1

Jag har ett problem med en kompis bubbla.
Vi har bytt allt i bromsväg till nya komponenter.
När vi nu ska lufta systemet så får jag inte bort all luft.
Backarna är utjusterade max, kollat alla skarvar tre gånger.

Men det kommer luft hela tiden när jag luftar. När vi tittar så finns det luft i anslutningarna från oljebehållaren nere vid huvudbromscylindern.
När man pumpar på bromsen ser man hur denna luft pressar upp i slangarna upp mot behållaren.
Har testat att lufta huvudcylindern genom att lätta på bromsrören när man tryckt ner bromspedalen.
Men får inte bort det som ligger i anslutningarna.

Tips och råd på hur man kommer vidare mottages tacksamt.
Tanken är att besiktiga bilen i morgon  ICQ/af

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

2 Senaste redigerad av michaelth (2022-11-24 12:23:37)

Brukar trycksätta behållaren med luft något hg. Sen öppna nipplarna en efter den andra.. obs glöm inte fylla på..
På hbc där det är ett skruvat lock sätt en däck luft kägla i ett extra..  annars om inte det funkar en platta som spänns fast på behållaren med ett litet hål i. Sen dit med blåsmunstycket..
Behövs 2 personer.. lyckas alltid.  (Hitintills för mig) Då man då får ett flöde som inte släpper åter luften.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

är det en krets Hc eller 2krets
Är du hundra att bromsljus kontakten är hel så det inte kommer där Hur är det med tryckstången är den frigång o den runda delen på tryckstången i CC 
Om du startar med att tryck sätta Hcn  sen lufta varje rör vid Hcn 
Det kan vara fel kona på rören så det läcker in där eller för hårt draget det går in luft genom kopplingen
De finns massa ställe som kan ställa till det

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4 Senaste redigerad av Bert Sundin (2022-11-24 16:02:48)

PPRMicke skrev:

är det en krets Hc eller 2krets
Är du hundra att bromsljus kontakten är hel så det inte kommer där Hur är det med tryckstången är den frigång o den runda delen på tryckstången i CC 
Om du startar med att tryck sätta Hcn  sen lufta varje rör vid Hcn 
Det kan vara fel kona på rören så det läcker in där eller för hårt draget det går in luft genom kopplingen
De finns massa ställe som kan ställa till det


Det är ett 2-krets system.
Även bromsljus-kontakterna är nya med sina gummiskydd är monterade.
Tryckstången har ungefär 2mms spel.

Sant, men man hoppas ju att när allt är nytt att det ska vara tätt i kopplingarna.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

5

michaelth skrev:

Brukar trycksätta behållaren med luft något hg. Sen öppna nipplarna en efter den andra.. obs glöm inte fylla på..
På hbc där det är ett skruvat lock sätt en däck luft kägla i ett extra..  annars om inte det funkar en platta som spänns fast på behållaren med ett litet hål i. Sen dit med blåsmunstycket..
Behövs 2 personer.. lyckas alltid.  (Hitintills för mig) Då man då får ett flöde som inte släpper åter luften.

Ska testa detta.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

6 Senaste redigerad av lasslo (2022-11-24 16:46:12)

Denna köpte jag för 20+ år sen. Har funkat kanon för mig många gånger.
Lite samma princip som Michael th, men man kan göra det själv  ICQ/ay

Enda nackdelen är att man kan tömma ett däck på luft om man håller på en stund..

Korken passar på en typ 1(och tidiga typ2) bromsvätskebehållare(med skruvlock).
På nyare typ2(bay) och många andra kan man ta en kork från en PET flaska, borra hål och trycka i en däckventil utan innehåll.

Nu är den slut på länken, men du ser principen och kan säkert bygga en själv.
https://www.mekonomen.se/bromsluftare-12710782

Den har ökat en del i pris, på min påse sitter prislappen kvar, 73kr om jag minns rätt  ICQ/ag

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

Bert Sundin skrev:
PPRMicke skrev:

är det en krets Hc eller 2krets
Är du hundra att bromsljus kontakten är hel så det inte kommer där Hur är det med tryckstången är den frigång o den runda delen på tryckstången i CC 
Om du startar med att tryck sätta Hcn  sen lufta varje rör vid Hcn 
Det kan vara fel kona på rören så det läcker in där eller för hårt draget det går in luft genom kopplingen
De finns massa ställe som kan ställa till det


Det är ett 2-krets system.
Även bromsljus-kontakterna är nya med sina gummiskydd är monterade.
Tryckstången har ungefär 2mms spel.

Sant, men man hoppas ju att när allt är nytt att det ska vara tätt i kopplingarna.

Om du kollar lite noga på dina bromsrör så går dom upp och ned
Den främre kretsen  Då går det från Hcn till högersida  i en uppförs backe ned sen rakt o upp igen
Det är lite svårt att få luften att gå nedåt Men man kan lura luften
Då får man ta loss rör o slang luta röret med slang uppåt så man kan fylla röret o slangen med bromsvätska sen flippla dit rör o slang igen
Men bak är det jäkligare på höger sidan    för det är en lång uppförsbacke från T korset upp under växellådan sedan nedåt
Även där blir det mycket luft i systemet  Kan man fylla bakvägen från trumman till T korset o lufta i T korset
Det är inget snabb jobb om man inte har tryck hela tiden på vätskan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

De vill sig inte riktigt.....
Blir lite fundersam på anslutningar på hbc från oljebehållaren. Plastanslutningarna är rätt lösa mot gummitätningarna. Ska de vara så?

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

9

Hur mycket vätska trycks tillbaka i rören till bromsvätskebehållaren? De två portarna ska ju stänga direkt som kolvarna i huvudcylindern börjar röra sig framåt.

Nu är det knappast det här felet den här gången, men kom ändå ihåg att släppa helt på handbromsvajrarna, så bakcylindrarna inte kan röra sig.

10

Bert Sundin skrev:

De vill sig inte riktigt.....
Blir lite fundersam på anslutningar på hbc från oljebehållaren. Plastanslutningarna är rätt lösa mot gummitätningarna. Ska de vara så?

Det gick vägen efter mera luftande.
Bilen besiktad idag, med nästan perfekta bromsar.
Blev bara backning på ljusinställningen som inte riktigt hanns med.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

11

Bert Sundin skrev:
Bert Sundin skrev:

De vill sig inte riktigt.....
Blir lite fundersam på anslutningar på hbc från oljebehållaren. Plastanslutningarna är rätt lösa mot gummitätningarna. Ska de vara så?

Det gick vägen efter mera luftande.
Bilen besiktad idag, med nästan perfekta bromsar.
Blev bara backning på ljusinställningen som inte riktigt hanns med.

Vad bra att du fick till det ICQ/ab men dålig service av den besiktningsstationen att inte fixa ljusinställningen.

Gubbjävel; dvs originalfantast

12

Kurtivan skrev:
Bert Sundin skrev:
Bert Sundin skrev:

De vill sig inte riktigt.....
Blir lite fundersam på anslutningar på hbc från oljebehållaren. Plastanslutningarna är rätt lösa mot gummitätningarna. Ska de vara så?

Det gick vägen efter mera luftande.
Bilen besiktad idag, med nästan perfekta bromsar.
Blev bara backning på ljusinställningen som inte riktigt hanns med.

Vad bra att du fick till det ICQ/ab men dålig service av den besiktningsstationen att inte fixa ljusinställningen.


Att inte besiktningstationen justerade in ljusinställningen berodde på att justerskruvarna inte räckte till då framvagnen är sänkt. De hoppade ur. Så blir att ta isär och åtgärda och antagligen justera hela insatsen närmare och på så sätt få till justeringen..

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S