926 Senaste redigerad av Phileas Fogg (2022-10-22 17:51:39)

Jean Passepartout skrev:

Snyggt photoshopjobb!
Det avslöjar sig på hjulen... Dels borde däcket vara åtminstone något hoptryckt av vagnens egenvikt, och dels borde man rimligen se något spår av hjulupphängningen. Även om det är tänkt att sitta reduktionsväxlar av barndoortyp så borde något skymta, men det gör det inte.

Det tror jag inte.
Gammalt foto på ett DDR-bygge med typ 1 eller kübelchassi.

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … p;start=20

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

927

Det är inte omöjligt att jag får revidera min uppfattning om den sista bilden... Tråden på Samba känner jag till sedan tidigare. Nu har jag kollat på mängder av barndoor-bilder, och det går inte att utesluta att man faktiskt inte ser mer av hjulupphängningen från den vinkeln bilden är tagen.

Det är ändå något knas med bilden. Skuggorna är underliga. Om vi nu utgår från att den inte är retuscherad digitalt i modern tid (photoshop), så är den definitivt hårt retuscherad från början. Retuschering av fotografier var ett hantverk som framförallt tyskarna sysslade med från sent 1800-tal och in modern tid. Det var nästan tjänstefel av kopisterna att inte "förbättra" bilden.
Låt oss konstatera att något har skett sedan exponeringsögonblicket. Det ursprungliga negativet kan omöjligt ha sett ut på det viset.

Mycket intressanta bilder oavsett!

928

Jean Passepartout skrev:

Det är inte omöjligt att jag får revidera min uppfattning om den sista bilden... Tråden på Samba känner jag till sedan tidigare. Nu har jag kollat på mängder av barndoor-bilder, och det går inte att utesluta att man faktiskt inte ser mer av hjulupphängningen från den vinkeln bilden är tagen.

Det är ändå något knas med bilden. Skuggorna är underliga. Om vi nu utgår från att den inte är retuscherad digitalt i modern tid (photoshop), så är den definitivt hårt retuscherad från början. Retuschering av fotografier var ett hantverk som framförallt tyskarna sysslade med från sent 1800-tal och in modern tid. Det var nästan tjänstefel av kopisterna att inte "förbättra" bilden.
Låt oss konstatera att något har skett sedan exponeringsögonblicket. Det ursprungliga negativet kan omöjligt ha sett ut på det viset.

Mycket intressanta bilder oavsett!

Fast det är väl ingen Barndoor?

929

ICQ/bi

Post's attachments

9e8879c75f49a2e92f6975f0f0b8341f (2).jpg, 131.84 kb, 579 x 369
9e8879c75f49a2e92f6975f0f0b8341f (2).jpg 131.84 kb, 3 downloads since 2022-11-17 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

930

ICQ/bq

Post's attachments

Dubbeldörr.jpg, 60.06 kb, 600 x 520
Dubbeldörr.jpg 60.06 kb, 4 downloads since 2022-11-17