651

Roligt ock dyrt ICQ/ab Stå på Micke , roligt å se hvilka tider det blir i 2023 , Godt Nytt VW år på dig !

Mvh/E

JETech , S. Halland

652

erich skrev:

Roligt ock dyrt ICQ/ab Stå på Micke , roligt å se hvilka tider det blir i 2023 , Godt Nytt VW år på dig !

Mvh/E

Det räcker med 9.6599  o några km till i toppfart
Men det skulle vara kul att köra 9.40 men det är väldig lång väg dit typ 150 hk till på hjulen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

653

Så var det 2023
Lite mer att pyssla med
Maskin skall kollas igenom  så den är klar för 2023
kolvringarna skall bytas  o ventilsäten skall fräsas om 
Ventilfjädrar skall tryck kollas är några saker ligger på att göras listan
Hoppas ni får ett bra 2023
/// Micke

Post's attachments

IMG_20221116_182714.jpg, 530.04 kb, 1600 x 1200
IMG_20221116_182714.jpg 530.04 kb, 101 downloads since 2023-01-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

654

Bara lite småsaker då ICQ/ab ..

Mvh/E

Post's attachments

IMG_8143.jpg, 104.23 kb, 640 x 480
IMG_8143.jpg 104.23 kb, 94 downloads since 2023-01-01 

JETech , S. Halland

655

Service på en sådan här maskin 
Börjar man med att kolla hur mycket det läcker igenom jag tyckte det var förmycket (23% ) som en vanlig motor gått typ 1000 mil
Då får man beställa nya ringar Men det är 6-8 veckors leverans tid på sådant i dag ( håller ni på så köp i tid för i dag kan det ta tid att få prylar)
Jag börjar att kolla på prylarna  sen är det mäta kolv och cylinder
När man är klar med det så får man läsa vad tillverkaren vilka stenar som skall användas i honings maskinen för bästa resultat
sen får man inte glömma bränsle o olje typ I detta fallet blev det några snabba tag med 220 sten sen 280 sten
Så var det det roliga jobbet att fila in kolvringarna 
När man är i gång så passar man på med byta vevlager som en säkerhets åtgärd ( dom gamla såg jätte bra ut som reserv ) ( jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna 
Så kan man lägga dessa saker åt sidan och pilla med något mer som det alltid finns
/// M

Post's attachments

IMG_20221229_161541.jpg, 519.17 kb, 1600 x 1200
IMG_20221229_161541.jpg 519.17 kb, 100 downloads since 2023-01-05 

IMG_20221229_174209.jpg, 601.29 kb, 1600 x 1200
IMG_20221229_174209.jpg 601.29 kb, 101 downloads since 2023-01-05 

IMG_20221230_163854.jpg, 529.51 kb, 1600 x 1200
IMG_20221230_163854.jpg 529.51 kb, 105 downloads since 2023-01-05 

IMG_20221230_172355.jpg, 634.93 kb, 1600 x 1200
IMG_20221230_172355.jpg 634.93 kb, 96 downloads since 2023-01-05 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

656

Det gäller att ligga i , och vara ute i tid.
Snart börjar säsongen.

"ljushuvud"

657

Hej
Lite modifieringar så det går snabbare att rycka ut maskin och sätta in in den igen
För kopplings service
Nu brukar det ta typ 45 min kan man korta ner den tiden skulle vet vara trevligt
/// Micke

Post's attachments

IMG_20221225_121515.jpg, 233.13 kb, 900 x 1200
IMG_20221225_121515.jpg 233.13 kb, 92 downloads since 2023-01-12 

IMG_20221225_132427.jpg, 394.43 kb, 1600 x 1200
IMG_20221225_132427.jpg 394.43 kb, 89 downloads since 2023-01-12 

IMG_20221225_132621.jpg, 446.83 kb, 1600 x 1200
IMG_20221225_132621.jpg 446.83 kb, 92 downloads since 2023-01-12 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

658

Smutt lösning  ICQ/bf

Projekt: Oval V8:an -57

659 Senaste redigerad av Sten vW (2023-01-13 08:55:21)

Kul det där med de små hålen i kolvarna, för att ge jämnt gastryck på övre kolvringarna antar jag?

Jag misstänker att de inte är lämpliga för sådana som mig som kör runt-runt och aktivt använder och förlitar mig på motorbroms.

Kul också med de så sotskuggorna som visar swirl riktningen....

Hejja på!

/S

660

Sten vW skrev:

Kul det där med de små hålen i kolvarna, för att ge jämnt gastryck på övre kolvringarna antar jag?

Jag misstänker att de inte är lämpliga för sådana som mig som kör runt-runt och aktivt använder och förlitar mig på motorbroms.

Kul också med de så sotskuggorna som visar swirl riktningen....

Hejja på!

/S

Hej Sten
Det kallas gasportning när det är hål i kolven
Att man gör så är att trycka ut ringen mot cylindern  för bättre tätning
På runt runt eller på gatan så tätnar hålen
Då finns det två andra lösningar ena är man fräser spår över cc i ringlandet ( var vanligt i  nascar) (1,5 mm fräs)
Men det senaste är det är en kolvring med spår i från totalseal 
Med den typen av lösning kan man få ner till 1% genom läck ner till vevhuset (mer hk o bättre förbränning )
(en vanlig ring runt 10-12% i bästa fall men runt 15-20% i en vw maskin )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

661

Tack för förklaringen!

/S

662

Det var dax för lite modifieringar För 2023
Att sätta dit en linjär mätare så man vet hur mycket framhjulet rör sig
Några fäste för linjär mätaren
/// Micke

Post's attachments

IMG_20230106_123301.jpg, 471.13 kb, 1600 x 1200
IMG_20230106_123301.jpg 471.13 kb, 109 downloads since 2023-01-23 

IMG_20230108_125501.jpg, 429.35 kb, 1600 x 1200
IMG_20230108_125501.jpg 429.35 kb, 88 downloads since 2023-01-23 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

663

Nu var maskin ihop igen
Så det är bara ställa den i ett hörn för nästa del
Det är lådan som skall gås igenom  för över syn och bytas utväxling
/// M

Post's attachments

IMG_20221227_163909.jpg, 689.04 kb, 1600 x 1200
IMG_20221227_163909.jpg 689.04 kb, 88 downloads since 2023-02-02 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

664

Så var det växellådans tur att få en genom gång
Det som ligger på att göra listan är att byta pro ring  på 2ans drev eventuellt byta tillbaka till en ursprungliga 1an
// M

Post's attachments

IMG_20230203_150149.jpg, 717.9 kb, 1600 x 1200
IMG_20230203_150149.jpg 717.9 kb, 92 downloads since 2023-02-10 

IMG_20230204_143219.jpg, 310.25 kb, 1600 x 1200
IMG_20230204_143219.jpg 310.25 kb, 96 downloads since 2023-02-10 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

665

Tjänare på er
Så var 2ans drev  fixat  med en ny pro ring  sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar 
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M

Post's attachments

IMG_20220814_112223.jpg, 562.45 kb, 1600 x 1200
IMG_20220814_112223.jpg 562.45 kb, 80 downloads since 2023-02-12 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

666

Jodå visst läser vi ICQ/bs  gissar att många även läser på facebook

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

667

klart man läser ALLT !!
Klart intressant vad man får/behöver göra för att köra fort! ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

668

Tjänare på er
Så var 2ans drev  fixat  med en ny pro ring  sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M

Jodå, det gör vi. Med stor behållning också. Dinosaurier som likt mig själv inte vistas på ansiktsboken uppskattar dessa trådar oerhört mycket! Fina bilder och fantastiskt mycket kunskap. Stort tack för att du delar med dig av den!
Det enda problemet med denna tråden är att jag går ner i garaget och sätter mig och dumstirrar på min 2332 som står där på en pall, men som trots sina carillostakar och pautervippor saknar mängder av de små och stora knep och knåp som du delat med dig av.

jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna

Jag hade till exempel inte en aning om vikten av att undvika olja på baksidan av lager... 

Får väl göra om allt från början igen ICQ/ag

669

Jag läser med stort intresse dina inlägg och tittar på bilderna från detta bilbygge i världsklass

670

Ja de här är lite annan nivå än de flesta trådar här så det är verkligen intressant att se allt jobb som läggs ner på ett sånt här mer extremt åka snabbt bygge

671

Jean Passepartout skrev:

Tjänare på er
Så var 2ans drev  fixat  med en ny pro ring  sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M

Jodå, det gör vi. Med stor behållning också. Dinosaurier som likt mig själv inte vistas på ansiktsboken uppskattar dessa trådar oerhört mycket! Fina bilder och fantastiskt mycket kunskap. Stort tack för att du delar med dig av den!
Det enda problemet med denna tråden är att jag går ner i garaget och sätter mig och dumstirrar på min 2332 som står där på en pall, men som trots sina carillostakar och pautervippor saknar mängder av de små och stora knep och knåp som du delat med dig av.

jag jobbar alltid med handskar när man jobbar med lager så det inte kommer någon olja på baksidan av lagerna

Jag hade till exempel inte en aning om vikten av att undvika olja på baksidan av lager... 

Får väl göra om allt från början igen ICQ/ag

Ett tips tvätta alltid där lagret skall ligga o baksidan av lagret
Med brakeline (bromsrengörning/ förtunning/ aceton 
Men inte med rödsprit eller liknade för det är fett o då kan lagret vara lite lösa i lagerläget
// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

672

Jag följer slaviskt och uppskattande alla dina inlägg!!

/S

673

Läser med stort intresse och lär av dig!

PPRMicke skrev:

Tjänare på er
Så var 2ans drev  fixat  med en ny pro ring  sen fick drevet en sväng i honings maskinen
Se var det som vanligt vänta på delar 
Efter covid så är det tröga tider att få hem saker ( tänk på det det finns lite saker på hyllorna hos tillverkarna
Är det någon som läser inläggen?
// M

RPB Piraya 1968 x 2, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=29912
RPB Piraya med mittmotor, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=11336
RPB Formel Vee 67 (Bror Jaktlund) https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 50#p455150
VW Typ 1 1962, VW Typ 1 1970, VW Typ 1 1971, VW Pickup EH 1971, VW LT31 DH 1982 biltransport
Lycklig son:s bubbla VW Typ 1 1962, http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=30458
SAAB Sonett 1968, SAAB V4 1976

674

Allt läses med stort intresse.
Tack för att du delar med dig.

675

Hej alla intresserade
Då har det varit kopplings funderingar
Vilka lameller som skall användas till vilken tryckplatta ( lamellen är 165mm stor X 2)
För man vill ha lite mer speed i starten (60foot)
När man vill köra fort så måste man slira för motorn får ALDRIG gå ner i varvtal
Det är en av anledningarna man lägger upp en bit av loggen
Rött är varvtal Blå är ingående axel i lådan   Och den gröna hur mycket det slirar
Det var cirka 275 hk som maskin gav när jag släppte kopplingspedalen
Man vill det skall slira så ingående axel möter varvtalet på maskin för det skall bli bra
Det var runt 1.9 G när maskin går ner i varv (1.3 sek) och 60 foten blev halv pissig (1.43 sek)
Vanligaste felet som nybörjarna gör är sätta dit den hårdaste tryckplattan ihop med svin frän racing lamell
utan att mäta hur mycket lamellen släpper Då brukar lådan gå i bitar
Döds koppling är steg 2 ihop med sinter då är det fort färdigt och en slö motor
Ett tips steg 1 och en organisk lamell så klarar man 180 hk utan problem med en bubbla
/// Micke

Post's attachments

IMG_20230211_141840.jpg, 641.76 kb, 1600 x 1200
IMG_20230211_141840.jpg 641.76 kb, 81 downloads since 2023-02-15 

IMG_20230215_191017.jpg, 599.01 kb, 1600 x 1200
IMG_20230215_191017.jpg 599.01 kb, 83 downloads since 2023-02-15 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke