1

Nu när vintern står för dörren och många renoverar motorer. Man byter lager , arborrar, mm
Hur gör ni med ramlageren slipar ni upp oljespåret så det inte blir någon reducering från block till oljekanal i lager eller är detta bara ett tips till de stora pojkarna som varvar ut varvräknaren?
Om man skulle göra detta så är väl mittersta/2-delade ramlager viktigast att”få” tillräcklig med olja

Lageren är silverline och det ser ut som om det är lite förskjutet mot oljekanalen i lagret/blocket
, men det kanske finns en tanke med det? För annars så skulle väl företaget gjort förändringen tidigare om det resulterat i förbättringar.

En funderare ja inte funnit svar på i forumet och många funderar nog på detta

Vad är livet utan en boxermotor

2

Att se till att oljekanalen i lagret är ok ( ja man får slipa ofta i alla lager
Är en av dom viktigaste sakerna i ett motorbygge För flöde är mycket viktigt 
Sen det där med silverlines bristande kvalitet är en annan sak
Man får mäta dom en och två gånger
Har till och med varit med om att mitten lagret är förlitet när man har monterat ihop och veven inte går runt
Det finns spalt meter på samba om detta
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Att se till att oljekanalen i lagret är ok ( ja man får slipa ofta i alla lager
Är en av dom viktigaste sakerna i ett motorbygge För flöde är mycket viktigt 
Sen det där med silverlines bristande kvalitet är en annan sak
Man får mäta dom en och två gånger
Har till och med varit med om att mitten lagret är förlitet när man har monterat ihop och veven inte går runt
Det finns spalt meter på samba om detta
/// M

Ursäkta att jag hoppar in i tråden så här.

Men om man vill ha ram- och vevlager av bra kvalité.
Vilka ska man köpa då?
Vill ha stålförstärkt mittlager.
// Bert

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

4

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

Att se till att oljekanalen i lagret är ok ( ja man får slipa ofta i alla lager
Är en av dom viktigaste sakerna i ett motorbygge För flöde är mycket viktigt 
Sen det där med silverlines bristande kvalitet är en annan sak
Man får mäta dom en och två gånger
Har till och med varit med om att mitten lagret är förlitet när man har monterat ihop och veven inte går runt
Det finns spalt meter på samba om detta
/// M

Ursäkta att jag hoppar in i tråden så här.

Men om man vill ha ram- och vevlager av bra kvalité.
Vilka ska man köpa då?
Vill ha stålförstärkt mittlager.
// Bert

Ingen fara  ICQ/bs

Utan att ha kunskap så är väl Ramlager K&S de bästa om man får tag i. Oljespår inuti lagerbanaor vilket silverline inte har. Och där tror ja att man inte behöver notcha dem. Vilket borde ge Vevlager bättre smörjning

Vad är livet utan en boxermotor

5

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

Att se till att oljekanalen i lagret är ok ( ja man får slipa ofta i alla lager
Är en av dom viktigaste sakerna i ett motorbygge För flöde är mycket viktigt 
Sen det där med silverlines bristande kvalitet är en annan sak
Man får mäta dom en och två gånger
Har till och med varit med om att mitten lagret är förlitet när man har monterat ihop och veven inte går runt
Det finns spalt meter på samba om detta
/// M

Ursäkta att jag hoppar in i tråden så här.

Men om man vill ha ram- och vevlager av bra kvalité.
Vilka ska man köpa då?
Vill ha stålförstärkt mittlager.
// Bert

Det är ett jätte problem att hitta ramlager  av bra kvalitet   
Vevlager har K&S börjat tillverka igen
Skulle man hitta får man vara beredd på att betala en ansenlig summa för
Det var en snubbe i usa som sålde kamlager Han hade 20 satser o dom gick på en timma  o priset var runt 75$ satsen
Problemet i dag är ingen vill betala för kvalitet  Om vi tar en wbx så ligger ramlager satsen från K&S runt 2000  skulle tro typ 1 kommer hamna på samma pengar om dom startar upp igen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

PPRMicke skrev:
Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

Att se till att oljekanalen i lagret är ok ( ja man får slipa ofta i alla lager
Är en av dom viktigaste sakerna i ett motorbygge För flöde är mycket viktigt 
Sen det där med silverlines bristande kvalitet är en annan sak
Man får mäta dom en och två gånger
Har till och med varit med om att mitten lagret är förlitet när man har monterat ihop och veven inte går runt
Det finns spalt meter på samba om detta
/// M

Ursäkta att jag hoppar in i tråden så här.

Men om man vill ha ram- och vevlager av bra kvalité.
Vilka ska man köpa då?
Vill ha stålförstärkt mittlager.
// Bert

Det är ett jätte problem att hitta ramlager  av bra kvalitet   
Vevlager har K&S börjat tillverka igen
Skulle man hitta får man vara beredd på att betala en ansenlig summa för
Det var en snubbe i usa som sålde kamlager Han hade 20 satser o dom gick på en timma  o priset var runt 75$ satsen
Problemet i dag är ingen vill betala för kvalitet  Om vi tar en wbx så ligger ramlager satsen från K&S runt 2000  skulle tro typ 1 kommer hamna på samma pengar om dom startar upp igen
/// M

De låter inge bra. Man tycker ju att det finns så många världen över som håller på att det borde finnas. Samt så många som bygger för dragrace å annat att det borde finnas.
Klart att jag skulle pröjsa 1500 - 2000kr för en uppsättning bra lager.
// Bert

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S