhand, blir det att få ut bilen på vägarna i version 1.0 med originaltanken på plats. Fast utan mellanvägg. Så då är det är bara att klämma dit de två fästen som följde med golvet. Men det kan jag lika gärna vänta med ifall någon annan lösning dyker upp, eftersom bilen ändå inte ska ut på vägarna i år.


Dags för de tråkiga hörnen vid motorutrymmet.

Jag köpte färdiga förstärkningar till insidan. Men de passade inte för fem öre, så jag jämförde om man kunde malla av en Gerson till barndoor för att tillverka en egen. Det kunde man inte, den var helt fel form.

Efter lite grävande i mitt välsorterade skrotarkiv, hittade jag precis vad jag behövde! En höger d-stolpe från en 61:a 15w i skick gott nog att malla av. Nu blev det genast enklare.



Även hylla och förstärkning kom på plats.


Även i motorutrymmet hade stagfästet rostat av. Jag har köpt en ny mest för att kunna rikta originalen efter, och det var bra, för både den till lastluckan och motorluckan var bra krokiga.

Jag återanvände en bit fals från den avkapade röda d-stolpen, för att laga det som var dåligt. Övre fals för gummilist skulle också ha varit bytt, men jag har ingen sådan liggande. Ska kika om det går att beställa någonstans och byta i ett senare skede. Det är svårt att få de synliga svetsarna riktigt snygga, när plåten är så pass tunn och förorenad med rostporer.


Även höger sida är nu helt klar.

Nu är den snart helt färdig från mellanväggen och bakåt. Nästa jag ger mig på blir att laga det som är dåligt i flaket. Men det inlägget ska inte dröja lika länge som detta innan det dyker upp.
Adios amigos 

Bra kämpat 



Så blev det dags att laga flaket. Det blev en hel del små lagningar, för att sedan avsluta med en stor bit nere i högra hörnet. Det var många timmar inpassning, men jag tycker det blev bra ändå till slut. Här var det stundtals svårt att svetsa, när det legat vatten på insidan och kvaliteten på plåten med det inte var super.

Många timmar innan slutsvetsning


Det var lite trixigt att få det att se bra ut från insidan. Men det mesta av svetsningen brände fint, så jag kunde slipa och få det vettigt även i motorutrymmet. Jag målade medvetet med ett tunt lager grundfärg som inte ska stå emot rostangrepp. Om några år kanske det har patinerat till sig där inne 

Slutet av mellanväggen mot flaket var kors i taket riktigt bra. Räckte med att byta en rimpa plåt. Annars brukar de vara riktigt rostiga här.


Ser bättre ut i verkligheten än på bild. Det blir att se lite hackigt ut när man rört fingerslipen i olika mönster och en del ytrost utanför området man jobbar med har försvunnint.

Fertig!

Nu är faktiskt all rostlagning helt färdig från mellanväggen och bakåt. Känns riktigt bra! Nu är det bara hytten kvar
Men som jag nämnt tidigare är det inget jag kommer att prioritera nu. Förvisso är dörrarna bortskruvade, så det går att börja om jag får feeling någon kväll. Men vi får se, nu borde jag ta tag i att se över några andra fordon som ska rulla i sommar. Har faktiskt skruvat en hel del Vespa parallellt med denna. Det är skönt att bryta av och göra "ren skruvning" ibland. Man orkar inte hålla på med plåt hela tiden, även om det är roligt. Om inte annat finns det nu väldigt goda förutsättningar att få ut den här på vägarna 2024. Om jag räknar lite grovt med att karosseriet ska vara färdiglagat runt nyår, kan man där efter ta tag i det mekaniska.
Wohooo!

Sidor Föregående 1 … 57 58 59 60 61 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Michos Miche´s Werkstatt für luftgekühlte Fahrzeuge
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.