51

Här ser ni alla ingående delar utom låsringen som jag glömde lägga med på bild.

Till vänster ser ni själva ventilhuset.

Nästa rad till höger är filterhuset, som är i aluminium. Putsade upp detta. Under den så den finmaskiga filterhylsan som jag gjorde ren. Den sitter ju skyddad så den var hel och fin.

Nästa rad högst upp är själva ventilen med fjäder och bricka. Denna hålls på plats med låsringen som jag glömde fota. Visar på kommande bilder.

Under dessa ligger gamla men galvade delar. Dessa håller fast filterhuset förutom den näst nedersta som den som skruvas fast i tanken.

Längst till höger ligger alla nya delar. Högst upp tätning till filterhuset, korkpackning som tätar ventilen. (Den gamla var stenhård och hälften så tjock.) Sedan gummimuffen som träs på hela härligheten. Nytt filter. Packningar som går på anslutningssidan vid tankens nippel. Den ena med ovalt hål innan filterhylsan och den andra efter.

Post's attachments

IMG_4047.JPG, 910.05 kb, 1405 x 1256
IMG_4047.JPG 910.05 kb, 5 downloads since 2022-11-12 

52

Korkpackningen mättade jag med siliconspray. Den ligger tajt mellan hus och ventil. Nedre hålet ett blindhål i packningen.

Fjädern trycker på ordentligt för att säkerställa att den ej läcker. Pressade ihop delarna med en hylsa i ett skruvstycke och lyckades lirka dit låsringen i sitt spår.

Post's attachments

IMG_4048.JPG, 496.75 kb, 1512 x 1519
IMG_4048.JPG 496.75 kb, 3 downloads since 2022-11-12 

IMG_4049.JPG, 481.72 kb, 1512 x 1755
IMG_4049.JPG 481.72 kb, 5 downloads since 2022-11-12 

IMG_4050.JPG, 596.72 kb, 1613 x 1210
IMG_4050.JPG 596.72 kb, 2 downloads since 2022-11-12 

53

Ett glänsande nytt filter från Porsche original känns bra.

Final touch är gummimuffen som sitter på plats över en fläns men original hade den en extra låsning med en ståltråd. Tog "vanlig" ståltråd och virade den på plats.

Fint va! Ska nog hålla tätt några år nu.

Ha det fint,
Jörgen

Post's attachments

IMG_4052.JPG, 338.11 kb, 1089 x 1548
IMG_4052.JPG 338.11 kb, 6 downloads since 2022-11-12 

IMG_4053.JPG, 412.89 kb, 1210 x 1613
IMG_4053.JPG 412.89 kb, 3 downloads since 2022-11-12 

IMG_4054.JPG, 402.15 kb, 1210 x 1613
IMG_4054.JPG 402.15 kb, 3 downloads since 2022-11-12 

IMG_4055.JPG, 352.15 kb, 1091 x 1573
IMG_4055.JPG 352.15 kb, 4 downloads since 2022-11-12 

54

Fantastisk fint jobb gilla det att man går in i detalj.

T2b taigagrön ´77

55

Grymt fint jobb! Tänkte på galvet, är de ett dyrt arbete att köpa?

Projekt: Oval V8:an -57
Skogs vraket: Vw oval Typ1 -56

56

Blir bra det du gör. ICQ/ay
Dock ska det inte sitta ståltråd utan en låsring till gummitätningen.

Post's attachments

64420102107.jpg, 19.97 kb, 400 x 328
64420102107.jpg 19.97 kb, 11 downloads since 2022-11-13 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

57 Senaste redigerad av V-Dub (2022-11-14 13:28:26)

Phileas Fogg skrev:

Blir bra det du gör. ICQ/ay
Dock ska det inte sitta ståltråd utan en låsring till gummitätningen.

Tack! OK, på min satt det en ståltråd. Du ser den på bilden ovan. Kanske inte original då... Nu blir det "original" på min ICQ/ad

ps. Låsringen i PET som benämns "644 201 217 00 Circlip" är låsningen för ventilen. Den vi talar om benämns "644 201 295 00 Traction for Rubber cap".

//Jörgen

58

Andreas.R skrev:

Grymt fint jobb! Tänkte på galvet, är de ett dyrt arbete att köpa?

Tack! Skickar privat PM ang galv.

//Jörgen

59

V-Dub skrev:
Andreas.R skrev:

Grymt fint jobb! Tänkte på galvet, är de ett dyrt arbete att köpa?

Tack! Skickar privat PM ang galv.

//Jörgen

Blir också nyfiken, är det verkligen galvanisering typ varmgalv? Trodde inte det förekom längre.
Industrigalv i Borås utför elförzinkning av olika typer där vanligast är 3-värd blåpassivering Fe/Zn (μ) P1 på bildetaljer.

60

Leif VW Persson skrev:
V-Dub skrev:
Andreas.R skrev:

Grymt fint jobb! Tänkte på galvet, är de ett dyrt arbete att köpa?

Tack! Skickar privat PM ang galv.

//Jörgen

Blir också nyfiken, är det verkligen galvanisering typ varmgalv? Trodde inte det förekom längre.
Industrigalv i Borås utför elförzinkning av olika typer där vanligast är 3-värd blåpassivering Fe/Zn (μ) P1 på bildetaljer.

Säkert är det så att jag slänger mig med uttryck som ej är korrekta. Jag ska kolla med dem nästa gång jag är där. Det jag brukar säga till dem är om jag vill ha det "vitt", "gult", "svart", "fosfaterat" eller krom. Detta exemplet är "vitt" som jag kallar för galv. Till 911:an gjorde jag en hel del "gult" som jag då kallar gulkromaterat. Men som sagt, jag ska kolla nästa gång vad den korrekta benämningen är.

Allt gott,
Jörgen

61

Hej alla, dags för shims!

Beställde två 0,1 och en 0,15 så jag hade lite att lira med. Testade fram och tillbaka och det slutade med att jag ökade med 0,05. Att så lite kan göra så stor skillnad! Nu är skruven tajt men rullar ändå lätt.

Post's attachments

IMG_4063.JPG, 708.39 kb, 1512 x 1134
IMG_4063.JPG 708.39 kb, 4 downloads since 2022-11-19 

IMG_4065.JPG, 761.43 kb, 1512 x 1993
IMG_4065.JPG 761.43 kb, 3 downloads since 2022-11-19 

62

Nu kan jag montera utgående axeln. Först i med en ny packbox. Därefter brickor/shims och fjäder i samma ordning som när jag demonterade.

Post's attachments

IMG_4066.JPG, 911 kb, 1512 x 1982
IMG_4066.JPG 911 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

IMG_4069.JPG, 519.38 kb, 1512 x 1810
IMG_4069.JPG 519.38 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

63

Därefter kunde jag försiktigt, så att jag inte skadade packboxen, montera axeln. Centrerade den i skruven och satte sedan på "locket". Backade ut justeringsskruven så att den bara började trycka mot axeltappen.

Post's attachments

IMG_4067.JPG, 656.93 kb, 1512 x 1553
IMG_4067.JPG 656.93 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

IMG_4070.JPG, 653.9 kb, 1512 x 1821
IMG_4070.JPG 653.9 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

IMG_4071.JPG, 765.56 kb, 1512 x 1779
IMG_4071.JPG 765.56 kb, 1 downloads since 2022-11-19 

64

Därefter så monterade jag pitman-armen så att den linjerade med märkningarna. Några bultar i pitman-armen för att hålla fast den, sen dax för den stora moment-nyckeln.

I med en låspinne och sen går den ingenstans.

Post's attachments

IMG_4075.JPG, 934 kb, 1941 x 1395
IMG_4075.JPG 934 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

IMG_4078.JPG, 870.59 kb, 1400 x 1755
IMG_4078.JPG 870.59 kb, 1 downloads since 2022-11-19 

65

Nu blir det lite finlir och det finns många olika skolor på detta. Jag brukar justera "på känn" och gärna med en ganska tydlig känsla när man passerar mitten.

Justerskruven är ganska grovgängad så det är väldigt lite som man justerar. När ingående axel linjerar enligt bilden så ska det kännas trögare. Hur trögt sköter man med justerskruven. Som sagt så vill jag ha ganska tydlig känsla men man ska ändå lätt kunna vrida ingående axel med bara fingrarna. Det är i mitten som man ligger som mest och man inte vill ha något spel. När man seda svänger så går det lättare när man kommit över "puckeln". Tänk på att ratten är en ganska stor hävstång i sammanhanget. Och det går alltid att justera i efterhand.

Ha rikligt med monteringsfett eller liknande nu när styrväxeln är "torr". Jusera ej för tight, då slits den i förtid.

Post's attachments

IMG_4071_B.jpg, 297.14 kb, 1101 x 647
IMG_4071_B.jpg 297.14 kb, 5 downloads since 2022-11-19 

IMG_4074.JPG, 718.44 kb, 1618 x 1512
IMG_4074.JPG 718.44 kb, 1 downloads since 2022-11-19 

66

Sen när jag var nöjd med inställningen så tvättade och maskerade jag för att måla. Jag använder POR15 för sådana här jobb som blir hårt som emalj.

Final touches är indikatorn för centreringen så att man ställer in boxen rätt när man justerar toe. Den lilla ZF-plomberingen också på plats.

Så, då var den detaljen klar. Dags för nästa!

Ha det fint därute i kylan!

//Jörgen

Post's attachments

IMG_4083.JPG, 424.04 kb, 1210 x 1321
IMG_4083.JPG 424.04 kb, 1 downloads since 2022-11-19 

IMG_4084.JPG, 293.85 kb, 1397 x 950
IMG_4084.JPG 293.85 kb, 2 downloads since 2022-11-19 

IMG_4085.JPG, 882.63 kb, 1210 x 1613
IMG_4085.JPG 882.63 kb, 3 downloads since 2022-11-19 

67

Här är lite siffror på styrväxeln för er som gillar sånt!

Post's attachments

IMG_4076.JPG, 824.94 kb, 1814 x 1361
IMG_4076.JPG 824.94 kb, 4 downloads since 2022-11-19