Jag har kört med en Kennedy stage 1 på bussen i ett par år nu.
Monterade den tryckplattan för att jag hade problem med slirande koppling ett tag. Men det var nog andra problem som skapade slitandet.
Nu är jag trött på att köra trögtrampat…
En buss ska ju vara mjuk och mysig att köra, inte trög och jobbig
Nu glider jag nästan ur min flip flop när jag smygkör
Nu ska tryckplattan äntligen bort…
Rev ur motorn idag och lossade kopplingen.
Nått märkligt har hänt, lamellen(kanske 2-3 säsonger gammal) var helt slut på ytterdelen av inre slitytan(mot svänghjul) resten var jämt slitet
Tryckplattan var lite sne i fjädrarna(svårt att visa på bild, men dom är några mm lägre på ena sidan(av centrum). Även anläggningsytan är ojämt sliten. Halva är blank och fin, andra halvan ser helt gropig ut. Inget som känns direkt, ser värre ut på bild.
Hur kommer detta sig? Kopplingen har funkat bra.
Kan det vara så att tryckplattan på nått sätt har kommit snett, så att den ligger och trycker lite mot lamellen när det är frikopplat, så att lamellen ligger och slirar lite snett då?
Jag har svårt att tänka mig att svänghjulet är så sneslitet att det gör att lamellen slits så?
Kan ta med det till jobb och sätta det i svarven och kolla, och dra av en tiondel för en fin yta endå. Även om jag inte tror det är problemet.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

