1

Jag har kört med en Kennedy stage 1 på bussen i ett par år nu.
Monterade den tryckplattan för att jag hade problem med slirande koppling ett tag. Men det var nog andra problem som skapade slitandet.
Nu är jag trött på att köra trögtrampat…
En buss ska ju vara mjuk och mysig att köra, inte trög och jobbig  ICQ/bs  Nu glider jag nästan ur min flip flop när jag smygkör  ICQ/ag

Nu ska tryckplattan äntligen bort…
Rev ur motorn idag och lossade kopplingen.

Nått märkligt har hänt, lamellen(kanske 2-3 säsonger gammal) var helt slut på ytterdelen av inre slitytan(mot svänghjul) resten var jämt slitet

Tryckplattan var lite sne i fjädrarna(svårt att visa på bild, men dom är några mm lägre på ena sidan(av centrum). Även anläggningsytan är ojämt sliten. Halva är blank och fin, andra halvan ser helt gropig ut.  Inget som känns direkt, ser värre ut på bild.

Hur kommer detta sig? Kopplingen har funkat bra.

Kan det vara så att tryckplattan på nått sätt har kommit snett, så att den ligger och trycker lite mot lamellen när det är frikopplat, så att lamellen ligger och slirar lite snett då?

Jag har svårt att tänka mig att svänghjulet är så sneslitet att det gör att lamellen slits så?
Kan ta med det till jobb och sätta det i svarven och kolla, och dra av en tiondel för en fin yta endå. Även om jag inte tror det är problemet.

Post's attachments

13CEE4ED-8F86-4CE0-B2A1-E9EB0A437DAE.jpeg, 314.3 kb, 1008 x 1344
13CEE4ED-8F86-4CE0-B2A1-E9EB0A437DAE.jpeg 314.3 kb, 102 downloads since 2022-11-15 

4407E35A-B23D-45F1-BA8D-E1DDFE263AB4.jpeg, 657.49 kb, 1344 x 1008
4407E35A-B23D-45F1-BA8D-E1DDFE263AB4.jpeg 657.49 kb, 105 downloads since 2022-11-15 

7D4FAB67-22A1-4876-B192-D0E0CEA32EE0.jpeg, 611.29 kb, 1344 x 1008
7D4FAB67-22A1-4876-B192-D0E0CEA32EE0.jpeg 611.29 kb, 97 downloads since 2022-11-15 

8A2E356F-BBEC-4B5D-AEDE-C1F10FC42CBA.jpeg, 469.72 kb, 1008 x 1344
8A2E356F-BBEC-4B5D-AEDE-C1F10FC42CBA.jpeg 469.72 kb, 104 downloads since 2022-11-15 

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

lägg en stål linjal på kontaktytan
Både på svänghjul i tryckplattan  se så det är plana ytor
sen mät höjden från anläggnings ytan på svänghjulet ner till slit ytan på 5 till 6 ställe
Bör bara inom 0.10 mm på höjden  om inte så får det bearbetas
Samma om det är skevt
Ser ut att vara tryckplattan som har tappat inspänings tryck och att ytan är böjd inåt ( brukar bli så av värmen)
Ser ut även att det har varit lite lösa skruvar när man kollar på kontaktytan på tryckplattan 2 av 6  ser skadade ut

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja, jag testade tryckplattan med en stålakala nu, den är skev, lägre inne. Mest på den halvan som ser ut att vara gropig  ICQ/bn

Inget satt löst, det är fina kontaktytor och alla skruvar satt som dom skulle. Det är nog en synvilla på bilden där det ser ut som det satt löst och vibrerat.

Tryckplattan får gå till stena, den skulle ju endå bytas.
Svänghjulet får ta en spinn i svarven på jobb. Hur mycket vågar man ta?

Buss 65
Ghia 57

4

lasslo skrev:

Ja, jag testade tryckplattan med en stålakala nu, den är skev, lägre inne. Mest på den halvan som ser ut att vara gropig  ICQ/bn

Inget satt löst, det är fina kontaktytor och alla skruvar satt som dom skulle. Det är nog en synvilla på bilden där det ser ut som det satt löst och vibrerat.

Tryckplattan får gå till stena, den skulle ju endå bytas.
Svänghjulet får ta en spinn i svarven på jobb. Hur mycket vågar man ta?

Inbördes måttet mellan anläggnings ytan för lameller och tryckplattan.. vilket skall det vara ? och hur viktigt är toleransen mellan dom 2 ytorna.. tänker om det är fel kanske det som gjorde  slirtendenserna? ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

2 mm går bra att ta men oftas behövs det 0.5mm på slitytan
MEN man får inte glömma att ta kontakt ytan där tryckplattan sitter lika mycket som man tog på slitytan
Slit ytan bör efter svarvning slipas med sandpapper för bäst grepp på lamellen
Det är mycket noga man kör dessa ytor i samma uppsättning  Om inte så kan det bli fel tryckblid på lamellen 
Om jag inte minns fel skall det ligga runt 21mm mellan dessa ytor
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

6

Nya tag nu.
Svarvade av 0,5mm på svänghjulet, så att det blev plant igen.
My tryckplatta och lamell så ska det nog gå igen.

Post's attachments

8D56AA2F-4814-4632-AF70-CA700ED9069E.jpeg, 645.7 kb, 1008 x 1344
8D56AA2F-4814-4632-AF70-CA700ED9069E.jpeg 645.7 kb, 102 downloads since 2022-11-22 

Buss 65
Ghia 57

7

lasslo skrev:

Nya tag nu.
Svarvade av 0,5mm på svänghjulet, så att det blev plant igen.
My tryckplatta och lamell så ska det nog gå igen.

Men du måste svarva av anläggningsytan för tryckplattan också i samma uppspänning.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Hur kan det ha så stor betydelse?
Om jag tar 0,5mm på ytan för lamellen och inte tar 0,5mm på kontaktytan för tryckplattan så borde det vara samma sak som om jag monterat en 0,5mm tunnare lamell, eller om jag sliter lite på lamellen.
Eller?  ICQ/bn

Buss 65
Ghia 57

9

Det säger sig självt att fästytan och lamellytan måste vara paralela annars har du risk för sneslitning. Kopplingar kan bete sig konstigt om det uppstår sprickor i fjäderplattan där dom möts till ett stycke.

10

lasslo skrev:

Hur kan det ha så stor betydelse?
Om jag tar 0,5mm på ytan för lamellen och inte tar 0,5mm på kontaktytan för tryckplattan så borde det vara samma sak som om jag monterat en 0,5mm tunnare lamell, eller om jag sliter lite på lamellen.
Eller?  ICQ/bn

Du får fel inspännings tryck på tryckplattan  för att få en trevlig kopplings pedal
Där är vi som åker raktfram labbar med för att få slir på kopplingen ( har olika höjd på tryckplattan )
Det är som hasse skriver jävligt noga dom är bearbetade samtidigt  och samma mått typ 21 mm
Är det någon av ytorna fel kan det bli det felet som du har nu i svänghjulet
Man kan döda tryckplattan efter någon timma eller så slirar man tills det har slitet in lamellen snett o det slirar lite hela tiden
Med påföljd att lamellen håller  runt 500 mil mot 5000 mil 
En sådan tryckplatta ihop med en sådan lamell klarar runt 250hjul hk men är det minsta skevt så slirar det
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Då får den åka svarv en stund imorgon igen.
Tar 0,5 på den ytan oxå, plus nån tia på båda så dom lirar ihop.
Och kollar så jag landar på typ 21mm, men det borde jag nog göra.

Tack för förtydligandet här och på telefon  ICQ/ay

Buss 65
Ghia 57