1

Finns det någon bra ”recept” på att förbättra bromsarna både fram och bak? Ser att en del använder delar från Porsche. Kommer även byta från 4-bultat till troligtvis 5x130

2

CSP.de  Har från vanliga skivor till ventilerade  Fram
Som dom som åker bana i Tyskland använder  Men bak har man bara 40% så det behövs inga fräna saker bara bra belägg
Om man har förmycket broms bak kommer bakändan som en käftsmäll
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Hej,

Enkel åtgärd är ok från Talbot Horizon. Har större kolv. Bolt on (någon sidodiff, men beläggen sväljer det), men kan krävas en längre bromsslang (samma gänga). Välj då stålomspunnen. Tror att Autodoc har kvar dessa ok. Jo, minst 165-däck, för att få ner bromskraften i backen.
Bak passar passar Porsche 924 hjulcylinder. Samma användes i några Brasse-modeller, så god chans att hitta dessa.

Men som Micke säger, fixa fram först.

4

hof skrev:

Hej,

Enkel åtgärd är ok från Talbot Horizon. Har större kolv. Bolt on (någon sidodiff, men beläggen sväljer det), men kan krävas en längre bromsslang (samma gänga). Välj då stålomspunnen. Tror att Autodoc har kvar dessa ok. Jo, minst 165-däck, för att få ner bromskraften i backen.
Bak passar passar Porsche 924 hjulcylinder. Samma användes i några Brasse-modeller, så god chans att hitta dessa.

Men som Micke säger, fixa fram först.

Hittade inga broms ok. .. ICQ/bu

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

hof skrev:

Hej,

Enkel åtgärd är ok från Talbot Horizon. Har större kolv. Bolt on (någon sidodiff, men beläggen sväljer det), men kan krävas en längre bromsslang (samma gänga). Välj då stålomspunnen. Tror att Autodoc har kvar dessa ok. Jo, minst 165-däck, för att få ner bromskraften i backen.
Bak passar passar Porsche 924 hjulcylinder. Samma användes i några Brasse-modeller, så god chans att hitta dessa.

Men som Micke säger, fixa fram först.

Talbot-oken är lika lätt att hitta som hönständer så det kan man nog lägga ber om man inte har väldigt gått om tid och bra kontakter.

Beroende på vad man har för kontakter för bearbetning så är det enklast och billigast i längden att gå på säkra kort.
Det finns beskrivning hur man får dit bromsar från 944 men även de börjar bli sällsynta.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Det där med bromsar och däck 
Många har inte förstått betydelsen av däck när det gäller bromsar
Har lite erfarenhet av detta  sen man har testat däck från yokohama
Om vi tar ett smalt hårt däck med hög sida o bromsar från 100 kmt till 0  så kan det bli lång bromssträcka
Sen tar man samma däck som är nytt så är det lätt 10-12 m mindre bromssträcka
Går man ner i profil så är det ännu bättre men då måste fjädringen vara anpassad för det däcket
Nästa steg är så kallade Rdäck  med en hårdare sida och mjukare gummi  då kan det bli 25 m mindre bromssträcka med samma ok typ original
Men det är ännu mer jobb på fjädringen för däcket skall få fäste i asfalten
Den viktigaste biten är alltid däck   Men det med bromsbelägg är en annan sak så är längre än däcken Där finns det hårda mjuka o kalla och varma  belägg och hur mycket det låter om dom Ett varmt belägg som bromsar så hårt som man hänger i säkerhets bältet( låter som en stycken gris) är kass vid vardags körning för skivan bör vara 250gc för dom skall funka bra  Skulle man ha mycket broms bak med sådana saker så  brukar bakändan komma före fram ändan på bilen ( mycket spännande )
Om vi tar räserbils kombin på bana  så har man typ 320 mm fram o 200 mm bak med bromskraft typ 75% Fram å 25% bak  Men på en dragracing bil så har man så smala däck fram men det är 55 % fram  resten bak för at bakdäcken har mer fäste än fram
Att bromsa en BMW från 280 till lagom hastighet eller en bubbla från 236 till lagom hastighet är en jätte stor skillnad
Det bästa sättet på en bubbla är lägga 50-75 kg bly i reservhjulsbaljan  då jävlar bromsar det bra
Har man billiga skit däck bromsar det dåligt eller smala däck

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Kommer att bygga eldrivlina på min 1303 så jag kommer att få bättre viktfördelning i bilen. Sen kommer effekten bli högre än original 50hk så därför måste jag såklart se över bromsverkan också. Men alla tips är välkomna  ICQ/ay

8

Om du håller på med sådant
Kan du försöka räkna på din vikt först sen vilken bärighet däcken skall ha
Sen fjäder belastning sen kommer man till bromsarna
Det kan vara så illa så fjäderstavana kan få bytas bak och även  spiral fjädrana fram
På en bubbla är dom jäkligt mjuka  fram
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Svwerker skrev:

Talbot-oken är lika lätt att hitta som hönständer så det kan man nog lägga ber om man inte har väldigt gått om tid och bra kontakter.

Beroende på vad man har för kontakter för bearbetning så är det enklast och billigast i längden att gå på säkra kort.
Det finns beskrivning hur man får dit bromsar från 944 men även de börjar bli sällsynta.

... just därför blev jag så förvånad när jag nyss, 2020, kunde köpa Budweg-renoverade ok från autodoc. Hade mer problem för 30 år sen. Men de har fortfarande klossar och packningssatser (Girling). Girling-oken heter 34734 och 34735 på Budweg-språk (danska?). På deras (Budweg) sida hittar man nummer på de andra fabrikaten tillika.

Vi ser nyfiket fram emot en projekttråd, när bygget kommer igång. Lycka till.

10

hof skrev:
Svwerker skrev:

Talbot-oken är lika lätt att hitta som hönständer så det kan man nog lägga ber om man inte har väldigt gått om tid och bra kontakter.

Beroende på vad man har för kontakter för bearbetning så är det enklast och billigast i längden att gå på säkra kort.
Det finns beskrivning hur man får dit bromsar från 944 men även de börjar bli sällsynta.

... just därför blev jag så förvånad när jag nyss, 2020, kunde köpa Budweg-renoverade ok från autodoc. Hade mer problem för 30 år sen. Men de har fortfarande klossar och packningssatser (Girling). Girling-oken heter 34734 och 34735 på Budweg-språk (danska?). På deras (Budweg) sida hittar man nummer på de andra fabrikaten tillika.

Vi ser nyfiket fram emot en projekttråd, när bygget kommer igång. Lycka till.

Det där med broms ok   o hur bra dom är
På den tiden som Talbol fanns kanske var jätte bra prylar
Ofta är det belägget som avgör vilken bromskraft man kan få  sen är det vad det för material i skivan som avgör bromskraften och ytan på skivan
Bara där finns det en uppsjö av detaljer
Hur många här har hört talas om bromsa in belägg och skiva till sammas   
Det är som Wilwood ok kan man inte amatörbesikta  utan modifera dom

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11 Senaste redigerad av erich (2022-12-03 18:41:24)

Får kanskje ha bromsar efter motor ? Vad som kan besiktigas i en gatbil e vel lite av poängen .. Org. skivor ock T-3 bakbromsar funkar fint til 120 HK tycker jag ( bessad til 100 HK ) ...
Får tillägga att belägg e alfa & omega -:)
Mvh/E

Erich , S. Halland